Aj keď pandémia koronavírusu dohnala k existenčným problémom množstvo firiem, iné dokázali z uzatvárania ekonomík vyťažiť. Medzi víťazov určite patria firmy, ktoré sa točia okolo výroby, predaja a servisu bicyklov. A takisto online móda.
Analytická skupina NPD dlhodobo reportuje v USA aprílové tržby z predaja bicyklov v pásme 550 až 575 miliónov dolárov. Tento rok však bicykle počas pandémie prepísali rekordy: tržby sa vyšplhali až na jednu miliardu dolárov, čo predstavuje plus 75 percent.
Dôvodov je hneď niekoľko. Keď sa život v mestách dočasne zastavil, ľudia sa začali viac venovať voľnočasovým aktivitám a športovaniu v prírode.
Hitom boli aj stacionárne bicykle
Najväčším „skokanom“ bol segment lifestylových a rekreačných bicyklov, ktorý narástol o 203 percent. Dopyt po horských bicykloch išiel nahor o vyše 150 percent, pri detských bicykloch o 107 percent. Rekordérom rastu je však predaj stacionárnych bicyklov na domáce športovanie – ich predaj vzrástol až o 270 percent.
Pre zaujímavosť, obchody dokázali predať aj viac príslušenstva – napríklad o 49 percent viac prilieb, o 60 percent viac držiakov na fľašu s vodou a o 85 percent viac košov na bicykle.
Úspech bicyklového segmentu sa pretavil do prudkého rastu akcií. Akcie spoločnosti Fox Factory Holding Corp. (jej športová skupina Fox's Specialty Sports Group má pod sebou značky Fox, Marzocchi, Race Face a Easton) vzrástli od prvého apríla do minulého týždňa o 108 percent na 78 dolárovza akciu.
Keď rast akcií predbieha plus v predajoch
Predaje spoločnosti Accell Group N.V., ktorá je materskou spoločnosťou výrobcov bicyklov Haibike, Winora, Ghost, Batavus, Koga, Lapierre, Raleigh, Sparta, Babboe a Carqon, síce v apríli klesali, no za máj už hlási rast o 23 percent v porovnaní s rovnakým obdobím pred rokom. Akcie reagovali na zelené čísla neproporčne silnejším rastom: od prvého apríla vzrástli o 70 percent a pohybujú sa na úrovni 23,6 doláraza akciu.
Predaju bicyklov sa darilo aj na ázijskom trhu. Akcie Giant Manufacturing so sídlom na Taiwane vzrástli od začiatku apríla o 88 percent a akcie japonskej spoločnosti Shimano za rovnaké obdobie vzrástli o 38 percent.
Vážnym dôvodom pre silnejší predaj bol podľa Bloombergu aj fakt, že čoraz viac ľudí sa s ohľadom na dopady korony vo veľkých mestách sústreďovalo na prepravu bicyklami, aby sa vyhli verejnej doprave. V súvislosti s vyšším náporom na používanie bicyklov hlásia napríklad české cykloservisy, že nestíhajú vybavovať objednávky zákazníkov.
Online predajcovia módy ťažia z korony
Kým boli kamenné obchody zatvorené, spotrebitelia sa sústredili na nákupy prostredníctvom online predajcov módy. Kým firmy ako Inditex, ktorý vlastní značky ako Zara, Pull&Bear alebo Bershka, či L Brands, ktorý zastrešuje napríklad Victoria´s Secret, hlásia výrazné prepady predaja, britskému online predajcovi Asos sa, naopak, evidentne darilo.
Kým väčšina módnych značiek plánuje v dôsledku strát zatváranie svojich kamenných predajní, Asos plánuje na luxusnej Pařížskej ulici v Prahe otvoriť novú predajňu. Napriek tomu, že spoločnosť ešte nezverejnila hospodárske výsledky za obdobie počas korony, nárast akcií spoločnosti v období od 1. apríla do uplynulého týždňa dosiahol 205 percent.
Podobne akcie britského konkurenta Boohoo za rovnaké obdobie vzrástli o 121 percent, čo je výrazne viac ako posun v hospodárskom výsledku. Ten v prvom štvrťroku dosiahol 367,8 miliónov libier, čo je medziročné plus o 45 percent.
V ďalších týždňoch bude určite zaujímavé sledovať, ako bude vyzerať návrat kamenných obchodov k číslam spred korony. Online konkurencia si totiž stihla za uplynulé mesiace posilniť pozície, čo rozhodne ovplyvnilo nákupné návyky. V prípade bicyklov sa skôr očakáva, že ich zvýšená popularita pretrvá aj za horizont obmedzení vo verejnom živote
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora