Každý rok sa objavujú prípady, keď zdravotné poisťovne musia stornovať prihlášky nových klientov z dôvodu, že boli falšované. Kým pred pár rokmi sa tieto prípady rátali v desiatkoch, vlani už išlo o stovky.
Svoje skúsenosti s tým má napríklad Dôvera. Podľa Mateja Štepianského k podvodným pracovníkom pristupujú nekompromisne a tieto prípady sa končia okamžitým zrušením spolupráce a často aj trestným konaním. Ako dôkaz uviedol pomerne čerstvý príklad z júna tohto roka.
Bratislavský Okresný súd vtedy schválil dohodu o vine a treste, ktorú súkromná poisťovňa uzavrela s jeho bývalou kolegyňou Evou D. z Trnavy. Tá v minulosti zneužila osobné údaje až 300 osôb, keď ich podvodne chcela prepoistiť do Dôvery. V dohode s prokurátorom uznala svoju vinu a dostala rok odňatia slobody s podmienečným odkladom na tri roky. Okrem toho musí zdravotnej poisťovni zaplatiť škodu 4 200 eur.
Prípadov radikálne pribudlo
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou po poslednej prepoisťovacej kampani konštatoval, že došlo k výraznému nárastu prípadov zmeny zdravotnej poisťovne bez vedomia poistenca. A doložil to dátami. Kým napríklad v roku 2015 poisťovne evidovali 44 takýchto podaní, v roku 2016 to bolo až 237, čo predstavuje nárast o 439 percent.
Najviac podnetov riešila Union ZP. Hovorkyňa poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová hovorí, že každý zamestnanec je osobitne preškolený na dodržavanie legislatívy pri nábore poistencov. „Máme zapracované osobitné kontrolné mechanizmy ako aj vnútorné normy, ktoré nám pomáhajú zabrániť prípadnému podvodnému správaniu sa zamestnancov,“ približuje.
Podvody agenti robili, aj keď majú v pracovnej zmluve stanovené sankcie za porušenie predpisov. Okrem toho podľa hovorkyne na takýchto pracovníkov, rovnako ako Dôvera, podávajú trestné oznámenia.
Preukaz zamestnanca
TREND.sk sa pýtal zdravotných poisťovní, ako sa môžu poistenci vyhnúť nekalým náborom. Zamestnanci Unionu by sa vždy mali predstaviť preukazom, ktorý dosvedčuje, že pracujú pre poisťovňu. Minimálne na požiadanie sú povinní ho ukázať.
Oslovovať môžu nových klientov aj telefonicky, no podľa B. D. Ksenzsighovej sa to deje len výnimočne. Dôvodom je následný zložitý proces odsúhlasenia a kontroly údajov na prihláške. Kvôli nim si náborový pracovník môže od klienta vypýtať občiansky preukaz, aby mohol skontrolovať správnosť identifikačných údajov.
Dôvera na získavanie nových poistencov rovnako využíva osobné a telefonické verbovanie, ale aj online kanály. Okrem osobných údajov sa pracovník poisťovne môže zaujímať aj o údaje o súčasnej zdravotnej poisťovni a platiteľovi poistného.
VšZP náborových pracovníkov nemá
V prípade, že má poistenec pochybnosti o agentoch alebo ním poskytnutých informáciách, môže si ich overiť na telefonickej zákazníckej linke Dôvery, prípadne navštíviť pobočku a vypísať prihlášku do poisťovne priamo na mieste či prostredníctvom webu.
Ak potencionálneho klienta osloví agent Všeobecnej zdravotnej poisťovne, je hneď jasné, že ide o podvod. Štátna poisťovňa totiž takýmto spôsobom náborovú kampaň nerobí. Verejnosť oslovuje najmä prostredníctvom svojej internetovej stránky a formou sociálnych, tlačených a elektronických médií.
„VšZP na svojej internetovej stránke uverejňuje spôsoby, ako sa stať jej poistencom, a tak ich chráni pred prípadnými nekalými praktikami podvodníkov,“ dodáva hovorkyňa poisťovne Viktória Vasilenková.
Poisťovňa Dôvera a vydavateľstvo News and Media Holding, ktoré vydáva TREND a TREND.sk, patria finančnej skupine Penta.