Letecké spoločnosti očakávajú v budúcom roku stabilizáciu ziskov a rekordný počet cestujúcich, k čomu prispeje pokračujúce zotavenie sektora po útlme spôsobenom pandémiou.
Proti tomu však budú nepriaznivo pôsobiť vyššie náklady na kapitál a kapacitné obmedzenia, predpovedalo Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu.
Ochota cestovať a návrat k zisku
Globálny sektor leteckej dopravy sa už do veľkej miery spamätal z vplyvov pandémie. Obmedzenia, ktoré kvôli šíreniu nového vírusu v roku 2020 zaviedli vlády po celom svete, donútili aerolinky odstaviť lietadlá a cestujúci sa aj potom nejaký čas zdráhali lietať.
Odvtedy sa ale dopyt po lietaní výrazne zvýšil, najmä v Severnej Amerike, na Blízkom východe a v Európe.
Združenie uvádza, že odvetvie leteckej dopravy sa v tomto roku po pandémii už vrátilo k zisku. Združenie očakáva, že súhrnný čistý zisk aerolínií dosiahne 23,3 miliardy dolárov a v roku budúcom sa zvýši na 25,7 miliardy dolárov.
Zisková marža by sa mala zvýšiť na 2,7 percenta z tohtoročnej očakávanej hodnoty 2,6 percenta. Tržby v budúcom roku dosiahnu rekordných 964 miliárd dolárov. Za problém však združenie označuje vysoké náklady na kapitál v dôsledku vysokých úrokových sadzieb.
„Na zisky odvetvia je potrebné nahliadať tou správnou optikou,“ povedal šéf združenia Willie Walsh. „Letecké spoločnosti si v priemere ponechajú iba 5,45 dolára za každého prepraveného cestujúceho,“ hovorí.
Rekord v počte prepravených cestujúcich
Napriek tomu aerolínie očakávajú, že v budúcom roku prepravia v celom svete rekordných 4,7 miliardy ľudí. V roku 2019, teda v roku tesne pred pandémiou, ich prepravili 4,5 miliardy.
S návratom k zisku na budúci rok počítajú tiež aerolinky v krajinách, kde sa cestovný ruch zotavuje pomalšie. To je aj prípad Číny, kde je medzinárodné cestovanie stále asi 40 percent pod úrovňou pred pandémiou.
Globálna nestabilita vrátane vojny na Ukrajine a bojov medzi Izraelom a radikálnym hnutím Hamas by tiež mohla mať negatívny vplyv na odvetvie leteckej dopravy. Najmä keď táto nestabilita prispieva k rastu cien ropy.
Združenie očakáva, že ceny leteckého paliva budú tvoriť 31 percent všetkých prevádzkových nákladov aerolínií.