Európsky výrobca lietadiel Airbus ukončuje prevádzku svojej špecializovanej nákladnej divízie Airbus Beluga Transport (AiBT), ktorá využíva obrie lietadlá Beluga na prepravu nadrozmerných nákladov. O prácu príde 75 zamestnancov.

Beluga je podľa prepravovaného objemu najväčším nákladným lietadlom na svete. V prevádzke je od roku 1995 špeciálne pre prepravu veľkých častí lietadiel medzi výrobnými závodmi Airbusu. V roku 2019 začala firma nahrádzať prvú generáciu lietadiel Beluga ST väčším XL.

V roku 2022 Airbus spustil AiBT, aby komerčne využil štyri staršie lietadlá Beluga aj pre externých zákazníkov. Ponúkal prepravu nadrozmerných nákladov z oblasti letectva, energetiky, námorníctva, vojenstva a humanitárnej pomoci.

Airbus uviedol, že v niektorých oblastiach nastal znateľný posun smerom k využívaniu námornej dopravy, aj keď dopyt po globálnej leteckej preprave zostáva vysoký. To však nebolo hlavným dôvodom ukončenia činnosti. Hlavným problémom boli značné prevádzkové ťažkosti, pretože lietadlo vyžadovalo špeciálne vyškolené tímy a zariadenia pre nakládku.

Lietadlo Beluga ST unesie až 47 ton a nákladový priestor má najväčší vnútorný prierez na svete zo všetkých dopravných lietadiel. Pojme nadrozmerný náklad so šírkou až 7,1 metra a výškou 2,7 metra.

Ďalšie dôležité správy

KK1 Seattle - Na archívnej snímke z 30. septembra 2020 lietadlo Boeing 737 Max sa pripravuje na pristátie po testovacom lete v americkom Seattle. Americký výrobca lietadiel Boeing zaznamenal v roku 2022 výrazný rast objednávok aj dodávok, za európskym konkurentom Airbus však opäť zaostal, už štvrtý rok po sebe. Airbusu pomohol najmä dopyt po jeho strojoch na kľúčovom čínskom trhu, na ktorom prekonal amerického rivala viac než desaťnásobne. FOTO TASR/AP
FILE - A Boeing 737 Max jet prepares to lan
Neprehliadnite

Výrobca lietadiel Airbus zruší v Európe tisíce pracovných miest