Európsky výrobca lietadiel Airbus ukončuje prevádzku svojej špecializovanej nákladnej divízie Airbus Beluga Transport (AiBT), ktorá využíva obrie lietadlá Beluga na prepravu nadrozmerných nákladov. O prácu príde 75 zamestnancov. Agentúre AFP to povedala hovorkyňa spoločnosti, podľa ktorej všetky lety prevádzkované AiBT boli s okamžitou platnosťou pozastavené.
Beluga je podľa Airbusu najväčším nákladným lietadlom na svete podľa prepravovaného objemu. Do prevádzky bolo uvedený v roku 1995 špeciálne pre prepravu veľkých častí lietadiel medzi výrobnými závodmi Airbusu. V roku 2019 začal Airbus nahrádzať prvú generáciu lietadiel BelugaST väčšími Beluga XL. Tie aj naďalej prevážajú diely medzi závodmi Airbusu.
V roku 2022 Airbus spustil AiBT, aby komerčne využil štyri staršie lietadlá Beluga aj pre externých zákazníkov. Ponúkal prepravu nadrozmerných nákladov pre zákazníkov z oblasti letectva, energetiky, námorníctva, vojenstva a humanitárnej pomoci.
Airbus uviedol, že v niektorých oblastiach nastal znateľný posun smerom k využívaniu námornej dopravy, aj keď dopyt po globálnej leteckej preprave zostáva vysoký. To však nebolo hlavným dôvodom ukončenia činnosti. „Hlavným problémom boli značné prevádzkové ťažkosti, pretože lietadlo vyžadovalo špeciálne vyškolené tímy a zariadenia pre nakládku," dodala hovorkyňa.
Lietadlo BelugaST unesie až 47 ton nákladu a nákladový priestor má najväčší vnútorný prierez na svete zo všetkých dopravných lietadiel. Pojme nadrozmerný náklad so šírkou až 7,1 metra a výškou 2,7 metra.