Rýn vstupuje do suchých letných mesiacov s hladinou vody na najnižšej úrovni za dve desaťročia. Podľa kompetentných to vyvoláva obavy z nutnosti prerušenia plavby na najdôležitejšej vnútrozemskej vodnej ceste v Európe.
Viac ako 880-kilometrový splavný úsek (z celkových 1 233 km dĺžky rieky) je vodnou cestou pre nákladné lode spájajúce niektoré z najdôležitejších priemyselných oblastí Európy navzájom a s ostatným svetom najmä cez prístav Rotterdam ležiaci pri jej ústí do Severného mora.
Len jeden meter
Pre nedostatok jarných dažďov v Nemecku však hladina tejto rieky klesla aj v Kaube blízko Mainzu a Frankfurtu, čo je kľúčový prahový bod plavby – konkrétne 3. júna to bol približne len jeden meter. Informácie nemeckého úradu pre vnútrozemské vodné cesty WSV priniesla agentúra Bloomberg.
To vedie k obavám, že dôjde k prerušeniu plavby, podobne ako v roku 2018. Voda vtedy klesla tak nízko, že rieka sa stala nesplavnou pre veľké nákladné lode. Teraz celkovo hladina rieky klesla od začiatku apríla o 40 percent.
„Všetky obvyklé zdroje vody sa v tomto roku výrazne znížili,“ uviedol Jörg Belz zo Spolkového hydrologického úradu (BfG). „Ak zažijeme mesiace sucha, budeme pozorovať extrémne nízku hladiny, tak ako v roku 2018.“
Obmedzená doprava
Holandská spoločnosť Riverlake Barging, špecializovaný sprostredkovateľ lodí pre vnútrozemskú plavbu, uviedla, že plavidlá prepravujúce naftu cez Kaub mohli byť naplnené týmto nákladom iba na 40 percent.
Aj rafinérie využívajúce dopravu po Rýne budú musieť znížiť jej objem, a to ešte výraznejšie ako v roku 2018, pretože tentokrát im do karát okrem rieky nehrá ani znížený dopyt pre pandémiu koronavírusu. Alan Gelder, viceprezident pre rafináciu, chemikálie a ropu konzultačnej spoločnosti Wood Mackenzie, uviedol: “ Prešli len dva roky a je to tu znova.“
Nemecké ministerstvo dopravy minulý rok predstavilo balík opatrení, ktorý má Rýn udržať priechodným. Patrí medzi ne napríklad bagrovanie plytkých úsekov toku či investície do predpovedí počasia.