Veľké mestá sa budú musieť veľmi snažiť, aby v dobe (po)vírusovej udržali mieru využívania hromadnej dopravy. Ľuďom sa do autobusov, električiek a vagónov metra, ktoré sú preplnené ľuďmi, vírusmi a bacilmi nebude príliš chcieť. Lacný benzín a nafta ich budú zvádzať k tomu, aby sa od ostatných oddelili priestorom vlastnej plechovej krabičky.
Všetci ale autom jazdiť nemôžu už len preto, že tie plechovky nie je kam cez deň zaparkovať. Prídu obmedzenia vjazdu vozidiel so spaľovacími motormi do centier miest – najprv naviazané na ekonormy či na rok výroby, potom plošné. Do centra mesta budú môcť vojsť len elektromobily. Autobusy, ak nebudú plne elektrické, se budú prerábať na vodík alebo aspoň zemný plyn.
Lacná ropa dnes niektorých analytikov privádza k názoru, že gretenismus práve zomrel na koronavírus. Myslím si opak. Existuje množstvo štúdií, ktoré dokumentujú negatívny vplyv oxidov síry, oxidov dusíku i prachových častíc na ľudské zdravie, ako aj vzťah medzi koncentráciou autotoxínov a rakovinou či respiračnými chorobami. Práve o ne sa budú opierať aktivisti, ktorí dokážu presvedčiť väčšinu, že čistejšia doprava znamená zdravšie prostredie a vyššiu kvalitu dlhšieho života, pre ktoré bude nutné vzdať sa života fosílneho.
Zelená pozemná doprava
Bude sa to v Európe chápať ako jedna z ciest ako prostredníctvom prebujnelého štátneho intervencionizmu nakopnúť hospodárstvo. Tradičných autovýrobcov bude prestavovanie výrobných liniek bolieť. Ich nedávne investície do motorární prídu navnivoč, a čo z dnešnej produkcie nevyvezú mimo EÚ, nebude mať čoskoro na európskom trhu významné uplatnenie.
Hitom budú malé elektrické vozidlá - od kapotovaných motoriek a trojkoliek cez "nákupné tašky" až po manažérske minisedany.
Budú menšie nielen kvôli nižšiemu počtu prepravovaných osôb, ale aj kvôli parkovaniu v podzemných garážach. Na trasy medzi mestami, na chatu, aj na dlhé cesty na dovolenku budú ľudia používať druhé auto poháňané skvapalneným plynom - palivom, ktorého využívanie by sa viac rozvinulo už dávno, keby nebolo zákazov parkovania v hromadných garážach.
Cyklistická lobby chytí druhý dych. Cyklopruhy vo veľkých mestách sa rozšíria na úkor zúžených autopruhov a cyklocesty vedúce odnikiaľ nikam sa konečne pospájajú do logických prepravných trás. Vodiči elektrických vozidiel budú chvíľu nadávať na cyklofašismus, ale v daždi a v mrazoch ich mrzutosť z výhod cyklistov zase rýchlo prejde.
Čistejší vzduch v mestách sa stane súčasťou vývozu - podporí aj turistiku. Číňan zvyknutý na to, že nevidí na druhú stranu ulice, ocení, že z Petřína bude možné častejšie vidieť nielen všetky mosty cez Vltavu, ale aj vrcholky českých pohraničných hôr na horizonte.
Lietadlá a lode
Pred odbavením na letisku sa bude prostredníctvom videokamier kontrolovať teplota a podozrivým aj náhodne vybraným pasažierom sa budú odoberať stery z rúk a dutín. Test už nebude len na drogy, ale aj na aktuálne verzie vírusov. Niektorí neodletia. Podmienkou letu totiž bude stopercentný zdravotný stav.
V lietadlách na úkor sedačiek pre sardinky pribudnú kupé pre jednotlivcov, rodiny a malé skupinky, známe z dnešných first-class tried. Do chambre séparée s vlastnou klimatizáciou si budú sadať a líhať nielen tí majetnejší, ktorí si budú môcť dovoliť zaplatiť niekoľkonásobne drahšiu letenku, ale aj manažéri, o ktorých zdravie a výkonnosť nezaťaženú ochorením sa firmy budú starať oveľa viac než predtým.
Po prílete na cieľové letisko pasažieri nasadnú do taxíka so šoférom v rúšku, ktorý bude od priestoru s pasažiermi oddelený plexisklom. Platba bude iba bezhotovostná, pomocou terminálu na zadnom sedadle. Taxíky s ľudským šoférom však budú už len pre majetnejších staromódnych zákazníkov. Individuálne prepravu budú čím ďalej viac preberať autonómne riadené vozidlá, ktoré šetria miesto a znižujú riziko nákazy. Taxíky sa budú po každej jazde samy dezinfikovať.
Šialené skúsenosti pasažierov plávajúcich hotelov, kedy žiadny prístav nechcel povoliť zakotvenie lode plnej nakazených turistov, donúti ich prevádzkovateľov k rozsiahlym a drahým zmenám, podobne ako v hoteloch na pevnine. Aj tak to budú mať ťažké, pretože kým lietadlo s dochádzajúcim palivom vždy nechajú pristáť, loď vydrží na vode oveľa dlhšie. Obava nastúpiť do plávajúceho masového hrobu zostane v ľuďoch veľmi dlho.
Buďte negatívni! Buďte zdraví!
Upozornenie: Text je osobným názorom autora a nie je prognózou alebo investičným odporúčaním. J & T Investičná spoločnosť nenesie žiadnu zodpovednosť za použitie špekulatívnych informácií uvedených v texte.
- Doslov autora
- Keď pred pár dňami tento text vyšiel v denníku E15, schytal som zaň kritiku pre nadmerný pesimizmus. Nechcel by som sa s nikým hádať o budúcich číslach nezamestnanosti alebo o tom, koľko ľudí rezignuje a stane sa závislými od bezvírusovej virtuálnej reality. Verím, že azda som aspoň s trochou nadhľadu pomohol ukázať, kam až by to mohlo zájsť, keby sme stratili ľudskosť. Z môjho pohľadu je obdobie karantény dobrá skúsenosť. Strávili sme omnoho viac času so svojimi rodinami. Uvedomili sme si, ako sme od seba navzájom závislí, že sme závislí od pomoci niekoho iného alebo, naopak, máme kapacitu niekomu inému pomôcť. Mne osobne urobila veľká radosť tá obrovská vlna solidarity obyčajných ľudí, ktorí čelili chaotickému jednaniu tých, ktorí by nám namiesto vlastných kšeftov v krízovom čase mali poskytovať otvorené informácie a na základe starostlivého vyhodnotenie situácie nás koordinovať. Pamätajme, ako sa šili rúška pre najbližších aj pre úplne cudzích ľudí. Pamätajme, ako sa zbierky na zahájenie výroby pľúcnych ventilátorov alebo rúšok z nanovlákien plnili rýchlosťou svetla. Pamätajme, ako sa tlačili ochranné štítky pre zdravotníkov, ktorí ani necekli, keď ich s holými rukami poslali do boja nie nepodobne, ako poslali černobyľských hasičov skrotiť poškodený reaktor. Pamätajme na túto výnimočnú dobu. Ponechajme si v sebe tú solidaritu a ľudskosť.