Do­dá­va­nie ťažkých zbraní na Ukrajinu stále rozdeľuje Nemcov na dva tá­bo­ry, celá politická a ekonomická elita sa neustále ospravedlňuje za vy­sokú závislosť od ruského plynu, Gerhard Schröder zažil svoju spoločenskú smrť a dokonca veľ­avážená ex­kance­lárka Angela Merkelová nesplnila pri svojom prvom verejnom roz­ho­vo­re po odchode do dôchodku verejné očakávania: moralistom chýbalo slovíčko sorryKrajina sa nachádza v režime pranierovanie – spoveď – ne­od­pu­s­te­nie a stále z toho nevie nájsť ce­stu von.

Zároveň sa tu odohráva úplne iný jav, ktorému Američania hovoria Revenge Tra­vel: Ľudia v bohatých krajinách Západu sa mstia za dva roky, po­čas ktorých museli sedieť v rôznych formách pandemickej ka­ran­té­ny. Chcú si ten absťák vynahradiť, nech to stojí, čo to stojí. Nemecké ces­tov­ky očakávajú najsilnejšiu letnú sezónu od vynáj­de­nia cestovného ru­chu, mnohí už nevydržia ani len čakať na leto, za noc v gréckom hoteli platia aj 500 eur. Pohonné hmoty sú drahé, letenky zdra­že­li, lacnejšie nie je nič, nahromadené túžby sa musia niekde vybiť.

Veľké pykanie, veľké zdraženie a veľké žúrovanie – ďalšia triáda, ktorú Nemci pre­ží­vajú v tom istom čase. Do tejto komplikovanej nálady hodila červeno-ze­le­no-liberálna vláda granát s nevinným názvom 9-Eu­ro-Ticket. Výkonný riaditeľ Združenia nemeckých do­prav­ných pod­ni­kov (VDV) Oliver Wolff zhrnul prvé dni po zavedení 9-eu­rového lís­t­ka takto: „Je to skutočný Wood­stock vo verejnej doprave.“ Na­rážal tým na legendárny festival hipisákov v roku 1969. Hipisáci boli, pravda, proti vojne vo Vietname a odmietali v nej bojovať, s Nemcami je to spolovice inak, ale aj krívajúca paralela je paralela.

9-Euro-Ticket znamená, že človek jednorazovo zaplatí deväť eur a mô­že celý jeden mesiac ces­tovať verejnou dopravou po celom Ne­mec­ku (s vý­nim­kou diaľkových vlakov typu Intercity, Eurocity alebo ICE). Po­nuka platí pre mesiace jún, júl, august a vzťahuje sa na všet­ky re­gionálne vlaky, verejne lokálne autobusy a na MHD všet­kých ne­mec­kých samospráv. Odpovedám na vašu otázku: áno, aj slovenskí turisti môžu za 9 eur celý mesiac cestovať krížom-krážom po celom Nemecku.

Vzrúšo, ktoré 9-eurový lístok vyvolal v nemeckej spoločnosti, sa dá porovnať už iba s usporiadaním MS vo futbale. Nemecké médiá vyslali svojich naj­lep­ších re­por­térov, aby získali čo najviac aktuálnych správ z fron­tu – a front teraz prechádza cez kupé osobákov.

Doterajšia bilancia vyzerá takto: 1. júna sa nestalo ešte nič, bol pracovný deň, iba dochádzajúci vlakom si ušetrili permanentku, aj oni profitujú z ticketu. No a potom prišiel pre­d­ĺže­ný turičný víkend – a regionálne vlaky nemeckých železníc pras­kali vo švíkoch. Ako sa dalo očakávať, húfy výlet­ní­kov sa hrnuli do zopár klasických destinácií – bavorské jazero Tegernsee, „sas­ké Švajčiarsko“ a tri-štyri le­to­vis­ká pri Severnom a Baltskom mori. Kto prišiel na stanicu ešte aj s bicyklom, mal na pre­ťa­že­ných trasách smolu. Bola to tlačenica.

Aspoň že sa nestalo to, čoho sa najviac obávali obyvatelia vychýrené­ho dovolenkového ostrova Sylt. Na Sylte si ešte spomínajú na jar 1995, keď Deutsche Bahn zaviedla Schönes-Wochenende-Ticket („Krás­ny víkendový lístok“) – prišli radikálni hamburskí pankáči. „Mestská guerila Hamburg“ vyzvala na „Deň politického chaosu“ a to s krásnym vydieračským rýmom Sylt für alle, sonst gibt’s Kra­wal­le!!! („Sylt pre všetkých, inak bude kravál“). Nepokoje v roku 1995 boli, v roku 2022 zatiaľ nie.

9-Euro-Ticket je súčasťou protiinflačného balíčka, o ktorom kabinet kan­celára Olafa Scholza rozhodol pre zvýšené náklady na ener­gie po ruskej invázii na Ukrajinu. Nápad vznikol 24. marca 2022 skoro ráno (okolo piatej hodiny) v priebehu nočného zasadnutia koa­lič­ného výboru, ktorý v tom čase trval už osem hodín.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa