Austrália pred rokom podpísala s Čínou prelomovú dohodu o voľnom obchode. Tá na jednej strane postupne zruší dovozné clá na tovar dovážaný z Austrálie a na druhej strane zmiernením obmedzení viac otvorí austrálsky trh čínskym investorom. Postupné rušenie ciel sa týka celej škály komodít dovážaných z Austrálie, okrem iných aj hovädzieho mäsa. V zmluve sa zakotvilo, že clá majú byť úplne zrušené do deviatich rokov od jej podpisu.
O oživení obchodu medzi krajinami a stúpajúcom dopyte po hovädzom v Číne svedčí nielen objem dovážaného mäsa, ale aj nové spôsoby jeho prepravy. K tradičnej lodnej doprave po oceáne pribudla najnovšie aj letecká. Koncom októbra z Austrálie odletelo prvé lietadlo naplnené 150 živými kravami, píše agentúra Bloomberg. Leteli z Melbourne do mesta Čchung-čching na tamojší bitúnok.
Bravčové ustupuje, za hovädzie vedia zaplatiť
V Číne sa spotrebováva viac hovädzieho mäsa ako kedykoľvek v minulosti. V krajine dlhodobo držala prím konzumácia bravčoviny, jej podiel však postupne klesá. Kým ešte pred 30 rokmi pochádzalo až 90 percent všetkého mäsa, ktoré Číňania skonzumovali, z ošípaných, v súčasnosti je to už len zhruba 60 percent. K výraznému úbytku z veľkej časti prispel aj rastúci záujem o hovädzinu.
Podľa odhadu holandskej banky Rabobank, ktorá sa špecializuje na financie v oblasti poľnohospodárstva a potravín, sa v priebehu desiatich rokov spotrebuje v Číne o 2,2 milióna ton hovädzieho mäsa ročne viac ako v súčasnosti.
So stúpajúcim dopytom rastie aj jej cena, od prelomu milénií zdražela štvornásobne. Kilogram hovädzieho sa v Číne predáva v prepočte za 10 dolárov za kilogram, čo je celosvetovo jedna z najvyšších súm. V Austrálii je o viac ako polovicu lacnejšie.
Na cene mäsa z Austrálie pridáva aj jej pôvod. Čína patrí tiež k popredným producentom hovädziny, okrem Austrálie prekonáva aj Argentínu, ktorá je podobne považovaná za domovinu kvalitných steakov. Najľudnatejšiu krajinu predbiehajú len USA a Brazília. No za mäso z Austrálie sú ochotní Číňania zaplatiť viac ako za bežnú domácu hovädzinu.
Načo lietadlá, keď jazdia lode?
Letecká doprava nemá byť len nutným doplnkom k lodnej z pohľadu zvyšujúceho sa množstva prepraveného mäsa, ale aj nevyhnutnosťou kvôli čínskym zdravotným nariadeniam. Nakoľko dopyt rastie aj po čerstvom mäse, bude stúpať aj počet prepravených živých zvierat. Tie musia byť na pevninskej Číne umiestnené do povinnej karantény maximálne vo vzdialenosti 90 kilometrov od miesta ich vylodenia. Následne idú na porážku.
Pre čerstvé dodávky do veľkých miest vnútrozemskej Číny je tak spustenie leteckej prepravy kráv logické. Aby sa ešte živé dostali aj hlboko do vnútrozemia. „Ak chcete predať čerstvé steaky v prekvitajúcich čínskych vnútrozemských mestách, akým je Čchung-čching, budete potrebovať veľké lietadlo,“ vysvetľuje Bloomberg.
Prvý let, pri ktorom prepravili na palube nákladného Boeingu 747 až 150 zvierat, bol zatiaľ len skúškou. Či sa takýto spôsob prepravy oplatí, ukáže budúcnosť. Pri rastúcej cene hovädzieho mäsa v Číne a schopnosti Číňanov spracovať zviera do poslednej možnej časti, by to tak mohlo byť.
„Vnútornosti, kosti a všetko ďalšie sa tam využíva spôsobom, ktorý si nevieme ani predstaviť,“ cituje Bloomberg Scotta Braithwaita, prevádzkového riaditeľa austrálskej spoločnosti Wellard Group, ktorá vyváža dobytok. „Kosti najprv vyvaria v polievkach, následne vysušia a následne ich použijú ako základ čínskej medicíny,“ dodal príklad dôkladného spracovania dobytka.
Austrálsky minister poľnohospodárstva a vodných zdrojov Barnaby Joyce v tlačovej správe upozornil, že vďaka novému spôsobu prepravy sa aj vnútrozemské mestá môžu stať „prístavmi“ medzinárodného obchodu. „Dúfam, že táto malá zásielka ukáže, že Austrália je pripravená zohrať svoju úlohu pri uspokojovaní dopytu na čínskom trhu,“ povedal minister o prvej ceste živého dobytka lietadlom.
Žrať a piť im dali radšej menej
Kravy do Číny prevážali v prepravných boxoch, na palubu ich dopravili hydraulickým výťahom. Pred naložením im radšej obmedzili prísun jedla a pitia, aby eliminovali vyprodukovaný odpad na palube. Ten, ktorý počas 13-hodinového letu predsa ušiel, zachytili savé podložky pod zvieratami, ktoré spolu s debnami zlikvidovali v cieľovej destinácii.
Cestujúce kravy v lietadlách každého nenadchýnajú. Ochrancovi zvierat tvrdia, že dobytok je počas cesty vystavovaný stresu. Austrálska Kráľovská spoločnosť pre prevenciu krutosti na zvieratách Bloombergu povedala, že by bolo vhodnejšie, ak by sa mäsopriemysel zameral na dodávky chladeného a mrazeného hovädzieho mäsa do Číny a nevystavoval živé zvieratá stresujúcej preprave.