Nasledujúce zákony sformuloval známy taliansky profesor pred mnohými rokmi, no nezaškodí si ich pripomenúť. V rámci rečníckej otázky „Čo je najväčšia existenciálna hrozba ľudstva?“ v roku 1976 Carlo Cipolla publikoval esej, v ktorej spísal základné a univerzálne princípy ľudskej hlúposti.
Vymedzil v nej niekoľko identifikačných znakov hlúpych ľudí – je ich veľa, sú iracionálni, spôsobujú problémy druhým ľuďom bez zjavného vlastného prínosu, čím sa znižuje celkový blahobyt spoločnosti a v zásade proti hlúposti neexistujú žiadne obranné prostriedky.
Jediným spôsobom, ako sa spoločnosť dokáže vyrovnať s následkami hlúpeho konania, je, keď nehlúpi ľudia vynaložia o to väčšiu námahu na kompenzáciu strát z ich činnosti, poznamenáva portál Quartz, ktorý bližšie analyzuje jednotlivé body piatich zákonov a ponaučenia z nich vyplývajúce.
Zhrňme si to:
- Vždy a nevyhnutne každý podceňuje počet hlúpych jednotlivcov v spoločnosti
- Pravdepodobnosť, že určitá osoba je hlúpa, je nezávislá od akejkoľvek inej charakteristiky tejto osoby
- Hlúpa osoba je osoba, ktorá spôsobuje straty inej osobe alebo skupine osôb, pričom sama z toho nemá žiaden zisk, dokonca jej nevzniknú ani straty
- Nehlúpi ľudia vždy podceňujú škodlivú silu hlúpych jednotlivcov
- Hlúpy človek je najnebezpečnejší typ osoby
Zdroj: Wikipedia
Narušenie vlastnej identity
Klasický scenár – chcete si vychutnať exponáty a umelecké diela v múzeu, zaujímavý prírodný úkaz, pamiatku či výhľad z vyvýšeného miesta, no v ceste vám stojí ľudský múr s rukami trčiacimi nahor, ktoré zvierajú mobily a fotoaparáty. Len čo spravia dobrú fotografiu, záujem o objekt rýchlo mizne, už stratil hodnotu (lebo už ho predsa majú odfotený, na čo by tam boli dlhšie) a ide sa ďalej, kde sa proces opakuje.
Obsesia ľudí, najmä turistov, fotograficky dokumentovať a zachytávať dôležité, menej dôležité aj úplne nepodstatné detaily ich života či výletu, sa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?