Každoročne sa prvý kvartál roka nesie v duchu daňových priznaní. Firmy by však nemali zabúdať ani na možnosť kontroly zo strany príslušného daňového úradu. Tá sa vo väčšine prípadov začína oznámením, ktoré podnikateľa informuje o jej dátume, rozsahu a požadovaných dokumentoch.

Prípravu netreba podceniť

Práve tie by si podnikatelia mali dôsledne pripraviť. „Máme na mysli nielen internú dokumentáciu, ako sú faktúry, interné doklady, mzdové doklady, ale hlavne doplnkovú dokumentáciu, ktorá preukazuje uskutočnenie zdaniteľných obchodov alebo vynaloženie nákladu v súvislosti s podnikaním,“ približuje správny priebeh procesu výkonný riaditeľ spoločnosti ETL/GINALL & ROBINSON, s. r. o., Ing. Milan Kúdela, MBA.

V opačnom prípade sa napríklad môže stať, že podnikateľ vo svojej firme uplatňuje smernice, ktoré sa svojím znením v zákonnom postupe odchyľujú od príslušnej legislatívy. P. Kúdela upozorňuje, že v takom prípade hrozí daňovníkovi pokuta, a to napriek tomu, že podľa nich nepostupuje. Odborník dáva do pozornosti firiem aj zásadu preukaznosti, ktorej by mali podriadiť celú daňovú dokumentáciu.

Čo by si firmy mali overiť pred daňovou kontrolou

Firmy by si pred daňovou kontrolou mali preveriť úplnosť dokumentácie súvisiacej s:

  • pracovnými cestami,
  • reklamnými výdavkami,
  • prevzatím tovaru,
  • vývozom/dovozom tovaru,
  • odoslaním tovaru do iného členského štátu EÚ,
  • obchodnými transakciami so spriaznenými osobami,
  • obzvlášť rizikovými transakciami podľa veľkosti transakcie,
  • krajiny pôvodu obchodného partnera alebo z dôvodu rizikovosti komodity,
  • položkami účtovnej závierky,
  • používaním a plánovaním podnikových zdrojov,
  • evidenciou k poskytnutým zľavám a dobropisom,
  • internými smernicami a ich aktuálnosťou.

Prameň: ETL/GINALL & ROBINSON, s. r. o.

Vo všeobecnosti ide o pravidlo, ktoré hovorí, že náklad je preukázaný, ak o ňom existuje účtovný doklad, ktorý hodnoverne preukazuje danú skutočnosť, a spoločnosť o ňom účtovala. Pri jeho uplatňovaní by mali firmy myslieť aj na to, že správca dane nemôže vyzvať daňový subjekt na preukázanie čohokoľvek, ale len na preukázanie toho, čo subjekt v daňovom priznaní tvrdil, respektíve údajne tvrdil. Správca dane však môže žiadať preukázanie iných skutočností, ktoré sú potrebné na správne stanovenie dane.

Aby sa obhajoba nákladov skončila úspešne, firma musí dbať aj na takzvanú bázu kvalifikovaných dôkazov. „Napríklad o pracovnej ceste musí ako dôkaz existovať správa aj so záznamom navštívených klientov, respektíve potenciálnych obchodných partnerov, prípadne ďalšie preukázané záznamy o realite a cieli tejto cesty v zmysle zákona,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ a majiteľ spoločnosti ETL/GINALL & ROBINSON M. Kúdela. Dodáva, že práve takéto dôkazy manažéri často podceňujú a nie sú ochotní potrebné dokumenty spisovať.

Praktické nedostatky

Nejde pritom o jedinú chybu, ktorej sa daňovníci dopúšťajú. M. Kúdela sa v praxi stretáva najmä s nesprávne vyplneným alebo chybným prenosom zostatkov v účtovných výkazoch, ktoré sú povinnou prílohou daňového priznania k dani z príjmov, ale aj s chybným účtovaním v účtovnom denníku ako hlavnej účtovnej knihe.

Podnikatelia majú problém aj s rozlíšením účtovania príjmov a výdavkov a s účtovaním odpisov majetku. „Veľa podnikateľov zabúda aj na dôsledné odčlenenie financií na podnikateľské účely a účely na osobnú spotrebu,“ vymenúva časté chyby výkonný riaditeľ a majiteľ spoločnosti ETL/GINALL & ROBINSON. Potom sú tu nedostatky ako nezaúčtovanie časti účtovných dokladov, nesprávne účtovanie DPH, nevedenie niektorých účtovných kníh, napríklad knihy pohľadávok a záväzkov, a chybné účtovanie cestovných náhrad pri automobiloch.

Výhody členstva v sieti ETL SLOVAKIA
  • posilnenie poradenských služieb
  • zvýšenie úrovne odbornosti a efektivity
  • kontakt s rovnako zmýšľajúcimi ľuďmi
  • členstvo v silnej a profesionálnej komunite
  • podpora a poradenstvo členov komunity
  • prístup k rozsiahlemu zdroju vedomostí a skúseností iných odborníkov
  • zlepšovanie klientskych služieb
  • nové obchodné príležitosti
  • väčšia viditeľnosť na trhu
  • zvýšenie dôveryhodnosti

Prameň: ETL/GINALL & ROBINSON, s. r. o.

Okrem ich odstránenia by sa podnikatelia mali sústrediť na predkladanie vlastných dôkazov a vysvetlení a pýtať sa správcu dane na jeho priebežné zistenia. Tento krok je podľa odborníkov dôležitý preto, lebo daňovníkom umožňuje uspokojivo zodpovedať všetky otázky daňovej kontroly. Pri tomto procese sa však daňovník môže sám rozhodnúť, do akej hĺbky povolí daňovej kontrole vniknúť do konkrétnej problematiky obchodnej činnosti, respektíve podstaty obchodných transakcií tak, aby neporušil obchodné tajomstvo.

Odborníci špeciálne upozorňujú aj na dodržiavanie zásady voľného hodnotenia dôkazov, ktorú bude príslušný úrad uplatňovať. Ide o procesný postup správcu dane, ktorého cieľom je čo najpresnejšie a najúplnejšie zistenie skutkového stavu danej veci. Ako uvádza rozhodnutie Krajského súdu v Košiciach z roku 1997: „Samotný proces hodnotenia dôkazov je vecou právnej a správnej úvahy správcu dane, ktorý v rámci zverenej pôsobnosti posúdi, či sa určitá skutočnosť má považovať za dokázanú, či vykonané dôkazy postačujú alebo či treba vykonať ešte ďalšie dôkazy.“ Zhodnotenie vykonaných dôkazov však musí správca dane náležite zdôvodniť v odôvodnení konkrétneho rozhodnutia.

Spolupráca je dôležitá

V prípade, že by sa podnikateľovi takéto zhodnotenie či iný postup jeho kontrolórov nepozdával, môže podať námietku. Nemal by však zabúdať na to, že musí so správcom dane komunikovať, a to bez ohľadu na stupeň daňovej kontroly. V opačnom prípade si daňový úrad môže zistiť základ dane a určiť daň sám podľa rôznych pomôcok. Najčastejším podkladom pri zisťovaní základu dane na účely dane z príjmov sú pre neho daňové priznania k dani z pridanej hodnoty.

Sekundárnymi zdrojmi sú pre neho externé podklady ako napríklad informácie z bánk o pohybe finančných prostriedkov na účte daňovníka, vyjadrenie obce, kde má daňovník obchodné sídlo, a podobne. Firmy by si takisto mali uvedomiť, že daňový úrad nemá určenú lehotu, do ktorej ich musí informovať o výsledku kontroly.

Jeho povinnosťou je len doručiť protokol s výzvou na vyjadrenie a prerokovanie. Odo dňa jej doručenia však môže daňovník uplatniť námietku proti postupu pri výkone kontroly. Potom má právo do pätnástich pracovných dní sa k protokolu vyjadriť, pričom zmeškanie tejto lehoty mu úrad neodpustí. „Ak sa daňovníkovi nepodarí uniesť dôkazné bremeno a bude mu daň dorubená alebo mu príslušný úrad uloží sankciu a daňovník s tým nesúhlasí, má právo využiť opravné prostriedky. Takisto sa môže žalobou na príslušnom súde domáhať preskúmania zákonnosti rozhodnutia daňovej kontroly,“ uzatvára M. Kúdela.

ETL Slovakia

Je súčasťou nadnárodnej siete poradenských spoločností ETL GLOBAL s viac ako 50-ročnou tradíciou. Pracuje s trinásťtisíc konzultantmi, daňovými poradcami, advokátmi a audítormi, a to vo viac ako 50 krajinách sveta. V oblasti daní, práva, auditu a účtovníctva má viac ako 320-tisíc klientov. Vďaka tomu si vedia jej partneri zdieľať svoje vedomosti, skúsenosti a vzájomne sa podporiť a úzko spolupracovať. Zaujímavé je aj to, že členovia si môžu vzájomne obsluhovať klientov, ktorí potrebujú využiť široký rozsah služieb, či už lokálnych alebo medzinárodných. Rok 2023 pritom uzavrela spoločnosť s nárastom konsolidovaných tržieb na úrovni viac ako šesť miliónov eur, pričom svoje služby rozšírila do Žiliny, Liptovského Mikuláša a Prešova. Úspechom minulého roka bola aj prvá ETL konferencia pod taktovkou Emineo Partners, ktorú firma plánuje v tomto roku zopakovať na slovenskej a na medzinárodnej úrovni. Spoločnosť pripravuje aj výmenné pobyty pre zamestnancov na zvýšenie pracovných a jazykových zručností, ako i prvé školenie v ETL Akadémii.

Prameň: ETL Slovakia

Ďalšie dôležité správy