Novozvolený generálny riaditeľ Volkswagenu sídliaceho v nemeckom meste Wolfsburg, Oliver Blume, vystrieda vo funkcii Herberta Diessa. Akcionári tejto spoločnosti však vyjadrujú svoje pochybnosti o tom, či O. Blume zvládne plánovaný vstup výrobcu športových vozidiel na burzu, keď bude sedieť na oboch stoličkách súčasne.
O miesto ho pripravila séria chybných krokov
Herbert Diess bol zvolený predsedom predstavenstva spoločnosti Volkswagen AG v apríli 2018. Taktiež zastáva aj funkciu predsedu dozorných rád spoločností Škoda Auto, Seat a Audi. Svoje pôsobenie na poste generálneho riaditeľa koncernu Volkswagen ukončí v septembri tohto roku.
V roku 2019 bol spolu s predsedom dozornej rady Volkswagenu Hansom D. Pötschom stíhaný za manipuláciu emisií naftových vozidiel Volkswasgen. Vrcholoví predstavitelia boli obvinení zo zatajovania informácií akcionárom o finančných dôsledok súvisiacich s týmto škandálom, ktorý si získal veľkú pozornosť médií. Porušili tým totižto nemecké zákony vyžadujúce, aby vrcholoví manažéri informovali akcionárov o zásadných finančných rizikách a problémoch.
Ako uvádza portál Business Insider, správa o odchode H. Diessa bola prekvapením aj pre samotných vrcholových manažérov koncernu Volkswagen. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že išlo o nečkané rozhodnutie bez akýchkoľvek predošlých znamení, v sídle koncernu Volkswagen vo Wolfsburgu to však vrie už dlhšie. V oficiálnej tlačovej správe sa automobilka vyjadrila k odchodu svojho generálneho riaditeľa iba stroho odvolávajúc sa na rozídenie ciest po vzájomnej dohode. I keď sa teda môže zdať, že vo Wolfsburgu je všetko v poriadku, skutočnosti, že H. Diess prichádza o prácu prechádzala séria chybných krokov, ktoré v posledných rokoch urobil.
Zdroje z prostredia dozornej rady hovoria, že za prepustením boli viaceré dôvody: očividná vodcovská slabosť, chýbajúce diplomatické zručnosti či egocentrizmus. V správe sa uvádza, že ako „majster sveta v rečníctve“ poskytol skvelé rozhovory, avšak v skutočnosti nepriniesol nič a predĺženie zmluvy v minulosti bolo obrovskou chybou. Jeho štýl riadenia bol neustále pod paľbou kritiky. So svojimi vrcholovými manažérmi zaobchádzal zle a niekedy ich dokonca ponižoval nielen priamo na pracovisku, ale aj na významných stretnutiach. Preto nie je prekvapením, že zástupcovia zamestnancov sa nebránili prepusteniu H. Diessa.
Emisný škandál nebola jediná záležitosť, ktorá zničila dôveru v H. Diessa. Rozhodne mu nepomohol interný mail z jesene minulého roka, v ktorom H. Diess vyjadril svoj príkaz zrušenia 30-tisíc pracovných miest vo Wolfsburgu a ani neúspech so softvérovo zjednotenou platformou vyvíjanou dcérskou spoločnosťou Cariad.
Nemožno však zabúdať ani na svetlé momenty H. Diessa. Veľká zásluha sa mu pripisuje za prechod Volkswagenu na elektrifikáciu. Vďaka tomuto kroku si automobilka dokázala napraviť zničenú reputáciu v dôsledku škandálu s emisiami a dostala sa na vedúcu pozíciu na európskom trhu s elektromobilmi.
Napriek svojmu odchodu z funkcie generálneho riaditeľa však H. Diess zostane najlepšie zarábajúcim zamestnancom spoločnosti Volkswagen aj naďalej. Podľa dôverných informácii z prostredia samotného koncernu bude svoj fixný plat v priemernej výške 750-tisíc eur mesačne dostávať až do konca svojej zmluvy v roku 2025 – bez toho, aby naň musel pracovať.
Vynárajúce sa obavy akcionárov
Vyhlásenie, že na miesto aktuálneho generálneho riaditeľa koncernu Volkswagen, Herberta Diessa, nastúpi od septembra tohto roku súčasný riaditeľ Porsche, Oliver Blume, vyvolalo zo strany investorov určité obavy. Vidia potenciálny negatívny dôsledok tejto zmeny súvisiac so vstupom na burzu a výkonnosťou akcií poprednej európskej automobilky.
Tieto obavy sa ešte zhoršili v súvislosti s otázkami, ako O. Blume zvládne svoju dvojitú funkciu. Volkswagen totižto v oficiálnej správe uviedol, že O. Blume si zachová aj svoju funkciu generálneho riaditeľa spoločnosti Porsche aj po prípadom vstupe na burzu.
Samotný O. Blume a vrcholoví predstavitelia Porsche vnímajú možný vstup značky športových automobilov na burzu ako prostriedok na poskytnutie väčšej nezávislosti a podnikateľskej slobody. „Takáto dvojitá funkcia môže existovať len dočasne v núdzovej situácii - z dlhodobého hľadiska nebude fungovať," povedal Ulrich Hocker z Nemeckého združenia na ochranu cenných papierov (DSW), ktoré zastupuje drobných investorov. Napriek pochybnostiam väčšina nepredpokladá odklad IPO.
Vynárajú sa aj špekulácie, že finančný riaditeľ Porsche Lutz Meschke by mohol nastúpiť na aktuálny post O. Blumeho. Volkswagen však v súvislosti s nástupníctvom po O. Blumeovi v Porsche doposiaľ nevydal žiadne oficiálne stanovisko.
„Oliver Blume má našu dôveru pri riadení koncernu, ale je ťažké si predstaviť, že bude schopný dlhodobo plniť dvojitú úlohu riadenia záujmov ako generálny riaditeľ Porsche AG a koncernu Volkswagen," povedal Hendrik Schmidt, odborník na správu a riadenie spoločností v spoločnosti DWS, ktorá sa zaoberá správou aktív.
Kto ťahá v skutočnosti vo Wolfsburgu za nitky?
Automobilka sa zodpovedá zložitej sieti investorov - svojej dozornej rade, ktorú kontrolujú zástupcovia zamestnancov a regionálnej vlády, a holdingovej spoločnosti, ktorú vlastnia rodiny Porsche a Piëch a v ktorej čiastočne pôsobia vedúci pracovníci Volkswagenu. Porsche Automobil Holding SE, ktorej členom predstavenstva je aj súčasný finančný riaditeľ spoločnosti Porsche L. Meschke je najväčším akcionárom koncernu Volkswagen a vlastí viac ako polovicu hlasovacích práv.
Z dôvodu komplikovanej situácie v súvislosti s otázkou, kto skutočne ťahá za nitky vo Wolfsburgu museli koncom roka 2000 opustiť svoje pozície aj vtedajší generálni riaditelia – Bernd Pischetsrieder (Porsche) a Wolfgang Bernhard (Volkswagen). Predchádzali tomu opakované konflikty so zamestnaneckou radou.
„Zlé podnikové riadenie odrádza mnohých investorov," povedal Janne Werning, ktorý vedie ESG Capital Markets & Stewardship v spoločnosti Union Investment, ktorá je jedným z desiatich najväčších akcionárov Volkswagenu, na minuloročnom výročnom valnom zhromaždení automobilky. Spoločnosť Union Investment zopakovala svoju kritiku aj na nedávnom valnom zhromaždení, ktoré sa konalo v máji tohto roka.