Leto 2024 nebude pre mnohých podnikateľov časom oddychu. Od prvého júla totiž nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Partner advokátskej kancelárie Havel and Partners Štěpán Štarha preto v rozhovore približuje nielen to, ako sú firmy na nové povinnosti pripravené, ale aj aké výhody či problémy im môže nová právna úprava priniesť.
Od prvého júla upravuje spotrebiteľské vzťahy nová legislatíva. Ako sa na ňu podnikatelia pripravovali?
Rozsah prípravy sa odvíjal od toho, ako mali problematiku ochrany spotrebiteľa upravenú predtým. Stretávame sa totiž s tým, že mnoho firiem nemalo túto tému v poriadku ani podľa starej legislatívy. Zmena bola pre ne o to väčšia. Ale aj pripravení podnikatelia mali čo robiť, napríklad v oblasti uvádzania zliav. Ide o novú právnu úpravu, s ktorou sa museli vyrovnať. Upravila sa aj zodpovednosť za vady, čo zase vyvolalo potrebu zmeny reklamačných poriadkov.
Ako tento proces vyzeral v praxi?
Mal dve roviny, jednu procesnú a jednu právnu. V rámci tej prvej firmy museli upraviť spôsob marketingu a vnútorných procesov. Napríklad potravinové reťazce, ktoré často využívajú zľavy, museli upraviť spôsob ich uvádzania. Teda kategorizovať tovar podľa toho, aké pravidlá sa ho týkajú, a upraviť pravidlá pre tvorbu marketingových materiálov a letákov. Zmeny mali vplyv aj na fungovanie reklamačných oddelení. Napríklad pri e-shopoch museli firmy upraviť proces vybavenia reklamácie tak, aby sedel s novou legislatívou. V praxi to znamenalo upraviť nielen reklamačné, ale aj obchodné podmienky.
Prvotnú podobu zákona pritom navrhovatelia predstavili približne pred rokom a pol. Využili firmy tento čas na prípravu?
Závisí od veľkosti subjektov. Aktuálne pravidlá sú v zásade zhodné s návrhom zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý bol prerokovávaný už v minulom roku. To v praxi znamenalo, že najväčší hráči začali s prípravou už minulý rok. Najvážnejšie pritom brali nové pravidlá v oblasti uvádzania zliav, ktoré menia pravidlá v marketingu. Menší hráči si to nechávali na poslednú chvíľu a u niektorých dokonca vidíme, že danú tému ešte neriešili.
Ovplyvňovali zavádzanie nových pravidiel aj sektorové rozdiely?
Nová legislatíva sa dotýka v zásade všetkých vzťahov medzi podnikateľmi a spotrebiteľmi, ale sú tam určité rozdiely v oblasti jednotlivých segmentov. Pre niektorých podnikateľov nie sú nové pravidlá v oblasti uvádzania zliav zaujímavé, pretože ich biznis nie je založený na takejto komunikácii. Pre spomínané potravinárstvo je to však veľká téma. Takže samotný segment podnikania ovplyvňuje rozsah nových povinností, ktoré sa firiem týkajú. Uvediem ešte jeden príklad, novú úpravu zmluvy s digitálnym obsahom, ktorá, naopak, potravinárov veľmi netrápi. Ak by sme sa však pozreli na obchody s elektronikou, tak by sme videli, aká je to veľká téma. Práve preto, že takmer každé elektronické zariadenie dnes už má nejaký softvér, musia predajcovia elektroniky riešiť, kedy a kde sa nová regulácia uplatňuje. Nová legislatíva sa tak dotýka všetkých v segmente B2C (business-to-consumer, v preklade obchodné vzťahy medzi podnikateľmi a koncovými zákazníkmi), ale každého inak.
Firmy ich strašia, zákon ich chráni. Pri výpovedi odborárov má konečné slovo iba súd
Ide len o súbor povinností alebo spotrebiteľský zákon firmám v niečom pomohol?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?