Europoslanci o nich budú hlasovať v stredu. Už teraz sa ukazuje, že neprejde zdaňovanie neekologického bývania a cestovania, možno to bude inak aj so zákazom spaľovacích motorov.
Európska komisia pred rokom predstavila klimaticko-energetický balíček s názvom Fit for 55, ktorý obsahuje konkrétne opatrenia na zníženie emisií skleníkových plynov do roku 2030 o 55 percent oproti roku 1990.
V stredu bude europarlament hlasovať celkovo o ôsmich návrhoch na zmeny v systéme emisných povoleniek, uplatnenie nového uhlíkového cla pri dovoze, emisné normy pre osobné a úžitkové vozidlá, nové pravidlá pre poľnohospodárstvo a lesníctvo, zmeny v národných emisných cieľoch a zriadenie fondu pre ľudí zasiahnutých energetickou chudobou.
Kým v súčasnosti znášajú ekologické kroky, mnohé nepochybne opodstatnené, najmä štáty a firmy, viaceré nové opatrenia by pocítili priamo občania. V Štandarde sme na to upozorňovali už vlani koncom mája.
Emisné povolenky pre občanov
Doteraz emisné povolenky (European Union Emissions Trading Scheme) fungovali dvojako – menšiu časť mali priemyselné a energetické podniky priamo pridelené, väčšiu časť povoleniek (57 percent) si kupujú na úrovni členských štátov. Tie si potom samy rozhodujú, ako zisky z predaja povoleniek využijú pod podmienkou, že najmenej polovicu z výnosov použijú na klimatické alebo energetické ciele.
Pred rokom sa EK rozhodla zájsť o krok ďalej. Navrhla, aby sa systém emisných povoleniek vzťahoval priamo na občanov, konkrétne ich bývanie a osobnú dopravu. Keď to zjednodušíme, navrhla zdaňovať tých, ktorí bývajú v energeticky nehospodárnych domoch (nezateplené domy, vykurovanie tuhým palivom, vysoká spotreba energií) a podľa eurokomisie sa neekologicky prepravujú (autá so spaľovacími motormi, najmä tie staršie).
Najviac by to postihlo chudobných, na čo vopred upozorňovali viaceré členské štáty, napríklad Poľsko, Slovinsko či Luxembursko. Energetická chudoba je veľký problém aj na Slovensku, návrh bol neprijateľný najmä pre bývalý ostblok. Odvtedy Európu zasiahla vysoká inflácia a ruská invázia na Ukrajinu, ktoré bez ohľadu na emisnú politiku viedli k zvýšeniu cien palív.
Tento návrh bol priveľkým sústom pre tretinu eurokomisárov. Časť EK bola aj proti zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom v roku 2035 a uhlíkovému clu.
Neskôr alebo vôbec
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?