Obraty e-shopov strmo rastú. Odborníci radia, že teraz je najvyšší čas naskočiť do rozbehnutého vlaku. Na slovenskom trhu za marec 2020 vzrástol medziročne objem online predaja až o 54 percent. Nejde však o krátkodobý jav a do východiskovej situácie pred prepuknutím pandémie sa podľa všetkého už nikdy nevrátime.

Na prácu s cenami vplýva množstvo faktorov

Dlhodobým trendom – a už nie len v e-commerce – je systematická digitalizácia trhovej skutočnosti (ceny konkurencie, počasie, kampane) do podoby dát čitateľných pre algoritmy a ich využívanie na (automatické) rozhodovanie o zmene ceny.

„E-shopy systematicky na pravidelnej týždennej, dennej, ale niektoré aj na hodinovej báze zaznamenávajú, čo robí konkurencia. Napríklad aké má ceny, vrátane tej za dopravu, či má tovar na sklade alebo či u nej nebeží špeciálna kampaň. Spolu s tým ukladajú, čo sa na trhu deje. Napríklad aká je sezóna v roku, aký je deň v týždni, hodina v dni, aké je počasie – respektíve či došlo k nástupu novej sezóny v počasí v očakávaný čas alebo nie, či neprebieha akurát nejaká väčšia udalosť ako festival Pohoda, Olympiáda a podobne,“ vysvetľuje Peter Krišťák, partner zo spoločnosti Pricewise.

Tieto dáta z trhu skombinujú s dátami o svojej cene a svojich marketingových aktivitách a hľadajú súvislosti a vzťahy medzi nimi a svojimi obchodnými výsledkami v čase. Aby sa dokázali lepšie učiť, pravidelne testujú rôzne ceny a marketingové akcie. Vďaka tomu do ďalšej budúcnosti vedia lepšie predpovedať, koľko zarobia a v nových situáciách sa lepšie o vlastnej cene rozhodovať – prípadne rozhodovanie nechať na algoritmus.

Spotrebitelia využívajú nakupovanie cez e-shopy na rôznych zariadeniach.
Neprehliadnite

Slovenský e-commerce nezastaviteľne rastie. Doplácajú na to kamenné obchody

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa