Ak by parlament neodsúhlasil predĺženie núdzového stavu, prestal by platiť okamžite. Pokiaľ by sa vláda napriek tomu rozhodla vyhlásiť núdzový stav nanovo, išlo by o obchádzanie ústavného zákona. Skonštatovali to ústavní právnici. Celá záležitosť by tak mohla skončiť na Ústavnom súde SR.
„Pokiaľ parlament súhlas nevysloví, predĺžený núdzový stav zanikne dňom neschválenia vládneho návrhu na jeho vyslovenie," uviedol Vincent Bujňák z katedry ústavného práva Univerzity Komenského v Bratislave. Ak by vláda po nesúhlase parlamentom chcela okamžite vyhlásiť núdzový stav v tej istej veci nanovo, popieralo by to logiku vzájomných bŕzd a protiváh deklarovanú v odsúhlasení parlamentom, myslí si docent ústavného práva z Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici Kamil Baraník.
Skončil by aj zákaz vychádzania
V prípade, že by vláda vyhlásila núdzový stav nanovo pre rovnaké dôvody a ešte by neuplynulo 90 dní, opäť by to musel odsúhlasiť parlament. „Ústavnú úpravu nemôžeme interpretovať tak, že ak Národná rada súhlas nevysloví, vláda potom môže vždy na druhý deň vyhlásiť núdzový stav nanovo, a cez takýto kolobeh hlasovaní bude vedieť núdzový stav udržiavať," upozornil V. Bujňák. Išlo by podľa neho o obchádzanie ústavného zákona, pričom nápravu by vedel zabezpečiť Ústavný súd.
„V prípade nevyslovenia súhlasu s predĺžením núdzového stavu by vláda nemala hľadať spôsob, akým obísť nesúhlas parlamentu, ale spôsob, akým pandemickú situáciu riešiť nástrojmi, ktoré má k dispozícii aj mimo núdzového stavu, napríklad prostredníctvom opatrení Úradu verejného zdravotníctva," uviedol poslanec NR SR Ondrej Dostál (SaS).
Ak by neplatil núdzový stav a nebola pandémia, chystali by sme už štrajk, tvrdia odborári
V prípade skončenia núdzového stavu by sa zrušil aj zákaz vychádzania. „Nemohlo by sa zakázať uplatňovanie práva pokojne sa zhromažďovať a rovnako by sa nemohla uložiť pracovná povinnosť na zabezpečenie výkonu zdravotnej starostlivosti alebo poskytovania sociálnych služieb," ozrejmil V. Bujňák. Zároveň by tieto povinnosti a zákazy nemohli byť podľa neho uložené iba samotným Úradom verejného zdravotníctva formou vyhlášky, pretože takýto postup by sa priečil ústave.