Obria štátna zákazka na výstavbu viac ako sedem kilometrov dlhého tunela Višňové nemusí skončiť v rukách spoločnosti Skanska, hoci podala najlacnejšiu ponuku. Šancu nečakane získal aj druhý v poradí Doprastav, aj keď si pýta o 44,5 milióna eur viac. Skanske vyfúklo podpis zmluvy so štátom navrhnuté vetranie v tuneli a v hre je opäť aj podozrenie pre neobvykle nízku cenu. Vyplýva to z rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nakázal ponuky ešte raz posúdiť. Zdôvodnenie ÚVO je pritom mimoriadne šalamúnske.
Do súťaže trvajúcej od sklonku roka 2011 prišlo vlani v júni päť ponúk. Najlacnejšiu predložilo združenie stavebných firiem Skanska a Strabag vo výške 338,3 milióna eur. Druhé v poradí skončilo združenie DMM v zložení Doprastav, Metrostav a Marti Contractors s cenou o 44,5 milióna eur drahšou. Ceny však výrazne prekvapili svojou skromnosťou, pretože štát v expertíze na realizáciu projektu odhadoval strop nákladov na úrovni 896,5 milióna eur. Sumy sú bez dane z pridanej hodnoty.
Vyhodnocovanie trvalo takmer pol roka, pred koncom roka NDS označila za víťaza Skansku a Doprastav podal námietku. ÚVO tento mesiac protesty Doprastavu uznal a prikázal NDS ponuky do mesiaca prehodnotiť.
Právnické kľučky
Zdôvodnenie oprávnenosti námietok samotným ÚVO je mimoriadne zaujímavé. Vďaka nemu je drahšia firma pokúšajúca sa zvrátiť priebeh súťaže na polceste k podpisu zmluvy so štátom. Námietky Doprastavu pritom nesmerovali k postupu či hodnoteniu uplatnenému voči nemu samotnému, ale týkali sa konkurenčnej ponuky Skansky. Porazená firma tvrdí, že ponuka lacnejšieho nebola diaľničiarmi dôsledne preskúmaná.
Najväčším problémom malo byť hodnotenie vetrania. Najlacnejší vraj navrhol špeciálne riešenie, ktoré môže byť v rozpore s iným zadaním v podkladoch pre súťaž. ÚVO sčasti výhrady uznal. Obišiel však otázku, či vetranie je vyhovujúce alebo nevyhovujúce. Uviedol len toľko, že NDS sa dostatočne nesnažila preniknúť k súvislostiam vetrania. Diaľničná spoločnosť sa podľa úradu jednoducho málo pýtala, a to aj napriek tomu, že diaľničiari adresovali Skanske štyri listy plné požiadaviek na vysvetlenie ponuky.
Štátna diaľničná spoločnosť sa podľa ÚVO „dostatočným spôsobom nevenovala posúdeniu ponuky úspešného uchádzača z hľadiska jej faktickej realizovateľnosti“. Preto dohliadajúci úrad očakáva, že v druhom kole diaľničiari vetranie „lepšie posúdia z hľadiska realizovateľnosti a uskutočniteľnosti, aby neexistovali pochybnosti, že dielo bude postavené včas a v súlade s požiadavkami. Pre hodnotenie v druhom kole úrad však dal NDS „do pozornosti opätovné využitie inštitútu vysvetlenia“.
Dohliadajúci úrad pre štátne zákazky rovnako nepriamo diaľničiarom naznačil, že si zle prečítali a vysvetlili odborný posudok k problému objednaný od uznávaného medzinárodného experta alebo obchádzali v ňom uvedené výhrady. Názor experta sa podľa úradu nedá - ako tvrdí NDS - chápať ako "odobrenie vetrania a projektu“ ale naopak ako „čiastočné spochybnenie či prijatie s výhradami“.
Znova príliš nízka cena
Najšalamúnskejší je postoj ÚVO k namietaniu ceny. Doprastav tvrdí, že Skanska nedokáže za ponúknuté ceny realizovať technologické vybavenie tunela a žiada konkurenčnú lacnejšiu ponuku označiť za „neobvykle nízku cenu“, čo by znamenalo jej vylúčenie. ÚVO tieto názory síce nepotvrdil, ale ani nezhodil zo stola. Odporučil, aby sa komisia NDS s problémom popasovala sama, ako vie. A aby sa pritom pozrela do európskych rozsudkov, prípadne do úradných rozhodnutí na Slovensku, ktoré už podobné obvinenia z „neobvykle nízkej ceny“ riešili.
ÚVO zdôraznil, že na Slovensku tento inštitút „nie je jednoznačne právne definovaný, bližšie špecifikovaný a jeho použitie a interpretácia umožňujú široký výklad“. A pre prípad, že by NDS tento inštitút pri vyhodnocovaní použila, ÚVO zdôraznil, že takéto obvinenie voči firemnej ponuke musí byť riadne a čo najjednoznačnejšie a najtransparentnejšie zdôvodnené.
Podľa informácii TRENDU sa NDS chystá ponuky znova hodnotiť začiatkom mája. Riaditeľ NDS Milan Gajdoš nedávno uviedol, že má ambíciu niekoľko ,,večne“ trvajúcich tendrov dokončiť do leta, aby sa na jeseň stavalo. Zmluvu však bude možné podpísať až po vyhodnotení prípadných revíznych postupov po druhom kole.
Úsek D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu s dĺžkou 13,5 kilometra sa má stavať päť a pol roka. Ministerstvo dopravy chce projekt financovať z peňazí Európskej únie a štátneho rozpočtu, pričom počíta s jeho rozdelením na dve časové fázy – teda zo súčasného aj budúceho eurofondového rozpočtu.
združenie | cena (mil. €) |
---|---|
Skanska+Strabag | 338,3 |
Doprastav + Metrostav + Marti | 382,8 |
Impregilo + Dúha | 409,8 |
INC + HANT | 462,2 |
Alpine Bau + Hochtief + Váhostav - SK | 474,5 |
priemerná cena | 413,5 |
PRAMEŇ: TREND |
Zdroj: Vladimír Benko
Ilustračné foto - Vladimír Benko