História týždenníka TREND

Týždenník TREND vychádza na Slovensku od novembra 1991, patrí tak k najstarším mienkotvorným médiám na trhu. Zakladateľmi boli ekonomickí novinári Oliver Brunovský, Elena Klimešová, Juraj Kopřiva a Tatiana Repková a novinový grafik Ľubomír Hrušovský.

Na začiatku 90. rokov na slovenskom trhu chýbal titul, ktorý by podnikania chtivých ľudí zorientoval v novej situácii. S podnikaním nemal skúsenosti skoro nik, chýbali informácie, vysvetlenia množstva novej legislatívy i príklady zo zahraničia. TREND vznikol s cieľompomôcťľuďom, ktorý sa pustili do biznisových príležitostí.

Vzniklo to v kuchynke

Prvé číslo bolo zadarmo, vznikalo v bežnom bratislavskom byte, v kuchyni Ľ. Hrušovského – v rodine s nedávno narodeným dieťatkom, hlboko v noci, pretože Ľubo, ktorý bol prvým (povedané dnešným jazykom) art directorom, ešte cez deň pracoval inde. V skutočnej kancelárii sa ocitli redaktori až o pár týždňov,keď už dorazili počítače na zalamovanie novín.

Dlhé roky bol výrazným odlišovacím znakom TRENDU lososovo sfarbený papier. Zakladatelia týždenníka sa preň spolu s veľkým formátom periodika rozhodli, aby bol v stánkoch ľahkoviditeľný.Inšpiráciou bol denník Financial Times a papier bolo treba dovážať z Fínska. Pred vydaním prvého číslavšak zahraničná zásielka nestihla prísť, a tak sa týždenník podfarboval v tlačiarni.

Dočasné kancelárie prvého TRENDU v priestoroch tlačiarnečoskoronestačili a malá redakcia sa opäťsťahovala. Vtedy celé vybavenie naložili do favoritky, no na ďalšiesťahovania už potrebovali nákladné autá. Firma sa totiž veľmi rýchlo rozrastala tak v redakcii, ako aj na iných oddeleniach.

V časoch najväčšieho rozmachu zamestnávala vyše sto ľudí, doteraz ich pritom prešlo TRENDOM viac ako 350. V týždenníku pôsobili desiatky špičkových novinárov, viacerí z nich sa žurnalistike čipríbuzným profesiám venujú dodnes.

Na súčasný magazínový formát prešiel týždenník v roku 2002, keď aj logo dostalo nové písmo a získalo typickú červenú farbu.

Získavame informácie, odhaľujeme kauzy

Prvým šéfredaktorom TRENDU bol od vzniku titulu do roku 1993 spoluzakladateľ Oliver Brunovský, ktorý túto funkciu zastával ešte dvakrát (v rokoch 1995 – 1996 a 2013 – 2018).

Celkovo mal dosiaľ týždenník deväť šéfredaktorov, popri O. Brunovskom nimi boli Tatiana Repková, Jozef Hajko, Jaroslav Matyáš, Martin Vavřinek, Radoslav Baťo, Pavol Suďa, Branislav Benčat a Tomáš Skřivánek, ktorý vedie TREND v súčasnosti – od júna 2019.

Za celé obdobie sa výrazne menila novinárska práca – v 90. rokoch bola dostupnosť informácií na úplne inej úrovni ako dnes. Internet na Slovensku prakticky neexistoval a získavať napríklad rutinné vládne informácie bolo hlavne za čias Vladimíra Mečiara dobrodružstvom. Utajovali sa i tie najzákladnejšie dáta, od úročenia štátnych dlhopisov po očakávaný rast HDP. Dnes už preto môže znieťnepochopiteľne, že sa na stránkach prvých číseluverejňovali v plnom znení dokumenty ako vládna hospodárska politika či energetické stratégie.

V prostredí skúpom na informácie dokázal TREND prinášaťzavčasukľúčové správy, napríklad o problémovom audite Devín banky (ktorá pár mesiacov nato skrachovala), o nejasnom hospodárení nebankových spoločnostíči o prešľapoch povedzme v košických VSŽ, než ich prevzal a zachránil nový majiteľ U.S. Steel.

Neskôr, keď už bolo informácií dostatok, redakcia posilňovala schopnosť prehľadávať tie utajené. A tak TREND vytiahol na svetlo napríklad rozsiahlu emisnú kauzu prvej Ficovej vlády, za ktorú boli neskôr odsúdení aj bývalí ministri, či podozrivé vratky DPH aj okolo Ladislava Bašternáka. TREND upozornil napríklad aj na sfalšovanú analýzu diaľničného projektu, ktorý na ministerstve upravovali tak dlho, až z nej konečne vyšiel výhodnejšie PPP projekt.

Tento prístup si vyžaduje špecifický druh novinárov. Preto sa v redakcii vyskytujú nielen vyštudovaní žurnalisti, ale aj odborníci z iných sfér, ľudia s ekonomickým zameraním, ktorí dokážu kvalitne písať o podstate a analyzovať dáta.

Voľba číslo 1 pre ľudí v biznise

Zameranie na podporu férového podnikania, s ktorým TREND vznikal, ostalo magazínu doteraz, postupne k nemu pribudli aj ocenenia za skvelé podnikateľské výsledky: Firma a Banka roka, neskôr i Poisťovňa roka. Ocenenia sa dočkali i najlepší manažéri a od roku 2016 aj investori. Od roku 2017 tiež týždenník udeľuje titul Daňovník roka.

Nezabudlo sa ani na to, že podnikatelia sa chcú aj uvoľniť a vychutnať si život. A tak v priebehu časupribudli napríklad aj hodnotenia reštaurácií a hotelov, ktoré tiež až doteraz dostávajú svoje ceny TREND Top za vynikajúce služby.

Podujatia pre ľudí z brandže zastrešil TREND pod vlastnou eventovou jednotkou, ktorá usporadúva po celý rok tematické konferencie pre ľudí z rôznych odvetví biznisu. Vrcholným podujatím je jesenná konferencia TREND Top, na ktorej galavečere týždenník odovzdáva aj spomínané výročné ceny.

Pôvodní zakladatelia TRENDU odišli z majiteľskej štruktúry v roku 2014, keďvydavateľstvo kúpila investičná skupina Penta. Týždenník začlenila do novej spoločnosti News and Media Holding, v ktorej združuje vydavateľské portfólio na Slovensku.

Na poslaní TRENDU sa nič nemení. Vyprofiloval sa ako úspešný magazín pre aktívnych ľudí, ktorí podporujú podnikanie, podnikavosť, vlastný rozvoj, ako aj rozvoj firiem i spoločnosti.Cieľom titulu je preto prinášať kvalitnú žurnalistiku s dôrazom na ekonomické a biznisové témy, spoločenské dianie a inšpiratívne príbehy s cieľomorientovať svojich čitateľov a pomôcť im robiť správne rozhodnutia prospešné (nielen) pre ich podnikanie.