Nemecká Lufthansa patrila medzi letecké spoločnosti, ktoré pandémia ekonomicky najviac postihla. Zároveň však mala šťastie v nešťastí v tom, že bola príliš dôležitá, aby ju štát nechal skrachovať.
V máji 2020 preto Lufthansa podpísala s nemeckou vládou dohodu a dostala finančnú injekciu na prežitie. Za túto pôžičku vláda získala 20 percent akcií Lufthansy, ktoré plánuje predať do konca roka 2023.
Rekordná strata kľúčového nemeckého prepravcu
Krízy sa naplno prejavila v júni 2021, keď oficiálne vykázala za rok 2020 rekordnú stratu 6,7 miliardy eur. Napriek tomu firma hneď v júni zverejnila zámer čím skôr splatiť vládnu pôžičku. Išlo o 2,3 miliardy eur z pôvodného objemu deviatich miliárd eur, ktoré firma mohla na záchranu čerpať.
Člen dozornej rady Lufthansy Harry Hohmeister vtedy vyhlásil: „Kedy a ako sa budeme môcť opäť postaviť na vlastné nohy, závisí aj od toho, ako sa bude vyvíjať pandémia, a teda aj dopyt.“ Lufthansa bola v júni dosť sebaistá na to, aby sa rozhodla získať potrebný kapitál cez novú emisiu akcií.
Očakávania bánk vyvolávajú optimizmus
Emisiu Lufthansa ohlásila 19. septembra 2021. Cena akcie bola v tomto prípade určená na 3,58 EUR za každú novú akciu. Navyšovanie kapitálu skončilo 13. októbra s tým, že záujem prekonal očakávania a celkový výnos dosiahol takmer 2,2 miliardy eur. Z tejto sumy išlo následne 1,5 miliardy eur na splatenie väčšej časti vládneho záchranného balíka.
Prejavená dôvera investorov v budúce hospodárenie Lufthansy priniesla prehodnotenie očakávanej cieľovej ceny akcií Lufthansy v rôznych bankách. Časť z nich pritom prejavovala optimizmus už skôr. Rozsah cieľových cien akcií je pomerne veľký – od 5,20 po 8,50 eura, čo je 63-percentný rozptyl.
Najviac pesimistická je britská Barclays s cieľovou sumou 5,20 eur. Švajčiarska UBS očakáva nárast ceny akcie na 5,90 eura, Norddeutsche Landesbank (NORD/LB) stanovila 27. septembra cieľovú cenu na 6,50 eura. Investičná banka Morgan Stanley zase v júni zverejnila predikciu cieľovej ceny 8,00 eura a dodnes toto číslo nezmenila.
Skupina Goldman Sachs zase vo svojom prieskume z 20. septembra hovorí o cieľovej cene 8,10 eura. Najvyššie očakávania (8,50 eura) má Deutsche Bank. V každom prípade sú to ceny, ktoré výrazne prevyšujú cenu pri septembrovom upisovaní nových akcií.
Generálny riaditeľ Lufthansy Carsten Spohr k aktuálnemu stavu firmy vyhlásil: „Sme veľmi vďační za to, že spoločnosť Deutsche Lufthansa AG bola v najťažších časoch stabilizovaná z daní. Vďaka tomu sa podarilo zachrániť a do budúcnosti zabezpečiť viac ako 100 tisíc pracovných miest.“
Zároveň dodal, že vo firme čoraz viac veria v budúci pozitívny vývoj. „Čoraz viac krajín otvára svoje hranice a dopyt po leteckej doprave, najmä zo strany obchodných cestujúcich, každým dňom rastie.“
Zavedú sa do praxe minimálne ceny leteniek?
Napriek vyššie uvedeným číslam je prostredie pre letecké spoločnosti stále extrémne nestabilné. Pre aerolinky – vrátane Lufthansy – nie je iná cesta, ako ďalej pokračovať v transformácii, znižovaní nákladov a zvyšovaní efektivity.
V hospodárení by im mohla pomôcť agenda minimálnych cien letov, ktorá sa opäť dostáva na stôl. O tomto kroku sa v Európe hovorí počas celej pandémie. Hohmeister hovorí, že súhlasí s nemeckým ministrom financií (a dezignovaným kancelárom) Olafom Scholzom v tom, že je legitímne nastaviť minimálnu cenu letov.
„Ak minimálna cena znamená, že letecké spoločnosti musia pokryť svoje náklady a nesmú účtovať fantastické ceny nižšie ako príslušné dane a poplatky. Potom je to legitímne.“
Akcie sú dnes v zóne podpory. Ak sa zastabilizujú, mohli by začať rásť
Zaujímavosťou je, že ceny akcií Lufthansy nezačali klesať až počas pandémie, ale už dva roky predtým. Pokles trval od začiatku roka 2018 až do začiatku upisovania nových akcií.
Cena akcií úvodom roka 2018 klesla pod 50-dňový kĺzavý priemer (biela čiara v grafe), čím sa spustil dlhý proces poklesu.
V súčasnosti sa akcie Lufthansy nachádzajú v zóne podpory stanovenej v roku 2020 v pásme päť až šesť eur. Ak by sa však akcie dokázali stabilizovať nad 50-dňovým pohyblivým priemerom, mohli by sme byť svedkami zotavenia ich ceny.
- Jozo Perić
Chorvát Jozo Perić je skúsený obchodník s certifikátom Advanced CySEC. Od roku 2019 pôsobí ako hlavný analytik brokera CapitalPanda. Venuje sa príprave analýz pre klientov so zameraním na finančné trhy, komodity a obchodovanie menových párov. J. Perič vyštudoval Univerzitu v Záhrebe a po magisterskom štúdiu zostal na univerzite pôsobiť ako dátový analytik. V roku 2015 sa začal profesionálne zaoberať obchodmi na kapitálových trhoch.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora