Článok bol aktualizovaný o stanovisko UHP v časti analýzy UHP
Problémom zdravotného systému na Slovensku podľa jeho podpredsedu Miroslava Mendela je, že súkromné zdravotné poisťovne údajne nemajú povinnosť zaplatiť nemocniciam za ošetrenie. „To znamená, že ak pacient príde do nemocnice, nemocnica ho ošetrí, pretože zo zákona musí a aj chce. Ale následne, tieto poisťovne nehradia náklady vzniknuté s ošetrením. To znamená, že tie peniaze nemocnica nedostane a dostáva sa automaticky do dlhu,“ povedal M. Mendel. Toto má byť dôvodom, prečo sa štátne nemocnice dostávajú do červených čísel.
Podľa M. Mendela súkromné poisťovne následne dokážu vykázať zisk. „Ak by ale poisťovňa minula všetky peniaze a napriek tomu nedokázala uhradiť nemocniciam ich náklady, mohli by sme povedať, že zdravotné odvody občanov sú nízke a môžeme sa baviť o tom, že by sa mali zvyšovať,“ podotkol. To ale nemožno tvrdiť v situácii, keď zdravotná poisťovňa na konci roka vykazuje zisk.
Nie je to poisťovňami
LOZ do tejto záležitosti búši už roky. Poukazuje na to, že štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa sa topí v dlhoch, ale súkromné poisťovne vedia situáciu ustáť. „A potom sa povie, že je to tým úžasným manažmentom súkromných zdravotných poisťovní,“ povedal M. Mendel.
Ako podotkol zdravotnícky analytik INESS Martin Vlachynsky, argumentácia lekárskych odborárov je postavená na hlavu. „Zdravotné poisťovne žiadnej nemocnici neplatia za konkrétny výkon tak, ako keď ideme napríklad k holičovi,“ vysvetlil. V súčasnosti totiž existujú tri hrubé modely, podľa ktorých sú nastavené platby medzi nemocnicami a poisťovňami.
Buď platia zdravotné poisťovne na základe globálnych rozpočtov, teda paušálnou mesačnou úhradou, ktorá sa postupne upravuje na základe dohodnutých parametrov, alebo platbou za ukončenú hospitalizáciu. Treťou možnosťou je platba za DRG, teda na základe mechanizmu, ktorý slúži na výpočet finančnej náročnosti liečby pacienta.
„Vždy však platí, že dohadovanie zmlúv je obojstranný proces. Každá nemocnica sa môže snažiť dohodnúť podmienky podľa aktuálnej situácie a potrieb. LOZ by sa malo pýtať vedenia nemocníc, prečo uzatvárajú také zmluvy, aké uzatvárajú,“ dodal analytik.
Cieľom zdravotnej poisťovne má byť nakúp služieb pre svojich poistencov za čo najnižšiu cenu. Za takú nízku, akú im partner vo vyjednávacom procese dovolí. To je jeden zo zmyslov existencie poisťovní. Poisťovne tak nepreplácajú náklady, ale nakupujú služby pre poistencov.
Analýza ÚHP
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?