Aj najnovšia IPO na Wall Street potvrdila tohtoročný rekordný trend. V prípade softvérovej firmy Snowflake má IPO hneď dve „naj“: zdvojnásobenie hodnoty akcií za jediný deň a status vôbec najväčšieho IPO softvérovej firmy vôbec.
Aerolinky sú pre koronu aj napriek masívnej štátnej pomoci na tom stále zle
Za jediný deň o viac ako 100 percent
Ako sme si už zvykli v tomto roku, aj primárna emisia akcií v prípade Snowflake prekonala predchádzajúce IPO – konkrétne vstup spoločnosti Royalty Pharma na burzu – a stala sa tak najväčším tohtoročným IPO v USA. Aby toho nebolo málo, išlo zároveň o najväčšie IPO softvérovej spoločnosti vôbec.
Spoločnosť vyčlenila na IPO 28 miliónov akcií v cene po 120 dolárov. Avšak stačil jediný deň, aby obchodovanie s akciami na newyorskej burze vyhnalo cenu na viac ako dvojnásobok.
Po náraste na 245 dolárov za akciu bolo obchodovanie na krátky čas prerušené. Pred otvorením štvrtkového obchodného dňa však už cena bola na úrovni tesne pod úrovňou 254 dolárov za akciu. Pri tejto cene trhová kapitalizácia firmy predstavovala 70 miliárd dolárov. Pritom ešte pred pol rokom analytici oceňovali Snowflake na 12 miliárd dolárov. Výsledok IPO znamená niekoľkonásobné prekonanie tejto hranice.
Nováčik Nikola si na dobehnutie Tesly ešte musí počkať
Hospodárenie firmy nie je presvedčivé
Pozorovateľov už ani neprekvapuje, že aj táto firma je v dlhodobej a hlbokej strate, čo však nebráni investorom nakupovať akcie vo veľkom a tlačiť cenu hore. Snowflake dosiahla za rok 2019 (resp. za finančný rok končiaci koncom januára 2020) výnosy 264,7 milióna dolárov. To je síce 1,7-násobný medziročný nárast, avšak strata za rovnaký čas narástla dvojnásobne.
Napriek tomu bolo IPO dokonalým úspechom. Dôvod: dopyt po riešeniach tohto druhu a celková digitalizácia. Snowflake je startup, ktorý pomáha spoločnostiam analyzovať a zdieľať ich dáta na cloudových riešeniach, a tým perfektne pasuje do dnešnej doby.
Mohli by Česi prijať euro, ak by chceli? Čísla ukazujú, že nie, nehovoriac o politike
Warren Buffett kupoval tiež
Pravdepodobne silnejším impulzom boli dvaja inštitucionálni investori, ktorí si dopredu „objednali“ akcie za 250 miliónov dolárov za cenu IPO. Najmä Berkshire Hathaway, ktorú vlastní „veštec z Omahy“ Warren Buffett, veľmi zavážila. Pridala sa k nej firma Salesforce.
Keďže W. Buffett málokedy nakupuje akcie startupov a sústreďuje sa skôr na stabilných hráčov na trhu, bol jeho záujem o Snowflake pre investorov zásadným signálom.
Výrobcu leteckých motorov Rolls Royce ničí kríza. Dokáže získať extra financie a zachrániť sa?
Kto odložil IPO, môže si búchať hlavu
Tento rok sú na Wall Street IPO skôr vzácne. Možno aj preto všetky končia úspešne. Napríklad pri návrate Warner Music na burzu Nasdaq sa pre enormný záujem investorov tesne pred vstupom objem akcií v ponuke zvýšil. Podobne úspešné bolo IPO Lemonade.
Zdá sa, firmy, ktoré IPO odložili kvôli neistote v dôsledku koronakrízy, môžu toto rozhodnutie ľutovať.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora