Mal to byť hit desaťročia. Ambície boli veľké, nabrali svetových ľudí a s marketingom im pomáhal prakticky celý Hollywood. Aj napriek finančným prostriedkom od investorov a vysoko kvalifikovaným ľuďom narazili na veľký problém – realitu biznisu.
Príbeh startupu Quibi nám dáva hlbší pohľad do myslenia podnikateľov, ktorí sa snažili ohúriť svet peniazmi a veľkými menami, no zabudli na zákazníkov, trh a analýzu. Po pol roku bol koniec a bublina spľasla. Ak niekto tvrdí, že kapitál je skutočne to hlavné, čo potrebujete na rozbehnutie úspešnej firmy, Quibi je skvelý príklad, prečo to tak nie je.
Za štyri mesiace kúpili 15 e-shopov a získali 200 miliónov. Slováci valcujú nemecký trh
Čo bolo Quibi
Startup založili skutočne svetové mená. Spoluzakladateľ produkčnej spoločnosti DreamWorks Jeffrey Katzenberg a bývalá šéfka gigantu Ebay a Hewlllet Packard Meg Whitman. Prvý z menovaných patrí k výrazným postavám americkej filmovej scény.
Veľmi dobre ho poznajú vo filmovej spoločnosti Paramount či Disney. Je známy z tvorby rozprávok ako Aladin, Kráska a netvor či Leví kráľ. Okrem iného stojí za filmami ako Shrek, Madagaskar či Kung Fu Panda.
Ich skúsenosti a stratégie rozvoja patrili k tým najlepším na svete a nemôžeme povedať, že by nemali dobrý základ k úspechu. Quibi bola platforma pre streamovanie krátkych videí do desať minút. Mal vzniknúť priestor pre mladých ľudí, ktorí si krátia čas cestou autobusom či nechcú stráviť hodiny pri sledovaní iných videoplatforiem.
Obsah na Quibi tvorili hviezdy svetového rangu. Do projektu sa zapojili hollywoodske stálice ako Jennifer Lopez, Kristen Bell, Yara Shahid či Tracy Morgan alebo Karlie Kloss. Nielenže platforme robili marketing, sami v epizódach často vystupovali.
Získali stovky miliónov
Quibi presvedčilo aj investorov. A nie hocijakých. Do začínajúceho startupu investovali firmy ako Google, Amazon, Alibaba, JP Morgan či veľké filmové štúdiá ako NBC Entertainment alebo SONY Pictures. Spolu získali od investorov takmer dve miliardy dolárov.
Spojenie kapitálu, hviezdneho marketingu a naoko dobrého nápadu malo spoločnosti zabezpečiť nemalé výnosy. Finančné prostriedky vložili do firmy aj jej zakladatelia. Sumy sa pohybovali rádovo v desiatkach miliónov eur.
Investori dôverovali Quibi najmä pre skúseností ich zakladateľov. Projekt predsa nemôže skončiť neúspechom, keď za ním stoja skúsení filmári a manažéri svetového rangu.
Kde sa stala chyba
Hypotéza, že dobrý marketing spolu s kapitálom dokážu predať čokoľvek, značne kríva. Quibi malo všetko, no aj tak jeho tvorcovia zlyhali. Prečo? Pretože nepočúvali svojho zákazníka. Oni ho totiž ani nepoznali.
Celý projekt naplánovali na základe svojich skúseností, svojich myšlienok, ale ich valídnosť v praxi nikdy neanalyzovali. Chcú vôbec mladí ľudia pozerať krátke videá do desať minút? Zakladatelia si mysleli, že áno.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?