Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v júli 2021 medziročný nárast až o 1,5 percenta. Podľa vyjadrení ŠÚ SR si ale maloobchodné tržby polepšili aj oproti júlu 2019. A to v praxi znamená, že obchodníci aktuálne utŕžili viac ako v období pred vypuknutím pandémie.
Pod júlový rast maloobchodu sa podpísali o jedno percento vyššie tržby supermarketov a hypermarketov, ktoré sú kľúčovými hráčmi maloobchodného trhu na Slovensku s podielom tržieb vyšším ako 40 percent. Medziročný nárast tržieb presne o desať percent vykázali špecializované predajne s pohonnými látkami. Prvý prázdninový mesiac prial aj predaju v stánkoch a na trhoch, nakoľko v ich prípade bol zaznamenaný medziročný nárast tržieb o 13,9 percenta. Naopak, ostatné oblasti maloobchodu zaznamenali na medziročnej báze pokles tržieb. Stalo sa tak aj v prípade maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhu (do ktorého patrí aj online predaj) s medziročným poklesom tržieb o – 0,2 percenta.
Pozitívnou správou je, že našej ekonomike sa v druhom kvartáli rekordne zadarilo
Prečo sa rast spomalil?
Počas uplynulých mesiacov sme boli tak trochu zvyknutí na rýchlejšie medziročné tempá rastu maloobchodných tržieb. Prečo teda odrazu takéto „spomalenie“? Dôvodom je fakt, že tohtoročné (relatívne) uvoľnené mesiace apríl, máj a jún 2021 sme medziročne porovnávali s obdobím prvej vlny pandémie z roku 2020, ktorá mala významný dopad na maloobchod či služby. Aktuálne už ale medzi sebou porovnávame dva silné (uvoľnené) mesiace pre maloobchod - júl 2020 a júl 2021.
Pochopiteľne pandémia celkovo ovplyvnila nákupné správanie či míňanie Slovákov. V určitých jej etapách zákazníci navštevujú menej častejšie obchody, ale za to ich nákupné košíky sú plnšie – v priemere o 25 percent. V snahe ušetriť zase v určitých prípadoch uprednostňujú lacnejšie varianty produktov pred luxusnejšími. V čase pandémie zároveň čiastočne alebo aj úplne obmedzujeme nakupovanie v okolitom zahraničí.
Nakupovanie v kamenných obchodoch
Niektoré zmeny v nákupnom správaní sa ale ukázali časom ako zbytočne preceňované. Ide napríklad o nakupovanie cez e - shopy. Mnohé kamenné obchody si kvôli lockdownu vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály. No ani tie im ich obvyklé tržby nedokázali vygenerovať. Zjednodušene povedané, cez online kanál nedokázali predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Mnohí zákazníci zároveň nákupy posúvali na neskôr, očakávajúc, kedy budú fyzické obchody opäť otvorené. Prejavilo sa to napríklad aj rýchlejším nárastom peňazí obyvateľov na bežných účtoch v bankách.
Optimizmus spotrebiteľov v auguste vzrástol, indikátor dôvery je na dlhodobom priemere
Nakupovanie v kamenných obchodoch počas lockdownu väčšine Slovákov chýbalo. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať, možnosť mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii či faktor nakupovania ako formy relaxu - zážitku. Navyše mnohí nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že položky s nízkymi cenami sa im neoplatia nakupovať kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach.
Chýbajú turisti
V júli 2021 reštaurácie a pohostinstvá zaznamenali medziročný pokles tržieb o - 3,0 percent. Nárast tržieb vykázala v júli oblasť ubytovanie a to o 2,0 percent.
Ako gastro prevádzkam, tak aj ubytovacím zariadeniam na Slovensku chýbajú turisti zo zahraničia a tento „výpadok“ nedokážu vynahradiť ani domáci turisti. Navyše vlani si mnohí Slováci dovolenku v zahraničí odopreli a rozhodli sa ju realizovať za hranicami nášho štátu až tento rok. Podstatne menej sa realizuje aj služobných ciest – ako v rámci Slovenska, tak aj tých zahraničných. Tento faktor od začiatku pandémie negatívne pociťujú hotely najmä v Bratislave, prípadne v iných veľkých mestách SR.