Po zastavení IPO dcérskej spoločnosti Ant Group a politickom pokarhaní firmy Alibaba za výroky zakladateľa Jacka Ma na jeseň 2020 sa s napätím čakalo na ďalšie výsledky firmy. Čísla za prvý kvartál zverejnené 13. mája 2021 priniesli výrazný optimizmus.
V porovnaní s minulým rokom zaznamenala Alibaba nárast tržieb až o 64 percent. Zároveň v úvodných mesiacoch roka dokázala prekonať jednu miliardu aktívnych používateľov ročne, a to najmä vďaka 891 miliónom čínskych zákazníkov.
„Alibaba dosiahla historický míľnik jednej miliardy aktívnych používateľov na celom svete vo fiškálnom roku, ktorý sa končí v marci 2021,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Daniel Zhang a dodal: „Naďalej sa budeme zameriavať na zákaznícku skúsenosť a vytváranie hodnoty prostredníctvom inovácií. Snažíme sa uľahčiť podnikanie odkiaľkoľvek v digitálnom veku.“
Výrazne rastúce čísla indikujú rast akcií
Alibaba ako čínsky líder v online predaji prekonala vo fiškálnom roku 2021 ročný výhľad tržieb vďaka ich silnému organickému rastu o 32 percent. Do tohto výsledku pritom nie je započítaná nedávna kúpa spoločnosti Sun Art. Alibaba rástla vo svojich hlavných činnostiach, ako aj v projekte Alibaba Cloud.
S obratom firma zvýšila aj zisk, konkrétne EBITDA pred odpismi a amortizáciou sa medziročne zvýšila o 25 percent. Súbežne manažment firmy hovorí, že nepoľavilo v raste investícií do nových obchodných odvetví a kľúčových strategických oblastí.
Investorom tieto čísla indikujú potenciál ďalšieho rastu akcií spoločnosti. 54 analytikov oslovených CNN Business očakáva počas najbližšieho roka mediánovú cenu akcie Alibaba na úrovni 287,43 USD.
To by predstavovalo 43,8 percentný nárast v porovnaní so záverečnou cene z 9. júna 2021. Najoptimistickejší analytici dokonca hovoria o cene 351,44 USD, čo by prinieslo investorom potenciálny rast o 75,8 percenta.
Rast Alibaby na online giganta odštartovala regulácia
Alibaba v súčasnosti funguje v úplne inom prostredí ako na začiatku, čo jasne vidieť na vývoji jej kľúčových ukazovateľov. Pre ilustráciu: kým v prvom roku fungovania Alibaby (rok 2000) používalo internet iba 1,8 percenta Číňanov, v súčasnosti je viac ako polovica populácie krajiny online.
Kľúčový okamih pre vývoj firmy ale prišiel v roku 2007. Dovtedy v Číne neexistovala žiadna regulácia, následne však čínska vláda rozhodla o regulácii všetkých platforiem s audiovizuálnym obsahom.
Táto zmena vytvorila dominantné postavenie firiem Baidu, Alibaba a Tencent na čínskom trhu. Rozhodnutie o regulácii bolo reakciou na medzinárodný tlak, ktorý vychádzal najmä zo strany Americkej filmovej asociácie (Motion Picture Association).
Rekordná pokuta a nová regulácia
Koexistencia Alibaby s čínskou vládou nie je bez problémov. Prvý veľký spor sme videli na jeseň 2020, keď čínsky Štátny úrad pre reguláciu trhu obvinil Ant Group, dcérsku spoločnosť Alibaby, z protisúťažného správania a zastavil jej IPO. Šéf Alibaby vtedy povedal, že čínske banky fungujú skôr ako záložne.
V októbri 2020 zase viaceré médiá informovali o tom, že zakladateľ spoločnosti Alibaba Jack Ma verejne kritizoval čínsky regulačný systém a následne bol predvolaný pred regulačné orgány a na čas sa stiahol z verejného priestoru.
Najnovšia úprava pravidiel zo strany Čínskeho protimonopolného úradu prišla 10. apríla 2021. Okrem sprísnenia podmienok regulácie pre veľké technologické firmy tento úrad uložil aj niekoľko pokút. Z nich najvyššiu a historicky rekordnú pokutu 18,2 miliardy jüanov (viac ako 2,8 miliardy USD) dostala práve Alibaba za údajné zneužívanie dominantného postavenia na trhu.
Všetky opatrenia čínskej vlády od minulej jesene, ktoré mierili proti firme Alibaba a jej obchodnému modelu, logicky vyvolali medzi investormi isté zneistenie. Logicky sa objavila aj obava, či si Alibaba udrží svoju dominantnú pozíciu na čínskom trhu, ktorá je základom jej úspechu.
Dnes sa ale aj na základe posledných výsledkov zdá, že Alibaba nielen zvládla pokuty, ale dokáže sa prispôsobiť zmenám od regulátora. Samozrejme, otvorenou ostáva otázka, ako sa sprísnenie regulácie prejaví na jej výsledkoch. Vyhliadky však zatiaľ vyzerajú dobre.
- Jozo Perić
Chorvát Jozo Perić je skúsený obchodník s certifikátom Advanced CySEC. Od roku 2019 pôsobí ako hlavný analytik brokera CapitalPanda. Venuje sa príprave analýz pre klientov so zameraním na finančné trhy, komodity a obchodovanie menových párov. J. Perič vyštudoval Univerzitu v Záhrebe a po magisterskom štúdiu zostal na univerzite pôsobiť ako dátový analytik. V roku 2015 sa začal profesionálne zaoberať obchodmi na kapitálových trhoch.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora