Ruská invázia blokuje prístup Ukrajiny k prístavom v Čiernom mori, ktoré by za normálnych okolností slúžili k preprave 90 percent exportu krajiny. Krajina potrebuje prepraviť milióny ton obilia, aby zarobila kľúčové peniaze a predišla potravinovej kríze v oblastiach, akými sú Blízky východ a Afrika, píše Politico.
Európska komisia posilňuje svoju stratégiu Solidárnych koridorov EÚ – Ukrajina, aby odblokovala hranice s Ukrajinou a zvýšila kapacitu na cestných a železničných trasách s cieľom vyvážať ukrajinské obilie. Takisto chce zabezpečiť plavidlá a voľnú skladovaciu kapacitu v rámci krajín EÚ s cieľom uskladniť nadbytočné množstvá.
Musí sa to stihnúť do konca júla
„Ukrajina v súčasnosti uskladňuje približne 40 miliónov (metrických ton) obilia a polovica z toho sa musí vyviezť do konca júla,“ povedala Adina Valeanová, eurokomisárka pre dopravu.
Veľké množstvo ukrajinského obilia ostalo v silách, pretože prístup k prístavom, akými sú Odesa a Mariupol, je zavretý. Politico vysvetľuje, že obilie sa do konca júla musí vyviezť preto, lebo toto obilie je potrebné k uspokojeniu dopytu, a pretože kapacita síl musí byť k dispozícii pre nasledujúcu úrodu.
Vývoz obilia má takisto veľký význam aj pre zničenú ukrajinskú ekonomiku, keďže približne tri štvrtiny produkcie obilia sa posielajú do zahraničia, pričom zodpovedajú zhruba jednej pätine ukrajinských príjmov z vývozu.
Rozdielne koľaje
Priemerný čas čakania pre železničné vagóny, ktoré čakajú na prekročenie hraníc EÚ, v súčasnosti predstavuje 16 dní na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Poľskom a Rumunskom, zatiaľ čo na niektorých miestach je to až mesiac, informovala Valeanová.
K zdržaniu dochádza preto, lebo ukrajinské železnice používajú širší rozchod než ich únijní susedia. To znamená, že náklad sa musí buď preložiť do vagónov, ktoré sú schopné prepravy po užších európskych koľajach, alebo sa podvozok vagóna vymení za podvozok, ktorý je prispôsobený na prepravu po rozchodoch EÚ. Druhá metóda zaberá veľa času a vyžaduje si použitie špecializovaných zariadení na zdvíhanie vagónov.
Stratégia Komisie má za cieľ koordinovať logistický nápor s cieľom odstrániť tieto prekážky.
Výziev je viacero
Začiatkom mesiaca opustila prístav Constanta v Rumunsku loď, ktorá prepravovala 70-tisíc metrických ton obilnín – s cieľom naložiť toto množstvo muselo cez hranice prejsť 49 vlečných člnov a vlakov. Komisia má za cieľ presunúť takmer 300-násobok tohto nákladu za menej ako tri mesiace.
Nejde iba o dostupnosť kamiónov a železničných vagónov, ktorá situáciu sťažuje. Prechod do Rumunska po rieke Dunaj je obmedzený pre nedostatok kvalifikovaných lodivodov, vysvetlil rumunský minister hospodárstva Florin Spataru.
V hre sú poľské prístavy
Poľsko sa zatiaľ sústredí na napojenie ukrajinských vývozov na svoje vlastné prístavy, akými sú Gdyňa a Gdansk v Baltskom mori, informoval poľský vicepremiér Henryk Kowalczyk.
Komisia do budúcna takisto uvažuje o rozšírení svojich koridorov strategickej infraštruktúry, známych pod skratkou TEN-T (transeurópska dopravná sieť), na Ukrajinu. Takáto iniciatíva podľa Politica nebude mať okamžitý efekt, no vďaka nej bude možné do koľají s európskym rozchodom na Ukrajine a v Moldavsku investovať miliardy eur z finančných prostriedkov EÚ.