Nápad zrušiť IC vlaky na hlavnej trati z Bratislavy do Košíc vyvolal pomerne búrlivé reakcie. Hoci sa môže zdať, že ide o ďalšie z opatrení, ktorých výsledkom bude horší život ľudí, nemusí to tak byť.
Tu sa žiada pripomenúť, ako sa v roku 2016 Andrej Danko nechal počuť, že neznáša tie žlté vlaky a autobusy. Následne tretia vláda Roberta Fica obnovila IC vlaky z Bratislavy do Košíc. V januári 2017 RegioJet reagoval, že na rovnakej trati končí s komerčnou prevádzkou. Okrem IC vlakov spomenul ako dôvod aj cestovanie zadarmo, ktoré mu odčerpávalo cestujúcich.
Veta v zákone komplikuje život vodičom po nehode. Mnohí o jednej povinnosti ani nevedia
Spoločnosť ešte dodala, že by si vedela predstaviť poskytovať dotovanú bezplatnú prepravu a vraj by to zvládla za polovicu sumy, ktorú štát platí národnému dopravcovi. To však bol nereálny návrh, keďže národniari dlhodobo razia tendenciu, že služby majú byť národné, nie efektívne.
Drahá prevádzka
Avizované rušenie IC vlakov potvrdzuje, že snaha štátu zabezpečovať „kvalitnejšie spojenie“ na hlavnej trati nedáva z pohľadu štátneho dopravného molochu ekonomický zmysel. Ak by boli spoje ziskové, Železničná spoločnosť by nemala dôvod rušiť ich.
Argument, že rušenie IC je spojené so zavedením častejšieho – hodinového taktového spojenia expresov, ktoré stoja vo väčšom počte staníc, sa dá chápať viacerými spôsobmi. V prvom rade, v expresoch môžu cestovať zadarmo študenti aj seniori. Ich vyšší počet tak evokuje vyššie náklady na dotácie. Hoci v IC nemôžu deti ani dôchodcovia využiť bezplatnú prepravu, zjavne boli tieto spoje krížovo dotované.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?