Mesto na východe Nemecka Zwickau možno nie je také slávne ako americký Detroit, no jeho ekonomika sa točí okolo spaľovacích motorov, odkedy tam August Horch na začiatku 20. storočia založil automobilku Audi.
Takže keď Volkswagen v roku 2018 oznámil, že vo svojej továrni v Zwickau prejde na výrobu výlučne elektrických vozidiel, bola to veľká vec. Ide totiž o najväčšieho súkromného zamestnávateľa v tejto oblasti. „Veľa ľudí bolo skeptických,“ povedal pre The New York Times Michael Fuchs, ktorý v továrni pracuje viac ako štvrťstoročie.
Išlo o ojedinelý prípad, keď veľká automobilka prešla zo spaľovacieho motora na batériový pohon, čím sa Zwickau stal prípadovou štúdiou problému, pred ktorým stojí celý automobilový priemysel.
Elektrické vozidlá majú oveľa menej dielov ako benzínové autá – žiadne chladiče, výfukové potrubia, palivové nádrže, klinové remene alebo zložité prevodovky. Výsledkom je, že mnohí vedúci pracovníci v automobilovom priemysle a politici sú presvedčení, že výroba takýchto áut by si vyžadovali menej pracovníkov, čo by viedlo k masovej nezamestnanosti v priemyselných zónach po celom svete.
Zdá sa, že Zwickau, kde pre Volkswagen pracuje viac ako desaťtisíc ľudí a ďalšie desaťtisíce pre dodávateľov, sa negatívnym dôsledkom vyhlo. Zamestnanosť sa neprepadla a dodávatelia dielov pre vozidlá so spaľovacími motormi nezbankrotovali.
Kameň úrazu je však niekde inde. Európske automobilky ťaží rýchly rast nových čínskych výrobcov elektromobilov ako BYD a SAIC, ktorí čoraz viac odvádzajú zákazníkov od etablovaných rivalov, ako je Volkswagen. „Otázka znie: Ako veľmi sa celkovo zmení mobilita,“ povedal Thomas Knabel, ktorý vedie zwickauskú pobočku odborovej organizácie IG Metall, ktorá združuje pracovníkov v kovopriemysle. „Bude tu Volkswagen aj v budúcnosti?“
Najpredávanejším elektromobilom v Európe je crossover Tesla Model Y, ktorý americká automobilka vyrába v závode neďaleko Berlína. Minulý rok predal Volkswagen podľa spoločnosti Schmidt Automotive Research menej ako polovicu svojho crossoveru ID.4.
Slabý predaj tak podnietil Volkswagen, aby obmedzil výrobu na jednej zo svojich dvoch montážnych liniek v Zwickau, kde spoločnosť vyrába modely ID.4, ID.5, dva modely Audi a dve malé elektrické autá. Toto rozhodnutie ilustruje, že prejsť na výrobu čisto elektrických vozidiel nebolo najšťastnejšie.