Automobilky v Severnej Amerike sa už nemôžu spoliehať na to, že dopyt v zámorí im pomôže kompenzovať finančné straty z klesajúceho domáceho predaja automobilov. Ekonomická kríza sa rozšírila na ďalšie kľúčové trhy, vrátane Európy. Informovala o tom agentúra Reuters.
Počas septembra sa v Amerike po prvýkrát od roku 1993 predalo menej ako milión vozidiel. Predaj automobilov tak medzimesačne klesol o 26 percent.
Každý veľký výrobca áut vykázal v septembri na americkom trhu pokles. Toyota Motors až o 32 percent. Pokles má na svedomí finančná kríza, ktorá negatívne ovplyvnila spotrebiteľov najmä počas posledných desiatich dní v mesiaci.
Súčasná situácia, keď americká úverová kríza už vyvíja tlak na svetovú ekonomiku, môže podľa analytikov a priemyselných manažérov prinútiť amerických výrobcov áut znížiť náklady vo svojich závodoch v Európe a na vyvíjajúcich sa trhoch ako v Rusku alebo v Číne. Týka sa to napríklad automobiliek General Motors a Ford Motor, ktoré sa spoliehali, že silné filiálky v zámorí im pomôžu vykompenzovať straty podielov na domácom trhu.
"Jednou z poistiek pre GM a Ford bola ich schopnosť prísť k ziskom v zámorí a kompenzovať tak niektoré problémy doma,“ povedal pre Reuters Erich Merkle, analytik spoločnosti Crowe Horwath.
„Počas tohto a nasledujúceho roka sa už na to nebudú môcť spoliehať,“ dodal. Analytik predpokladá, že americké automobilky budú musieť obmedziť produkciu na trhoch v zámorí, aby vyrovnali ceny s nízkym dopytom. Automobilky podľa E. Merkla zároveň zrejme obmedzia vyvíjajúce sa trhy ako napríklad v Rusku.
Manažéri obidvoch automobiliek varovali, že na svetovom automobilovom trhu nastanú ťažké časy, ktoré môžu prinútiť automobilky urobiť škrty vo výrobe a viesť k prepúšťaniu. Podľa generálneho riaditeľa automobilky Ford Alana Mulallyho sa svetový automobilový trh nezotaví do roku 2010.
Podľa riaditeľov automobiliek je schválenie nového záchranného plánu v hodnote 700 miliárd dolárov pre upokojenie spotrebiteľov a stabilizáciu trhu s úvermi kritické. O ňom dnes bude rozhodovať Snemovňa reprezentantov. Pôvodný plán schválený Senátom Snemovňa v pondelok 144923>zamietla, čo spôsobilo problémy na svetových finančných trhoch.
Analytik globálneho poskytovateľa finančných služieb Barclays Shannon O´Callaghan pre Reuters vyhlásil, že kreditná kríza bude len hlbšia a dlhšia, ako sa predpokladalo, nezávisle na tom, ako sa zákonodarcovia rozhodnú. Slabé trhy, ako napríklad s automobilmi, alebo s nehnuteľnosťami, sa podľa neho iba zhoršia.
Spomalenie svetovej ekonomiky zapríčinené krízou pocítila už aj automobilka Volkswagen na Slovensku. Podľa internetového portálu Hnonline.sk chce závod do konca tohto roka obmedziť výrobu až o desať percent oproti pôvodným plánom.
Francúzsky koncern PSA zase na Slovensku prehodnotil svoje ambície rastu. Na budúci rok vyrobí v Trnave rovnako ako v tomto roku 200 tisíc áut, čo znamená, že nový model Citroen C3 nepotiahne výrobu tak, ako plánovali.
Foto na titulke - Flickr.com