Sociálne siete sú fenoménom komunikácie, ktorý politici veľmi radi a často využívajú. Niektorí z nich sa nebránia nevyberanému slovníku či vulgarizmom. Politológ Radoslav Štefančík v relácii Karty na stôl týždenníka Plus 7 dní prezradil, ako šikovne ho využívajú slovenskí politici.
Príkladom je podľa jeho slov Ľuboš Blaha, ktorý bol v Smere-SD svojho času skôr „podržtaška“ a vo voľbách dosiahol len niekoľko preferenčných hlasov. „A to preto, lebo jeho politika nebola umiernená, ale nemožno tvrdiť, že bol extrémista. Dokonca sa prezentoval ako človek, ktorý má isté záväzky v Slovenskej akadémii vied,“ uviedol.
Počas politickej kariéry však Ľ. Blaha zistil, že sociálne siete a odozva sledovateľov fungujú podľa istého kľúča. „Ľudia začnú klikať, začnú sa tešiť a čím viac niekomu nadávate, tým ste populárnejší. Prišiel na to on, rovnako aj pravicoví extrémisti,“ povedal R. Štofančík s tým, že sociálne siete dokážu urobiť veľa škody.
Od zahraničných politikov sa domáci líšia
Slovenským politikom v porovnaní so zahraničnými podľa politológa chýba prezentácia povzbudivých posolstiev. „Keď si vezmeme rakúskeho prezidenta, jeho prejavy sú povzbudzujúce vždy, keď sa krajina nachádza v kríze. Postaví sa pred kameru, natočí päťminútové video a povzbudí svoj ľud. Na to sa pozerá úplne inak, ako keď čítate infantilný status od Igor Matoviča,“ podotkol odborník. Komunikáciu na istej úrovni podľa neho neospravedlňuje povaha či charakter daného človeka. Predsa ide o verejne činnú osobu.
Komunikované posolstvá by podľa odborníka mali byť navyše prispôsobené tomu, čo konkrétne daný politik sleduje. „Keď sa pozrieme na slovenských politikov, ich záujem je jednoznačný, a tým je získať moc. Politici vedia, že čím viac vulgarizmov a verbálneho hnoja pustia von, tým viac sa im na sieťach ľudia organizujú,“ vysvetlil motiváciu ich štýlu komunikácie.
Počet sledovateľov však automaticky neznamená aj konkrétny počet voličov. Prezradiť by to mohli najbližšie parlamentné voľby. „Uvidíme, či sa Ľubošovi Blahovi podarí získať vyšší počet hlasov. Ja predpokladám, že áno. Však Robert Fico by z neho neurobil podpredsedu Smeru keby si neuvedomil jeho voličský potenciál,“ podotkol R. Štefančík.
Komunikácia prezidentky je umiernená
Prezidentka Zuzana Čaputová je podľa odborníka jedna z tých, ktorá má záujem podávať konkrétne posolstvá, a tiež povzbudiť ľudí. Ak si jej štýl komunikácie porovnáme s rakúskym prezidentom, vidieť, že ten na politické strany neútočí. Politická kultúra na Slovensku a v Rakúsku je však rozdielna a zdá sa, že rakúsky prezident nenachádza konkrétny dôvod na to, aby politické strany karhal.
Podľa odborníka sa aj Zuzana Čaputová dlho držala prejavov smerovaných ku konkrétnym politickým stranám. „Ak sa naši politici utrhnú z reťaze, tak je dôvod na to, aby niekto buchol po stole a povedal nie,“ vysvetlil.
Kritické vyjadrenia prezidentky politológ schvaľuje najmä z pohľadu jej mandátu a oklieštených kompetencií prezidenta. Letné mesiace, ktoré sa niesli v znamení neistoty a ultimatívnych požiadaviek hnutia OĽaNO a strany SaS mohli pôsobiť polarizujúco. Aj keď niektorí Slováci možno očakávali dôraznejšie vyhlásenia prezidentky v čase koaličnej krízy, podľa odborníka nie je tou osobou, ktorá by mala bezprostredne vstupovať do ktorejkoľvek politickej diskusie. Jej úlohou je však ochrana ústavnosti.
Ľavicové témy sú populárne
V prieskumoch verejnej mienky sa na prvé dve priečky ťahá strana Smer-SD na čele s Robertom Ficom a strana Petra Pellegriniho Hlas-SD. Do veľkej miery to ovplyvňuje komunikácia čelných predstaviteľov strán ako aj komunikácia strán celkovo. Témy, ktoré strany ponúkajú, sú pre voličov podľa politológa atraktívne. „P. Pellegrini je jednoznačne iný typ politika ako R. Fico. Aj on má dobrú komunikačnú rétoriku, vie osloviť voliča a napokon ľavicové témy sú vždy populárne. Voliči v postproduktívnom veku radi počúvajú, že im niekto chce pridať 30, 40 či 50 eur. A P. Pellegrini to veľmi dobre vie,“ vysvetlil.
V súčasnej dobe kríz slovník a štýl komunikácie môže politikom uškodiť, no tí šikovnejší dokážu zo situácie vyťažiť veľa. „Obávam sa, že pod vplyvom rôznych kríz, či už pandémie, vysokej inflácie či energetickej krízy začínajú ľudia viac načúvať vulgárnejšiemu a extrémistickejšiemu jazyku. Ten P. Pellegrini zatiaľ neponúka, ale na druhej strane ho ponúka R. Fico,“ uzavrel politológ s tým, že je evidentné, že ľudia zvažujú, komu by svoj hlas vo voľbách napokon odovzdali.
O tom, čo si myslí R. Štefančík o koaličnej kríze a čo vraví na trojkoalíciu v menšinovom postavení sa dozviete v celom rozhovore.