Plán Borisa Johnsona na zníženie obezity vo Veľkej Británii zožal kritiku maloobchodníkov, odborníkov na reklamu, inzerentov aj mediálnych spoločností. Obávajú sa, že by sa mohli zvýšiť ceny pre spotrebiteľov, pričom opatrenia budú stáť hospodárstvo Spojeného kráľovstva viac ako jednu miliardu libier ročne.

V pondelok britský premiér predstavil návrhy na nové obmedzenia reklamy na nezdravé potraviny v snahe kontrolovať rastúci problém obezity v Británii – kampaň  „Lepšie zdravie“ (Better Health). Reklamy na potraviny s vysokým obsahom tuku, cukru alebo soli by sa mali zakázať pred 21:00.

Covid-19 ako budíček

Nadváhu identifikovali aj ako faktor zhoršeného priebehu ochorenia Covid-19 s dôsledkom početných hospitalizácií a úmrtí. Podľa štúdie britského vládneho Úradu pre verejné zdravie (Public Health England) obezita zvyšuje riziko úmrtia po nákaze koronavírusom až o 40 percent.

 „Covid-19 predstavuje pre nás všetkých budíček na uvedomenie si okamžitých a dlhodobých rizík nadváhy. Premiér preto jasne dáva najavo, aby sme túto situáciu využili na to, aby sme boli zdravší, aktívnejší a lepšie sa stravovali,“ citovala  agentúra AFP hovorcu vlády.

B. Johnson sa údajne pre boj proti obezite rozhodol na základe vlastnej skúsenosti so zlým zdravotným stavom, z ktorého viní svoju hmotnosť.

Ohrozené pracovné miesta

Má to však aj opačnú  stránku. „Keď sa hospodárstvo snaží zotaviť, nové obmedzenia propagácie a reklamy každodenných potravín a nápojov zvýšia ich ceny, znížia výber spotrebiteľov a ohrozia pracovné miesta v celej Veľkej Británii,“ uviedol podľa agentúry Bloomberg Tim Rycroft,prevádzkový riaditeľ Federácie pre potraviny a nápoje vo svojom vyhlásení. Je podľa neho výnimočne nešťastné, ak vláda navrhuje zákaz propagácie potravín a nápojov v maloobchode v takom neistom ekonomickom čase.

Ministerstvo zdravotníctva a sociálnej starostlivosti uvádza, že takmer dve tretiny britských dospelých trpia nadváhou a jedno z troch detí opúšťa základnú školu s nadmernou hmotnosťou. Vláda „sa snaží len trochu pomôcť ľuďom, aby znížili svoju váhu,“ uviedol britský premiér  vo videu na Twitteri. "Dúfam, že to nie je príliš prehnané alebo opatrovateľské,“ dodal.

Odborníci z praxe však tvrdia, že obmedzenia vyvolajú väčší tlak na potravinársky, maloobchodný, reklamný aj mediálny priemysel, ktoré už utrpeli blokádou ekonomiky, spôsobenou pandémiou koronavírusu, čo ohrozilo  tisíce pracovných miest.

Vyššie náklady rodín

Federácia pre potraviny a nápoje je presvedčená, že nové opatrenia v boji proti nadváhe Britov budú mať zanedbateľný vplyv na zníženie spotreby kalórií, no zároveň zvýšia náklady na bežný rodinný rozpočet s potravinami o 600 libier ročne.

Britská kampaň proti obezite má štát stáť desať miliónov libier. Má zahŕňať aj odporúčania pre lekárov, aby pacientom s nadváhou radili napríklad bicyklovanie. Reštaurácie budú musieť zverejniť množstvo kalórií v jedlách, ktoré ponúkajú.