Január 2010 sa snáď každému slovenskému vodičovi spája s blokádami ciest autodopravcami rozhnevanými zo zavedenia elektronického mýta. Protesty skončili, až keď vláda ako satisfakciu znížila spotrebnú daň na motorovú naftu o približne 11 eurocentov. Ceny sa tak dostali na úrovne okolitých krajín, čo malo podporiť domáce tankovanie. Aj podporilo. Ale nedostatočne.
Nevyhnutný prepad
Podľa údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) sa minulý rok zvýšil celkový predaj nafty na Slovensku o 20,5 percenta. Avšak, aby sa vykompenzoval výpadok, ktorý znížením dane vznikol štátnemu rozpočtu, bolo by potrebné zvýšenie spotreby až o 31 percent. V eurovom vyjadrení chýba štátnemu rozpočtu 72 miliónov eur.
Ako ukazujú štatistiky servisnej spoločnosti v oblasti logistiky DKV Euro Service, tankovanie u nákladných dopravcov sa zvýšilo až o 120 percent. Svedčí to o tom, že viac na Slovensku tankujú nielen domáci dopravcovia, ale aj tranzitné kamióny. V tom istom čase ako Slovensko znížilo spotrebnú daň, v susednej Českej republike túto daň o jednu českú korunu zdvihli a výber dane klesol o osem miliárd korún (325 miliónov eur). Takže oba príklady – aj zníženie aj zvýšenie spotrebnej dane z nafty viedli v oboch krajinách k „diere v rozpočte“.
Daň by mohli vrátiť
Riaditeľ DKV Euro Service pre Slovensko a Českú republiku Ondřej Pavlík hovorí, že na Slovensku znížením spotrebnej dane vláda paušálne zvýhodnila všetkých naftových motoristov, nie len autodopravcov.
Z 1,8 miliardy litrov nafty, ktorá sa minulý rok na Slovensku predala, nákladní dopravcovia (autá nad 7,5 tony) kúpili 60 percent. Ak by sa nákladným dopravcom platiacim mýto (vozidlá nad 3,5 tony) zvýhodnenie ponechalo a ostatným vodičom by sa spotrebná daň z nafty vrátila na úroveň roku 2009, štátnemu rozpočtu by podľa výpočtov DKV pribudlo „stratených“ 70 miliónov eur.
„Samozrejme zavedenie tohto systému by stálo pár miliónov eur, ale to je jednorazová začiatočná investícia,“ hovorí O. Pavlík. Úroveň tankovania autodopravcov by na Slovensku zostala rovnaká, mierne by ubudli objemy tankovania osobných áut, ktoré by najmä v prihraničných oblastiach opäť začali navštevovať pumpy na druhej strane hranice.
Podobný systém čiastočného zvýhodnenia funguje napríklad v Španielsku, Francúzsku, Belgicku či Slovinsku. Ide o systém vrátenia časti spotrebnej dane. Teda cena na stojanoch benzínových púmp by bola rovnaká pre bežných motoristov aj pre kamionistov, ale následne by si kamionisti z hociktorej európskej krajiny mohli žiadať o vrátenie časti dane, konkrétne 11 eurocentov za liter.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch