Spor medzi ministrom financií Igorom Matovičom a ministrom hospodárstva Richardom Sulíkom je podľa odborníčky na politický marketing iba zásterkou ďalších sporov. I. Matovič podľa jej názoru vytvoril naratív, ktorý prezentuje iba konflikt medzi ním a ministrom hospodárstva. „To však nie je spor medzi dvomi ľuďmi, to je spor pána Matoviča s mnohými kolegami z vlády a občanmi tejto krajiny,“ povedala v diskusnej relácii Plus 7 dní – Karty na stôl .
Konflikt s R. Sulíkom je podľa jej slov iba sloganom jedného z nich. Spor, ktorým I. Matovič pritiahol pozornosť voličov a médií, však sleduje konkrétny cieľ. Či sa ho I. Matovičovi podarí naplniť, je otázne.
V politickej komunikácii ústrednú rolu zohráva stratégia a naratív, ktorý potrebuje politik ľuďom a médiám predať. To, že I. Matovič dokázal komunikáciu celého sporu dotiahnúť až do celovládnej krízy, svedčí podľa S. Bubánovej o tom, že má komunikačné schopnosti, ktoré pôsobia na voliča magneticky.
Minister financií podľa odborníčky dokáže nájsť podstatu, aj keď v samotnej komunikácii používa štandardné postupy. „On nič nového nevymyslel, ale vie nájsť jadro problému, ktoré sa týka emocionálneho zázemia ľudí a vie v ňom rezať do živého,“ dodala. Práve táto komunikačná schopnosť je jedna z tých, ktorá mu pomohla voľby vyhrať a doviedla ho až na post predsedu vlády.
Komunikácia na sociálnych sieťach
Spôsob komunikácie politikov sa v priebehu posledných desaťročí výrazne mení. Fenoménom súčasnej doby sú sociálne siete, ktoré dokážu myšlienky a odkazy politikov odkomunikovať takmer okamžite. Rýchlosť predaja myšlienok však nemusí byť zárukou úspechu. Nebýva na škodu, ak danú oblasť spravujú odborníci, ktorí dokážu zamýšľaný odkaz sformulovať tak, aby z neho politik dokázal ťažiť ešte roky.
Napriek tomu, že mnohí politici sa spoliehajú na schopnosti vlastných tímov, ktoré tieto sociálne siete spravujú, I. Matovič, zdá sa, vlastný tím nemá. „Ja si myslím, že by na to mal mať tím ľudí, lebo dochádza k ani nie cenzúre, ale skôr obrúseniu hrán, čo je v tej chvíli možno príťažlivejšie, ale z dlhodobého hľadiska by premyslenejšie vyjadrenia mohli byť strategicky udržateľnejšie,“ vysvetlila v rozhovore odborníčka.
Nepremyslené odkazy na sociálnych sieťach podľa jej názoru môžu z dlhodobého hľadiska viesť k deštrukčnému procesu, čo sa následne môže prejaviť aj v strate volebných preferencií.
Na čo si treba dať pozor?
V čase predvolebných kampaní, keď bude Slovensko opäť zaplavené bilbordmi, politici často bojujú o priazeň voličov viac či menej uskutočniteľnými sľubmi. S. Bubánová upozorňuje na to, že vyjadrenia politikov je vhodné ustrážiť a zvážiť, či sú uveriteľné a kredibilné. Práve to voličom môže pomôcť predísť strate dôvery v politika po voľbách. „Akékoľvek klamstvo, pri ktorom prichytíte politika, je veľký signál, veľké memento,“ podotkla.
To, či sa politikom oplatí používať reklamné klamstvá a ako pôsobí bulvarizácia politiky na voliča, a to, ako vníma komunikáciu prezidentky Zuzany Čaputovej sa dozviete v celom rozhovore.