Presunul sa na Slovensko a od novembra minulého roka prevádzkuje svoju McDonald’s reštauráciu v bratislavskom Auparku. Ako sám vraví, najmä v ťažkých časoch – ako je aktuálna pandémia – sa ukazuje sila franšízy s celosvetovým menom.
Prečo ste sa rozhodli vymeniť kariéru v automobilovom priemysle za prevádzkovanie vlastnej McDonald’s reštaurácie?
V automobilom priemysle som ako manažér pracoval 20 rokov, no odvetvie sa začalo uberať smerom, v ktorom som prestal vidieť svoju budúcnosť. Všetky reštrikcie Európskej únie okolo dieselových áut, nedostatočná pripravenosť infraštruktúry na elektromobily a viaceré ďalšie posuny ma utvrdili v tom, že je čas na zmenu. Budúcnosť je podľa mňa v službách a v stravovaní. Samozrejme, keď som robil toto rozhodnutie, ešte tu nebola pandémia, no nerozhodol by som sa inak ani dnes. Povedal som si, že je čas splniť si dlhoročný sen – začať podnikať. Keďže McDonald’s je celosvetovo známa a úspešná značka, hneď som začal zvažovať práve franšízu McDonald’s. Spojil som sa s nimi, prešiel som rôznymi pohovormi a keď ma schválili, nastúpil som na tréning.
Vy ste Čech. Prečo ste sa teda rozhodli otvoriť si McDonald’s reštauráciu na Slovensku?
Už počas pohovorov začal McDonald’s spomínať Slovensko a pýtať sa ma, či by som nemal záujem podnikať tu. Aj v rámci predchádzajúcej kariéry som bol zodpovedný za Česko aj Slovensko, čiže som tu mal pracovné skúsenosti. Hoci som o tom najskôr neuvažoval, nakoniec som sa rozhodol, že do toho idem. Sú tu totiž väčšie príležitosti, keďže v Česku sú už prevádzky McDonald’s úplne prebraté franšízantami.
Čo bola najväčšia zmena pri prechode z automotive do gastra?
Väčšia zmena ako prechod medzi týmito odvetviami bol prechod z kancelárie do kuchyne. (smiech) Namiesto rannej kávy a „smalltalku“ v kancelárii si oblečiete uniformu a idete naplno až do konca zmeny. Je to fyzicky výrazne náročnejšie. Naopak na práci v kuchyni či na výdaji je zasa super, že máte na rozdiel od roboty v kancelárii na konci dňa čistú hlavu. Riešite prípadné problémy počas smeny, ale akonáhle skončí, môžete ich vypustiť. To sa pri kancelárskej práci väčšinou nedá.
A čo je na týchto odvetviach naopak podobné?
Rovnako ako moja predchádzajúca práca je aj táto o ľuďoch. Jednak o zákazníkoch, ale aj o zamestnancoch – vedieť ich motivovať a pracovať s nimi. V tomto som vedel využiť svoje predchádzajúce manažérske schopnosti, no výrazne dopredu ma posunul aj ročný tréning McDonald’s. Veľmi dobre majú prepracovanú aj túto časť, čiže manažérske školenie, komunikačné schopnosti, motiváciu, hygienické postupy a opatrenia a podobne. Povedal by som, že v tomto smere sú dokonca na vyššej úrovni, ako niektoré automobilky či iné korporácie, od ktorých by ste to možno očakávali oveľa viac.
- Andrej Barčák
- Andrej Barčák sa po 20-ročnej manažérskej kariére v automobilovom priemysle rozhodol splniť si sen a ako franšízant sa stal súčasťou McDonald's rodiny. Vo voľnom čase sa však stále venuje aj autám a jazdí rely. Od konca roka 2020 vedie McDonald’s reštauráciu v bratislavskom Auparku. Nebojí sa však ani obliecť si zásteru a pomôcť svojim zamestnancom v kuchyni. Jeho najobľúbenejším stanoviskom sú nápoje a zmrzlina.
Prečo zrovna McDonald’s?
Práve v stravovaní vidím veľkú budúcnosť a McDonald’s je v tomto segmente svetovým lídrom, takže som vedel, že ak sa s touto značkou spojím, zaručí mi to budúcnosť. Autá mám samozrejme stále rád, no sú už skôr mojim hobby.
Spomínate si na svoje prvé jedlo z McDonald’s?
Pamätám si úplne presne, bol to pre mňa totiž veľký zážitok. Písal sa rok 1986 a ako dieťa som šiel s rodičmi do New Yorku. Bol to úplne iný svet a jedna z prvých reštaurácií, ktorú sme navštívili, bol práve McDonald’s. Vtedy som ho ešte ani nepoznal, no pamätám si, že som si dal Big Mac a McSundae s čokoládovou polevou. Dodnes je to moja najobľúbenejšia kombinácia.
Malo to vplyv na vaše rozhodnutie, že pôjdete do podnikania práve s touto značkou?
Určite. Pre mňa, hoci dnešná generácia to už asi má inak, bola návšteva McDonald´s vždy niečo špeciálne a to ma sprevádza prakticky dodnes.
Čoho ste sa najviac obávali, keď ste sa rozhodli prevziať reštauráciu?
Bol som veľmi motivovaný a ak sa mám priznať, nemal som a ani teraz nemám obavy. A to ani napriek aktuálnej náročnej dobe. Samozrejme, že mnohé veci boli pre mňa nové – preberanie zamestnancov je veľká zodpovednosť, bral som si úver a podobne. Všetko je ale v McDonald’s spracované na tak vysokej úrovni, že sa naozaj nebojím. Aj preto som si vybral radšej franšízu McDonald’s a neotvoril si vlastnú pizzeriu tak, ako som na začiatku zvažoval.
Naznačili ste, že aktuálne je pre gastro skutočne ťažké obdobie. Vy ste dokonca reštauráciu preberali v čase pandémie a tá stále neustupuje. Ako sa vám teda darí?
Je to, samozrejme, veľká výzva začať podnikať v čase lockdownu a pandémie - to sa „nepošťastí“ každému. (smiech) Je skutočne škoda, že preto nemáme nárok na žiadnu štátnu podporu, keďže tá vôbec nerátala s tým, že by niekto v tomto období začal podnikať. Začínajúcich podnikateľov teda nepodporuje, čo je malá nevýhoda. Nedá sa to teraz ešte celkovo zhodnotiť, podnikám krátko, no svoje rozhodnutie by som určite nemenil. Beriem to tak, že si prejdem ťažkým obdobím hneď na začiatku. Mnohí podnikatelia sa v podobe zlej situácii ocitnú až po 20-30 rokoch podnikania. Nechcem, aby to znelo ako klišé, ale skutočne si myslím, že nás to nakoniec práveže posilní. A práve v takýchto ťažkých časoch sa ukazuje sila takéhoto úspešného medzinárodného partnera akým McDonald’s bezpochyby je.
Už ste spomenuli ročný tréning, ktorým si v McDonald’s musí prejsť každý potenciálny franšízant. Čo všetko ste si počas neho vyskúšali a čo bolo najťažšie?
Vyskúšal som si naozaj všetko – od kuchyne, cez výdaj, práce na drive-thru, vedúceho GEL (guest experience leader) až po vedúceho smeny. Dva momenty boli pre mňa najnáročnejšie – po prvé nočná smena, počas ktorej sa musí celá reštaurácia vyčistiť, aby bola pripravená na ďalší deň. To bolo veľmi fyzicky náročné – čistenie všetkých grilov, výmena oleja, čistenie podláh a podobne. Druhý moment bola kasa na drive-thru, kde komunikujete cez slúchadlá so zákazníkom, ktorý si objednáva a súčasne so zákazníkom pri vás, ktorý čaká na platbu. Táto koordinácia bola pre mňa na začiatku dosť náročná. Nechcel som, aby čakali dlho a súčasne som sa snažil, aby som ich aj patrične pozdravil a venoval sa im tak, ako si zaslúžia.
Ste rád, že ste toto všetko absolvovali?
Rozhodne. Nedokážem si predstaviť, že by som mal prísť do reštaurácie a nevedieť o všetkých postupoch a procesoch. Myslím, že toto má McDonald’s výborne nastavené. Už hneď prvý deň vo svojej reštaurácii som bol plnohodnotný člen tímu a vedel som so všetkým pomôcť, ohodnotiť či sú dobre rozhodené služby, či sú správne vyčistené grily a podobne. Ak by takto fungovala väčšina firiem, služby by boli na úplne inej úrovni.
Mali ste moment, kedy ste chceli skončiť?
Vôbec. Možno som trošku premotivovaný, ale naozaj sa každý deň utvrdzujem v tom, že to bolo správne rozhodnutie a som rád, že som do toho šiel. Aj napriek aktuálnym komplikáciám s pandémiou.
Ste v kontakte aj s inými franšízantami?
Áno, v pomerne úzkom. Spolu so mnou v približne rovnakom období pribudli na Slovensku ďalší traja franšízanti, s ktorými som aj strávil časť tréningu, čo nás veľmi spojilo. V úzkom kontakte som však aj so skúsenejšími franšízantami a môžem im kedykoľvek zavolať, ak potrebujem radu.
Kontakt na nich vám sprostredkoval McDonald’s?
Áno. Pred začiatkom tréningu mi rovno zorganizovali stretnutia s dvoma franšízantami, aby som sa s nimi mohol priamo porozprávať, mal informácie aj z ich strany a vedel sa tak definitívne rozhodnúť, či vlastnú reštauráciu chcem, alebo nie.
Museli ste už aj hľadať nových zamestnancov?
Spolu s prevádzkou som prebral aj všetkých zamestnancov, ale už v prvých mesiacoch sme zobrali aj nových ľudí – na plný úväzok, aj brigádnikov. Reštaurácia má veľký potenciál. Veríme, že biznis sa čoskoro vráti a chceme byť na to pripravení.
O gastre sa hovorí, že je v ňom najťažšie nájsť dobrých a spoľahlivých ľudí. Mali ste aj vy tento problém?
Jedna z mála výhod súčasnej situácie je, že sú aj dobrí ľudia z gastra k dispozícii a hlavne, vážia si prácu. Takže to nebol vôbec problém, za čo som rozhodne veľmi vďačný.
Ako často sa zdržiavate vo svojej reštaurácii?
Som tu takmer každý deň a zapájam sa do zmien na prevádzke. Hlavne keď máme špičku, tak si vezmem uniformu a pomáham. No robím to aj vtedy, keď toho nie je až tak veľa – mám to skutočne rád. Moje najobľúbenejšie stanovisko sú nápoje a zmrzlina – tam je všetko po ruke.