Vážení čitatelia,

súčasná mohutná utečenecká vlna je nielen na Slovensku ale v celej Európe otázkou, ktorá zatieňuje všetky ostatné diskusie. V téme týždňa Vitajte v Nemecku sa snažíme hľadať odpovede, prečo vo väčšine krajín Európy prevláda vo verejnosti nedôvera voči masovej vlne prisťahovalectva a prečo ho politici v strednej a východnej Európe zvyknú označovať za prevažne ekonomickú migráciu a utečencov za ľudí, ktorí prichádzajú za sociálnymi požitkami. A hlavne prečo sa prístup Nemecka výrazne líši: Čo iní chápu ako hrozbu, Berlín považuje aj za príležitosť pre krajinu. Kedy sú migranti hrozbou a ako zmeniť hrozbu na príležitosť?

Ako Nemci vidia v utečencoch šancu a čo sa o Doprastave zrejme nikdy nedozvieme
Pred týždňom Ján Kováč rozpísal zaujímavý príbeh bratislavského Doprastavu. Veci majú rýchly spád, tento týždeň ho už mohol dokončiť, pretože zistil, že Doprastav chce kúpiť firma Tubau. Ukazuje celé zákulisie tohto pripravovaného obchodu a naznačuje aj to, čo sa pravdepodobne nikdy nedozvieme. Aspoň kým tlak verejnosti nedonúti túto vládnu garnitúru, aby schovávačku schránkových firiem konečne uzavrela.

Štvrtým nominantom TRENDU na Manažéra roka 2015 je generálny riaditeľ Esetu Richard Marko. Je síce srdcom ítečkár, ale po nástupe do funkcie dokázal stmeliť obchodníkov i marketérov. Vo funkcii sa správa rozvážne, veci analyzuje, pretože ako manažér Potrebuje vidieť súvislosti. Vďaka priateľským vzťahom vo firme vie tiež ľahšie rozpoznať, či vzniká nejaký problém a v profile odhaľuje dosť veľa zo svojho manažérskeho know-how.

Medzi exkluzívne zistenia TRENDU z tohto týždňa patrí aj skutočnosť, že Tesco je na odchode zo strednej Európy. Onedlho by malo vyhlásiť tender na predaj svojho biznisu v krajinách V4. Problémy obchodného reťazca ale nevznikli na kontinente, v najväčších problémoch je britská materská firma. Keďže spoločnosť chce predať svoje regionálne aktíva vcelku, takúto veľkú transakciu si bude môcť dovoliť iba finančne silný investor. So známych biznismenov z nášho prostredia sa špekuluje o skupine J&T, prípadne o investičnom fonde Hartenberg, do ktorého vložil svoje peniaze miliardár Andrej Babiš. Ivan Haluza analyzuje, na čo by komu Tesco bolo.

Trend ako prvý takisto prichádza s informáciou, že tretí najväčší výrobca televízorov na Slovensku – UMC /Slovakia/ presunul výrobu do Poľska. Majitelia firmy, otec a syn Khablievovci, totiž kúpili licenciu i fabriku japonskej spoločnosti Sharp v Toruni. Presunuli do nej celú produkciu spotrebnej elektroniky z Nového Mesta nad Váhom. Na Slovensku tak ostalo zhruba 160 ľudí (z pôvodných štyristo až šesťsto), ktorí budú zabezpečovať riadenie holdingu i obchodnú činnosť. Väčšina z bývalých zamestnancov UMC si našla miesto v okolitých fabrikách.

Veľmi zaujímavý pohľad Vám prinášame aj na tzv. zdieľané servisné centrá. Vedeli ste o tom, že tieto novodobé fabriky (najväčšie z nich majú tri-, štyri- aj päťtisíc zamestnancov) sú odvetvie, ktoré už svojou silou konkuruje aj automobilovému priemyslu? A tušíte, koľko je priemerný zárobok v týchto centrách? Je to 1 660 eur! Prečo sú zdieľané servisné centrá neviditeľnou silou.

Pocit, že vec, ktorá jednému doslúžila, sa môže zísť ešte niekomu inému, je v ľuďoch hlboko zakorenený. Pred dvadsiatimi rokmi pravidelne listovali Avízo alebo sobotňajšiu Prácu, v ére internetu týchto printových hegemónov nahradili noví online hráči ako Bazoš alebo Modrý koník. Denne na ich stránkach pribúdajú stovky nových inzerátov. Biznis s druhou rukou na internete je skrátka na vzostupe. Prečítajte si, kto sú a na čom zarábajú inzertné portály.

A ešte Vám dnes odporučím výborný rozhovor na záver: Odborník na dane Reinhard Leitner radí bohatým rakúskym rodinám v oblasti daní a správy majetku. Spolu s bratom vedie rodinnú firmu, ktorú založil v roku 1959 ich otec. V rozhovore Menší podvodníci majú menej kriminálnej inteligencie vysvetľuje, aké je postavenie rodinných podnikov v Rakúsku, ako si hľadajú miesto na čoraz viac globalizovanom trhu, ale i to, prečo americké giganty ako Apple platia násobne nižšie dane než ich európski konkurenti.

Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.

Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].

Ako Nemci vidia v utečencoch šancu a čo sa o Doprastave zrejme nikdy nedozvieme

S úctou

Oliver Brunovský

Ako Nemci vidia v utečencoch šancu a čo sa o Doprastave zrejme nikdy nedozvieme

TREND 36/2015