Armádne garáže tak pravdepodobne dostanú nových „nájomníkov“. Väčšina z nich bude mať pásy, pribudnú ale aj kolesové transportéry. Ministerstvo na ne potrebuje viac ako dve miliardy eur. Tendre musí ešte pred finálnou fázou posvätiť vláda Eduarda Hegera, zelená je potrebná aj od rezortu financií, čo môže byť problém.
Nedávno sa totiž objavili informácie, že z nákupov vojenskej techniky nie je príliš nadšený financmajster a šéf OĽaNO Igor Matovič. Peniaze pritom žiada jeden z jeho najvernejších spolupracovníkov Jaroslav Naď, ktorý ho bránil stoj čo stoj pri viacerých prešľapoch.
Štátna pokladnica je však po viac ako roku ekonomického škrtenia celkom vyšťavená. Téma armádnej modernizácie je navyše dosť nepopulárna.
Smelé plány
J. Naď chce pre vojakov nakupovať predovšetkým ťažkú techniku – pásové obrnené vozidlá a pancierované transportéry na kolesách. Kým pri druhom tendri je financovanie už v rozpočte rezortu obrany naplánované, pri väčšej investícii – pásových vozidlách, prostriedky chýbajú.
Stavil rezort obrany na „nesprávneho koňa“? Tender na húfnice ešte môže naraziť
Súčasný minister obrany chce ísť cestou „menšieho odporu“. Rezort rozrátal oba tendre na dlhé roky dopredu, v prvých fázach príde iba zlomok novej techniky. Riešenie prináša pozitíva aj negatíva. Výhodou je, že nemusíme platiť peniazmi, ktoré nemáme.
Obrovským nedostatkom projektov na dlhé trate je typický faktor slovenskej politiky. Počas rokov sa totiž hneď niekoľkokrát vymení celá vláda a v našich končinách stále funguje princíp – to zaviedli oni, takže to rušíme. Rovnako koniec koncov postupoval po príchode na ministerstvo aj J. Naď.
Faktor Igor Matovič
Bývalý premiér a momentálne šéf rezortu financií doteraz plány kolegov z vlastnej strany príliš nebrzdil. Informácie o tom, že ešte nie je celkom jasné, či vojenské tender posvätí, sú preto pomerne zarážajúce.
Ministerstvo obrany plánuje megatender na transportéry 8x8. V hre sú desiatky vozidiel
Ak by išlo o rezort, ktorý spravuje SaS, strana Za ľudí alebo Boris Kollár, líder OĽaNO bezpochyby využije situáciu a minimálne skúsi vybaviť „niečo za niečo“.
To, či pri peniazoch na obranu ustúpi, ukážu najbližšie týždne, keď oba materiály dorazia na rokovanie vládneho kabinetu.
Tisíce miliónov
Najviac peňazí chce ministerstvo naliať do komplexnej výmeny pásových vozidiel. Nákupom by sme dokázali splniť záväzky voči Severoatlantickej aliancii, ktoré odkladáme už niekoľko rokov.
Detaily najskôr rezort zverejnil na svojom oficiálnom webe, projekt následne putoval do medzirezortného konania, kde sa k nemu môžu vyjadriť oprávnené inštitúcie.
Ministerstvo navrhuje postupovať systémom vláda/vláda, teda kontraktom s kabinetom vybraného výrobcu. Identicky sme nedávno obstarali radary z Izraela.
Projekt je rozkúskovaný na viacero častí. V prvej z nich, ktorá je naplánovaná od roku 2022 do 2026, sa pohybujú výdavky cez 1,7 miliardy eur za 156 kusov.
Stíhačky, radary, húfnice
Už o približne dva roky prídu na Slovensko nové stíhacie lietadlá, ktoré si objednala ešte vláda Petra Pellegriniho. Za 14 kusov F-16 bola obstarávacia cena cez 1,6 miliardy, ďalšie financie budú potrebné na príslušnú infraštruktúru a podobné záležitosti.
Suma, sumárum – náklady prevýšia dve miliardy eur. V porovnaní s lietadlami sa nepatrná čiastka nedávno investovala do nových 3D radarov. Za výmenu techniky bol záverečný účet okolo 145 miliónov eur. Obnovy sa dočkali aj vojenské letiská na Sliači a v Kuchyni.
Správa NKÚ neovplyvní kontrakt na F-16, rokujeme však o znížení nákladov, tvrdí rezort obrany
Na svoje si v týchto dňoch prichádzajú aj delostrelci, hoci dodanie húfnic Zuzana 2, ktoré zariadila SNS, ešte môže naraziť. Dôvodom sú výhrady Úradu pre verejné obstarávanie, ktorého členovia sa obrátili na okresný súd s cieľom zrušiť celý tender.