Cena nafty na českých čerpacích staniciach by mohla prudko vzrásť v reakcii na zavedenie embarga EÚ na dovoz ruských ropných produktov, vyplýva z čerstvej analýzy nemeckej Commerzbank. Štvrtá najväčšia nemecká banka varuje, že po 5. februári, keď embargo nadobúda platnosť, sa silný cenový tlak prejaví na už teraz napätom trhu EÚ.

V Česku v týchto dňoch zdražuje ale najmä benzín. Od začiatku roka liter benzínu zdražel o 1,43 koruny, z 36,14 na terajších 37,57 koruny. Nafta za rovnakú dobu zlacnila, a to o šesť halierov na liter, z 37,69 na 37,63 koruny. Je však pravda, že v posledných zhruba dvoch týždňoch jej cena prevažne stúpa.

Európske krajiny stále aj teraz dovážajú ropné produkty, vrátane práve dieselových palív, z Ruska a musia do nadchádzajúcej nedele preorientovať na iných dodávateľov. Skupina najvyspelejších ekonomík sveta, G7, sa pritom súčasne zaviazala zaviesť zastropovanie cien ruských ropných produktov, rovnako od nadchádzajúcej nedele.

Zatiaľ však nie je zrejmé, aká bude cenová úroveň stropu. Koncom minulého týždňa EÚ navrhla, aby strop zodpovedal hodnote 100 dolárov za barel v prípade dieselu a hodnote 45 dolárov za barel v prípade lacnejších ropných palív. Bežne sa totiž dieselové palivá predávajú za cenu vyššiu, než je cena ropy, zatiaľ čo spomínané ostatné palivá za cenu naopak nižšie. Spojené štáty sa zatiaľ návrhu EÚ nevyjadrili.

Podľa ministerky financií USA Janet Yellenovej je stanovenie úrovne stropu v prípade ropných produktov komplikovanejšie, než tomu bolo pri samotnej rope. Tam došlo k zavedeniu embarga na jej dovoz do EÚ a súčasne k stanoveniu stropu vo výške 60 dolárov za barel už vlani 5. decembra. K zastropovaniu sa zaviazali krajiny G7 a Austrálie a ďalej štáty EÚ s výnimkou Maďarska.

Európske krajiny doteraz znížili svoje dovozy ruských dieselových palív na zhruba polovicu. Zatiaľ čo pred ruskou inváziou na Ukrajinu vlani koncom februára dovážali európske krajiny z Ruska zhruba polovicu všetkých importovaných dieselových palív, teraz to je len približne 27 percent. V uplynulých týždňoch dochádzalo naprieč Európou k horúčkovému predzásobovaniu ruskými dieselovými palivami, čo by malo zmierniť možný cenový šok po zavedení embarga.

Lukáš Kovanda

Český ekonóm. Pôsobí ako hlavný ekonóm Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomické témy, investície, aj nové fenomény ako kryptomeny a fintech. Prednáša na Národohospodárskej fakulte Vysokej školy ekonomickej v Prahe. Je členom vedeckého grémia Českej bankovej asociácie. Pôsobí aj ako socioekonomický analytik pri OSN. Je autorom viacerých titulov ekonomickej literatúry.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora