Pri kúpe vozidla treba zvážiť aj amortizáciu, ktorá vyjadruje rozdiel medzi cenou nového auta a jeho súčasnou trhovou hodnotou. Tá začína klesať v moment, keď vozidlo opustí predajňu. Ak sa ho majiteľ rozhodne zbaviť a predať, s pribúdajúcimi kilometrami bude musieť cenu ešte viac skresať.
V rámci Európy sa hodnota väčšiny áut počas prvých troch rokov prepadne o zhruba polovicu, píše Euronews. Tempo znižovania klesá v štvrtom až piatom roku. Po ôsmich až desiatich rokoch príde mnoho vozidiel o väčšinu hodnoty.
Dôležité faktory
Rýchlosť amortizácie závisí od niekoľkých faktorov vrátane prejdených kilometrov, stavu vozidla, značky, modelu, ponuky a dopytu. Pri elektromobiloch treba brať do úvahy ešte stav batérie, technologické pokroky a štátne politiky.
Elektrické vozidlá pôvodne klesali na hodnote rýchlejšie než autá so spaľovacím motorom. Dôvodom bol najmä rýchly pokrok vo vývoji batérií. Novšie modely mávali väčší dojazd a lepšie možnosti nabíjania, čo urýchlilo amortizáciu starších elektromobilov. Spoločnosť Recurrent zistila, že degradácia batérií dnes prebieha oveľa pomalšie, než sa pôvodne očakávalo.
Druhým kľúčovým aspektom sú technologické pokroky, ktoré môžu negatívne ovplyvniť zostatkovú hodnotu starších elektromobilov. Vývoj elektromobilov napreduje takým rýchlym tempom, že už dvoj- či trojročné modely sú z hľadiska parametrov považované za zastarané. Ponuka a dopyt sú takisto dôležitými faktormi. Prudký nárast predaja nových elektromobilov viedol v posledných rokoch k rozšíreniu ponuky jazdených modelov, čo saturuje trh a znižuje ich ceny. Príchod cenovo dostupnejších modelov z Číny posilnil tento trend a ešte viac ovplyvnil ceny elektrických vozidiel z druhej ruky.
Aj nedávne znižovanie cien zo strany výrobcov výrazne ovplyvnilo trh s použitými elektromobilmi. Hoci sú nižšie ceny pre spotrebiteľov atraktívne, z dlhodobého hľadiska podkopávajú stabilitu ich zostatkových hodnôt.
Budúci vývoj
Autovista odhalil, že batériové elektromobily klesajú na hodnote na niekoľkých európskych trhoch rýchlejšie než modely s vnútorným spaľovacím motorom. Trojročné elektromobily s najazdenými 60-tisíc kilometrami si uchovávajú menší percentuálny podiel pôvodnej ceny v porovnaní s autami s inými hlavnými typmi pohonu v krajinách ako Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Španielsko, Švajčiarsko a Spojené kráľovstvo.
Hybridné elektrické vozidlá si dokážu hodnotu udržať oveľa lepšie, čo len zdôrazňuje rastúce problémy, ktorým batériové modely na trhu s jazdenými vozidlami čelia. Správa od najväčšieho írskeho online predajcu vozidiel DoneDeal zo septembra 2024 odhalila, že ceny použitých elektromobilov v Írsku medziročne klesli o 15 percent v dôsledku zvýšenej ponuky a agresívneho znižovania cien automobilkami.
Priemyselní analytici predpovedajú budúce hodnoty na základe rôznych faktorov vrátane nákladov na výrobu batérií, zdaňovania na základe emisií, cestných poplatkov a vládnych stimulov. Hoci elektromobilom klesala hodnota z historického hľadiska rýchlejšie ako spaľovákom, tento rozdiel sa podľa odhadov zmenší, keď trh s použitými elektromobilmi dozreje a dopyt sa zvýši. Tempo amortizácie bude závisieť aj od záujmu kupujúcich. Lepšia technológia zvýši pravdepodobnosť, že si elektromobily dokážu v priebehu času stabilnejšie zachovať hodnotu.