Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) počas 20 rokov svojej existencie úspešne ukončila viac ako 580 investičných projektov v hodnote vyše 12,6 miliardy eur.
Vďaka týmto projektom mohlo vzniknúť až 132 600 priamych pracovných miest po celom Slovensku vrátane menej rozvinutých regiónov, uviedla SARIO. Agentúra vznikla 1. októbra 2001 a mala za úlohu zrýchliť rozvoj Slovenska, podporiť zamestnanosť a zvýšiť vývoz krajiny.
Umiestňovanie investícií do regiónov
Agentúra v ostatných rokoch úspešne napĺňa požiadavku umiestňovania investícií do regiónov mimo Bratislavského kraja, čím prispieva k rastu životnej úrovne a zníženiu regionálnych rozdielov na celom Slovensku.
Okrem podpory regiónov sa SARIO darí na Slovensko lákať investície s vyššou pridanou hodnotou. Ide o projekty technologických centier, centier strategických služieb a projekty priemyselnej výroby technicky vyspelých výrobkov napríklad v oblasti robotiky.
Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) vníma agentúru SARIO ako dôležitého partnera pri rokovaniach s podnikateľmi. „Pri aktivitách tejto agentúry pritom nehrajú rolu vzdialenosti, hranice, rozdielne jazyky, a ako sa ukázalo, ani celosvetová pandémia,“ konštatoval Sulík.
Slovensko v súčasnosti napriek problémom s pandémiou potvrdilo, že je atraktívnou investičnou destináciou. Podľa generálneho riaditeľa SARIO Róberta Šimončiča tomu napomáha aj vylepšovanie podnikateľského prostredia prostredníctvom prijímaných opatrení na znižovanie administratívnej záťaže, ale tiež rozširovanie a vylepšovanie služieb agentúry.
Tá funguje nielen ako konzultačná spoločnosť, ale aj ako hnací motor slovenskej ekonomiky, pokiaľ ide o rastúcu produkciu a pridanú hodnotu.
Pomoc aj v zahraničnom obchode
Agentúre sa darí nielen v investíciách, ale pomáha Slovensku aj v zahraničnom obchode. V spolupráci so SARIO uzavreli tisícky slovenských spoločností nové obchodné zmluvy a kontrakty so zahraničnými aj domácimi partnermi.
K nadviazaniu nových obchodných príležitostí došlo počas 1850 podnikateľských misií, kooperačných podujatí, medzinárodných veľtrhov, tisícok individuálnych konzultácií či stoviek vzdelávacích seminárov.
Od roku 2017 agentúra SARIO v rámci národného projektu Podpora internacionalizácie malých a stredných podnikov podporila viac ako 1 100 takýchto slovenských firiem sumou takmer tri milióny eur.
Medzi najvýznamnejšími investíciami, na ktorých sa SARIO spolupodieľala, sú všetky štyri slovenské automobilky, zvolenský Kronospan, investícia v SCP Ružomberok, Getrag Ford v Kechneci či Amazon v Seredi. Podiel projektov s vyššou pridanou hodnotou vzrástol za posledných desať rokov približne z desatiny takmer na polovicu zo všetkých projektov.