O niekoľko desiatok kilometrov vyššie vo vesmíre túto úlohu preberajú satelity, ktoré sú schopné každý deň (prípadne aj niekoľkokrát denne) prinášať aktuálne zábery, čo sa dole na Zemi deje.
Geografi sú tak ľahšie schopní sledovať úbytky alebo prírastky ľadovcov, lesov, posuny korýt riek. Satelitné snímky sú čoraz viac populárne aj v úplne odlišnom odvetví – využiť ich dokážu aj analytici a ekonómovia. Spojenie aktuálnych záberov a automatizovaných softvérov dokáže odhaliť trendy, ktoré by sme my na zemi pozorovali a rátali len ťažko. A stáva sa z toho veľký biznis, ktorý môže zmeniť spôsoby, akými počítame ekonomické štatistiky.
Služby sa merať nedajú
Firmy venujúce sa tomuto druhu podnikania sa dajú na celom svete spočítať na prstoch ruky. Medzi nimi je spoločnosť Spaceknow, startup založený Čechmi sídliaci v Silicon Valley.
„Povedané v najjednoduchšej rovine, analyzujeme satelitné snímky, vyberáme z nich informácie a tie potom ďalej predávame,“ popisuje činnosť firmy v rozhovore pre TREND.sk riaditeľ Spaceknow Pavel Machálek. Ich produkty automaticky analyzujú snímky a hľadajú pritom rôzne ekonomické ukazovatele.
Ak si chce zákazník overiť napríklad produkciu danej firmy, softvér bude automaticky sledovať vývoj počtu áut, kamiónov a kontajnerov parkujúcich pri továrni, vývoj množstva zásob vo vonkajších skladoch alebo pomocou tieňa aj výšku budov, či na nich neboli postavené ďalšie poschodia.
Analýza stavu zásob ropy a počtu lodí v činskom prístavnom terminále Zdroj: Spaceknow
Takýmto spôsobom sa dá sledovať nespočetné množstvo vecí – vyťaženosť ciest, prístavov a letísk, vývoj farmárskej produkcie či odlesňovanie. Nemusí ísť pritom o produkciu jednej spoločnosti, meraná môže byť aj oblasť či celé krajiny.
Klasickým príkladom je tiež sledovanie zásob ropy. Klasické zásobníky majú strechu pohybujúcu sa podľa aktuálneho naplnenia. Ak je zásobník prázdny, satelit zachytí väčší tieň a na základe toho sa dá odhadnúť vývoj budúcej spotreby.
„Vďaka pokročilým metódam vidíme veľké množstvo dát, ale tie majú svoje limity. Vidíme len fyzické predmety, nemôžeme merať množstvo služieb či ako niekto vyrába softvér,“ priznáva P. Machálek.
Nové metódy merania
Môže sa zdať, že tieto informácie a dáta veľa odberateľov nebudú mať, ale opak je pravdou. Medzi zákazníkov Spaceknow patria desiatky analytických oddelení bánk a ekonomických inštitúcií či vládne úrady. Väčšinu tvoria spoločnosti sídliace v globálnych finančných centrách – New Yorku, Londýne a Hong Kongu.
Na rozdiel od klasických štatistík sú totiž tieto údaje dostupné takmer okamžite. „Je to aktualizované každý deň, ale to neznamená, že z každej lokality máme každý deň fotku zo včera. Najviac snímok má Európa a Amerika, ostatok sveta taký pokrytý nie je,“ vysvetľuje P. Machálek.
Zatiaľ čo napríklad na dáta merajúce hrubý domáci produkt (ktoré štatistické úrady z veľkej časti odhadujú na základe správania vybraných firiem a domácností) je potrebné čakať aj niekoľko mesiacov, prvé odhady na základe fotiek z vesmíru sú k dispozícii do niekoľkých dní.
Na dostatočne presné odhady na základe podobných metód si ale ešte budeme musieť počkať. „V súčasnej dobe ide skôr o overovanie a až dlhodobo o určovanie HDP. Ale nebude to raz ročne či štvrťročne, ale napríklad týždenne,“ myslí si P. Machálek. Pre dosiahnutie takéhoto stavu bude potrebné ešte veľa práce.
„Toto je jedna z ozajstných veľkých zmien, ktoré prichádzajú náhodne, ale sú schopné zmeniť celé odvetvie ekonomických a burzových analýz,“ cituje agentúra Bloomberg Nichalasa Colasa, hlavného stratéga v oblasti trhu newyorskej spoločnosti Convergex Group.
Makroskop
S postupným rozvojom technológií sa satelity stávajú dostupnejšie a lacnejšie. Napríklad spoločnosť BlackSky Global do štyroch rokov plánuje do vesmíru umiestniť šesťdesiat satelitov schopných fotiť väčšinu povrchu zeme viac ako štyridsaťkrát každý deň.
Milióny aktuálnych fotiek sú však na nič, ak nie sú spracované do podoby dát. Práve o to sa snažia firmy ako Spaceknow spájajúce informácie získané zo satelitných snímok s automatizovaným softvérom a ďalšími big data údajmi.
Skúmanie vývoja ekonomickej aktivity šiestich tisíc tovární v Číne Zdroj: Spaceknow
Ako praktickú ukážku spoločnosť vymyslela vlastný satelitný výrobný index (Satellite Manufacturing Index), na základe ktorého meria viac ako šesťtisíc industriálnych zariadení v Číne a odhaduje ich aktivitu. Určitým spôsobom tak chce nahradiť indexy vznikajúce na základe dotazníkov medzi manažérmi.
Podobne funguje aj spoločnosť Orbital Insight. Medzi jej produkty patrí napríklad odhadovanie predajov šesťdesiatich maloobchodných a reštauračných reťazcov v USA, vytváranie globálnych máp chudoby či sledovanie nelegálneho odlesňovania.
Jej zakladateľ James Crawford Bloombergu povedal, že sa snaží vytvoriť niečo ako makroskop. Podobne ako mikroskop, ktorý ľudskému oku umožnil pozorovať veci príliš malé a natrvalo tak zmenil spôsoby výskumu, makroskop ľuďom umožní vidieť veci, ktoré sú inak príliš veľké. A môže zmeniť spôsob, ako sa pozeráme aj na naše vlastné ekonomické aktivity.