Zabezpečenie prístupu

Keď príde po daždi prvý mráz,  nebude najväčším problémom dezén pneumatík, ale jednoduchý fakt, či vôbec budeš schopný otvoriť dvere vozidla.

Preto si daj pred zimou za úlohu pretrieť všetky tesnenia dverí handričkou namočenou v silikónovom oleji, prípadne nastriekanou silikónovým sprejom. Nezabudni na dvere do batožinového priestoru.

Druhou úlohou je nastriekať silikónový sprej do všetkých zámkov.

Ďalším preventívnym opatrením je kúpiť si rozmrazovač zámkov. Stojí 99 centov a môže zachrániť deň. Len ho nenechávaj odložený vnútri auta.

Ako pripraviť auto na zimu

Zbierka zimnej chémie. Prípravok do paliva, koncentrát chladiacej zmesi, silikónový sprej na tesnenia a do zámkov. A ako posledná zmes do ostrekovačov. Ak predpovedajú silné mrazy a ty máš v nádrži ešte stále letnú zmes, použi radšej silnejší koncentrát do -40. Zdroj: Jozef Šebest

Prevádzkové kvapaliny

Na ich výmenu je treba myslieť dopredu. Napríklad už od októbra dolievať do zásobníka ostrekovačov radšej nemrznúcu zmes. Ušetríš si stresy, keď budeš v mraze pred autom uvažovať, ako dostať letnú zmes, prípadne z nej vytvorený ľad, von z nádržky.

Ak sa ti už zadarilo a zmes zamrzla, chvíľu vydrž. Teplo od motora ju rozmrazí.

Ak máš diesel, môže byť dobrým nápadom skontrolovať, kedy si naposledy menil palivový filter a začať s tankovaním špeciálnej zimnej nafty.  Naozaj „zicher” je ale tzv. depresant či depresser. Je to prípravok na znižovanie bodu tuhnutia nafty. Cena od 8 eur za balenie je primeraná, dávkovanie závisí od konkrétneho výrobku.

Aj benzín môžeš pri tankovaní pred mrazmi ošetriť prípravkom proti zamŕzaniu vody. Najznámejší je Velfobin, ale možností je viacero. Ceny sa pohybujú od troch eur za 100-mililitrovú fľaštičku.

V každom prípade na aplikáciu tejto dodatočnej chémie mysli v predstihu. Parafinovanú (stuhnutú) naftu už depresant nerozpustí. To si budeš musieť počkať na oteplenie.

Čo sa týka nemrznúcej zmesi do chladiaceho systému, v súčasnosti sa používajú dva typy. Červená (G12) a modrá (G11).  Matrixová voľba medzi nimi nie je taká dramatická ako za čias Fridexu a prvých hliníkových hláv motorov. Starý dobrý Fridex Stabil totiž rozožieral tesnenia a hliníkové hlavy. Preto bývali majitelia prvých favoritov nepríjemne prekvapení.

Dnes môžeš naliať do systému jednu alebo druhú farbu, aj keď sa odporúča dodržiavať, čo predpísal výrobca. Objem aj špecifikáciu ti opäť poradí užívateľská príručka.

Červená G12 je zvyčajne predpísaná pre najnovšie stroje, starším bude stačiť aj modrá G11. Rozdiel je najmä v trvanlivosti. Červená má o niečo vyššiu životnosť, približne 4-5 rokov, modrá vydrží o čosi menej. Ceny začínajú kdesi pri 3 eura za liter modrého koncentrátu. Koncentráty sa dajú kúpiť vo viacerých objemoch aj riedeniach (rozdielna teplota tuhnutia).

Daj si pozor na fakt, že naozaj neriedený koncentrát má (paradoxne) teplotu tuhnutia len okolo -10°C a až zriedením s vodou sa bod tuhnutia znižuje.

Na výmenu celého objemu kvapaliny je lepšie kúpiť si slabšiu koncentráciu a prípadné straty dolievať vyššou. Ak si sa rozhodol, že kúpiš vyššiu koncentráciu a budeš riediť, určite si kúp demineralizovanú vodu. Približne za 50 centov za liter. 

Môžeš naraziť aj na hnedú kvapalinu (G10), ktorá je určená práve pre staršie stroje s liatinovou hlavou motora. Takže na tú pozor, ak máš motor s hlavou z hliníka!

Ako pripraviť auto na zimu

Autobatéria vo výbornej kondícii Zdroj: Jozef Šebest

Autobatéria

Celý rok o nej nevieš. Prídu prvé chladné dni a štartér, ktorý sa tvári, že v aute ani nie je, prípadne sa otáča lenivo ako dieťa, ktoré budíš do školy, ti dá vedieť, že autobatéria končí svoju 4 - 5 ročnú službu.

Auto sa totiž štartuje pomocou štartéra takmer skratovým výbojom batérie (akumulátora). A to môže byť pri nízkych teplotách problém.

Pokles kapacity akumulátora vplyvom teploty je veľmi výrazný. Rámcovo: ak je akumulátor v lete pri 25 °C plne nabitý, pri 0 °C už bude mať len 80 % svojej maximálnej kapacity a pri -10 °C len 70 %. Samozrejme, vekom a používaním sa maximálna kapacita znižuje.

K tomu treba prirátať vplyvom chladu tuhšie oleje v prevodovke a motore. Takže ak je akumulátor už starší, môžeš pri prvom rannom mraze zistiť, že „dnes to už nepôjde”.

Vždy je dobré mať v priehradke batožinového priestoru štartovacie káble (jednoduché dostaneš už za 7 €). V prípade núdze pomôžu nielen tebe, ale aj komukoľvek zo susedov, kto zanedbal akumulátor. Zlepšíš tak svoj imidž v okolí. A návod na ich použitie bude niekde v príručke k použitiu vozidla.

Tip na záver

Ak ešte nevlastníš multimeter (prípadne nepoznáš niekoho, kto ho vlastní a nebojí sa ho použiť), je na čase jeden kúpiť. Ceny sa pohybujú od 8 - 9 eur vyššie.

Elektrická sieť auta je prispôsobená na napätie 12 Voltov, ale možno budeš prekvapený, že alternátor dodáva až 14 Voltov a zdravá autobatéria si pri vypnutom motore udržuje medzi pólmi napätie 12,7 Volta. Ak je napätie nižšie (ale stále nad 12,4 Volta), s batériou sa ešte dá čosi prežiť.  Ak namerané napätie nepresiahne ani tých 12,4 Volta, je najvyšší čas vymeniť akumulátor.

Pri neznačkových autobatériách sa cena pohybuje v hladine cca 1 euro za ampérhodinu, značkové majú cenu o čosi vyššiu, ale odmenia sa za to dlhšou službou. Akú silnú autobatériu potrebuje tvoje vozidlo, nájdeš v príručke používateľa. Niekedy je treba dať si pozor na aj na detaily, ako je pravo/ľavé umiestnenie pólov. Aj to by ti mala povedať príručka.