Francúzsko-holandská letecká spoločnosť Air France-KLM v prvom štvrťroku hospodárila s prevádzkovou stratou 1,18 miliardy eur. To je o 364 miliónov eur horší výsledok ako pred rokom, kedy pandémie ešte len začínala, a kríza v leteckej doprave tak hospodárenie ovplyvnila len čiastočne. Firma vo svojej výsledkovej správe uviedla, že oživenie v odvetví leteckej dopravy je v Európe pomalé. Tržby v štvrťroku medziročne klesli o 57 percent na 2,16 miliardy eur.

„Čakáme až uvidíme prvý efekt očkovania," uviedol finančný riaditeľ Frédéric Gage. Dopyt podľa neho zatiaľ žiadne výrazné zlepšenie nenaznačuje a ľudia s rezerváciou leteniek často vyčkávajú až na poslednú chvíľu. Letecký dopravca napriek tomu dúfa, že situácia sa do leta zlepší. Firma očakáva, že v druhom štvrťroku bude mať kapacity využité na 50 percent predpandemického stavu a v treťom štvrťroku využitie kapacít zvýši na 55 až 65 percent.

Air France
Neprehliadnite

Francúzsky štát sa stane najväčším akcionárom Air France-KLM

Kým Čína a Spojené štáty už zažívajú zreteľné hospodárske oživenie, z ktorého ťažia tiež aerolinky, leteckí dopravcovia v Európe naďalej čakajú, až sa zrýchli očkovanie. Až potom možno očakávať, že sa uvoľní väčšina reštriktívnych opatrení a dostaví sa aj hospodársky vzostup. Napríklad najväčšia nemecká letecká spoločnosť Lufthansa minulý týždeň znížila odhad využitia kapacít na tento rok. Stratu za prvý štvrťrok síce zmiernila, pomohla si ale tým, že o 19 percent znížila počet zamestnancov.

Skupina Air France-KLM, ktorá vlani kvôli dopadom koronakrízy prijala štátnu pomoc v objeme 10,4 miliardy eur, si v apríli predajom akcií zabezpečila ďalšiu miliardu eur. Francúzsky štát, ktorý tieto peniaze poskytol, tak zdvojnásobil vlastnícky podiel vo firme na 28,6 percenta.

Podnik sa tento mesiac bude snažiť získať súhlas akcionárov na to, aby mohol ešte zvýšiť základné imanie vydaním ďalších cenných papierov. Využiť na to chce ako predaj akcií, tak hybridný kapitál, uviedla agentúra Reuters. Finančný riaditeľ k tomu poznamenal, že sa týmto procesom dlh a štátna pomoc postupne premení na trhové produkty, až sa v odvetví leteckej dopravy zlepší výhľad.

JB 15 Palermo - Na archívnej snímke z 15. septembra 2018 cestujúci nastupujú do lietadla írskej nízkonákladovej leteckej spoločnosti Ryanair na letisku v Palerme na Sicílii. Taliansko zaviedlo v stredu 12. augusta 2020 povinné testovanie na nový koronavírus pre ľudí prichádzajúcich z Chorvátska, Grécka, Malty a Španielska, informovala tlačová agentúra HINA. Úrady takisto úplné zakázali cestovanie do Talianska z Kolumbie. FOTO TASR/AP

Passengers board a Ryanair airplane, in Palermo, Italy, Satur
Neprehliadnite

Ryanair prehral na súde ďalší spor o štátnu pomoc aerolinkám

Šesťdesiatštyriročný finančný riaditeľ Frédéric Gage na konci júna odchádza do dôchodku a vo funkcii ho za celú skupinu nahradí súčasný finančný riaditeľ Air France Steven Zaat, uviedla firma.

Výsledky hospodárenia za prvý štvrťrok sú lepšie, než sa čakalo. Analytici, ktorých oslovila sama firma, čakali prevádzkovú stratu 1,31 miliardy pri tržbách 2,07 miliardy eur. Čistá strata sa v štvrťroku zmiernila na 1,48 miliardy zo zhruba 1,8 miliardy eur pred rokom, keď zahŕňala vysokú stratu z finančných kontraktov na zabezpečenie cien pohonných hmôt. Cena zabezpečenia prudko klesla v súvislosti s prepadom dopytu po leteckej doprave kvôli pandémii.

Čistý dlh skupiny Air France-KLM sa za prvý štvrťrok zvýšil o 1,5 miliardy na 12,5 miliardy eur. Objem voľných peňazí a úverov pripravených k čerpaniu ku koncu marca predstavoval 8,5 miliardy eur.