Dodávanie ťažkých zbraní na Ukrajinu stále rozdeľuje Nemcov na dva tábory, celá politická a ekonomická elita sa neustále ospravedlňuje za vysokú závislosť od ruského plynu, Gerhard Schröder zažil svoju spoločenskú smrť a dokonca veľavážená exkancelárka Angela Merkelová nesplnila pri svojom prvom verejnom rozhovore po odchode do dôchodku verejné očakávania: moralistom chýbalo slovíčko sorry. Krajina sa nachádza v režime pranierovanie – spoveď – neodpustenie a stále z toho nevie nájsť cestu von.
Zároveň sa tu odohráva úplne iný jav, ktorému Američania hovoria Revenge Travel: Ľudia v bohatých krajinách Západu sa mstia za dva roky, počas ktorých museli sedieť v rôznych formách pandemickej karantény. Chcú si ten absťák vynahradiť, nech to stojí, čo to stojí. Nemecké cestovky očakávajú najsilnejšiu letnú sezónu od vynájdenia cestovného ruchu, mnohí už nevydržia ani len čakať na leto, za noc v gréckom hoteli platia aj 500 eur. Pohonné hmoty sú drahé, letenky zdraželi, lacnejšie nie je nič, nahromadené túžby sa musia niekde vybiť.
Veľké pykanie, veľké zdraženie a veľké žúrovanie – ďalšia triáda, ktorú Nemci prežívajú v tom istom čase. Do tejto komplikovanej nálady hodila červeno-zeleno-liberálna vláda granát s nevinným názvom 9-Euro-Ticket. Výkonný riaditeľ Združenia nemeckých dopravných podnikov (VDV) Oliver Wolff zhrnul prvé dni po zavedení 9-eurového lístka takto: „Je to skutočný Woodstock vo verejnej doprave.“ Narážal tým na legendárny festival hipisákov v roku 1969. Hipisáci boli, pravda, proti vojne vo Vietname a odmietali v nej bojovať, s Nemcami je to spolovice inak, ale aj krívajúca paralela je paralela.
9-Euro-Ticket znamená, že človek jednorazovo zaplatí deväť eur a môže celý jeden mesiac cestovať verejnou dopravou po celom Nemecku (s výnimkou diaľkových vlakov typu Intercity, Eurocity alebo ICE). Ponuka platí pre mesiace jún, júl, august a vzťahuje sa na všetky regionálne vlaky, verejne lokálne autobusy a na MHD všetkých nemeckých samospráv. Odpovedám na vašu otázku: áno, aj slovenskí turisti môžu za 9 eur celý mesiac cestovať krížom-krážom po celom Nemecku.
Vzrúšo, ktoré 9-eurový lístok vyvolal v nemeckej spoločnosti, sa dá porovnať už iba s usporiadaním MS vo futbale. Nemecké médiá vyslali svojich najlepších reportérov, aby získali čo najviac aktuálnych správ z frontu – a front teraz prechádza cez kupé osobákov.
Doterajšia bilancia vyzerá takto: 1. júna sa nestalo ešte nič, bol pracovný deň, iba dochádzajúci vlakom si ušetrili permanentku, aj oni profitujú z ticketu. No a potom prišiel predĺžený turičný víkend – a regionálne vlaky nemeckých železníc praskali vo švíkoch. Ako sa dalo očakávať, húfy výletníkov sa hrnuli do zopár klasických destinácií – bavorské jazero Tegernsee, „saské Švajčiarsko“ a tri-štyri letoviská pri Severnom a Baltskom mori. Kto prišiel na stanicu ešte aj s bicyklom, mal na preťažených trasách smolu. Bola to tlačenica.
Aspoň že sa nestalo to, čoho sa najviac obávali obyvatelia vychýreného dovolenkového ostrova Sylt. Na Sylte si ešte spomínajú na jar 1995, keď Deutsche Bahn zaviedla Schönes-Wochenende-Ticket („Krásny víkendový lístok“) – prišli radikálni hamburskí pankáči. „Mestská guerila Hamburg“ vyzvala na „Deň politického chaosu“ a to s krásnym vydieračským rýmom Sylt für alle, sonst gibt’s Krawalle!!! („Sylt pre všetkých, inak bude kravál“). Nepokoje v roku 1995 boli, v roku 2022 zatiaľ nie.
9-Euro-Ticket je súčasťou protiinflačného balíčka, o ktorom kabinet kancelára Olafa Scholza rozhodol pre zvýšené náklady na energie po ruskej invázii na Ukrajinu. Nápad vznikol 24. marca 2022 skoro ráno (okolo piatej hodiny) v priebehu nočného zasadnutia koaličného výboru, ktorý v tom čase trval už osem hodín.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?