Igor Matovič aj Boris Kollár počas týždňa povedali, že sa v koalícii rokuje o zastropovaní cien palív. Majú jednať so Slovnaftom, ktorý podľa B. Kollára „zarába extrémne peniaze“. Radi by ich použili na kompenzáciu vysokých cien palív, ako to už pol roka robí Viktor Orbán. Veď zastropované ceny pohonných hmôt a hypoték mu pomohli vyhrať voľby. Skúsenosti z Maďarska ale ukazujú, že takáto politika má svoje limity.

Od ziskov k cenovým stropom

Skupina MOL minulý týždeň ohlásila výsledky za prvý kvartál. Oproti Q1 2021 jej zisky vzrástli o 25 percent a dosiahli najvyššiu úroveň minimálne za poslednú dekádu. A boli by ešte väčšie, keby spoločnosť nemusela obetovať 50 miliónov dolárov na straty súvisiace so zastropovanými cenami pohonných hmôt v Maďarsku, Chorvátsku a v iných stredoeurópskych krajinách. Zastropované ceny sú aj v Srbsku a Poľsku.

K týmto krajinám sa môže čoskoro zaradiť aj Slovensko. Minister financií by si rád siahol na zisky Slovnaftu. Najmä teraz, keď sa jeho minister Richard Sulík snaží vydobyť pre krajinu výnimku a predlžiť možnosť čerpania lacnej ruskej ropy do roku 2024. Avšak tento návrh Bruselu narazil na odpor Maďarska, pre ktoré je nedostatočný. Nedeľné rokovania sa skončili ďalším neúspechom.

Zastropovanie cien pohonných hmôt na Slovensku by pre súčasnú vládu prinieslo politické body. V súčasnosti stojí nafta už 1,75 eura za liter, pred rokom stála 1,18 eura. Ide o takmer 50-percetntný nárast. Akýkoľvek rast cien energií bolí najmä chudobné východoeurópske krajiny, čo je dôvod, prečo sa politika zastropovanie cien stáva čoraz lákavejšou.

Kým na západe sa kompenzujú najmä chudobnejšie rodiny, prípadne sa znižujú dane, na Slovensku by sa to pravdepodobne opäť riešilo plošne. Príklad Maďarska ale ukazuje, že s takouto politikou sa viažu problémy.

Zatváranie, nedostatky a súdy

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa