Automobilke Tesla sa nadovšetko darí. Predbežné výsledky hovoria, že v 1. kvartáli 2023 predala až 422 875 áut, čo je 36-percentný medziročný nárast a štvorpercentný nárast v porovnaní s posledným kvartálom minulého roka. A aj keď analytici očakávali číslo nad 430-tisíc, je to historicky rekordný kvartálny výsledok. A čo na to vedenie firmy? Výsledok oslávilo vydaním nového zberateľského kúska, tentoraz limitovanej edície piva.
Tesla rekordne zvýšila výrobu a znížila ceny
Pozrime sa na výsledky bližšie. Dopyt po modeloch 3 a Y sa v 1. kvartáli 2023 zvýšil o šesť percent, ale objednávky drahších modelov X a S klesli o 38 percent. Celkovo Tesla vyrobila v skončenom kvartáli 440 808 áut, a to najmä vďaka navýšenej výrobe v americkom Texase, Nemecku a predovšetkým v Číne, ktorá sa definitívne zbavila obmedzujúcich pravidiel nulového covidu.
Tesla podporila rekordný predaj celosvetovým znížením cien áut o 20 percent v marci 2023. Išlo o dávnejšie avizovaný krok, ktorý bol reakciou na nenaplnené očakávania analytikov z roku 2021. Výsledkom je cenová vojna v Číne medzi Teslou a konkurenčnými výrobcami elektrických vozidiel BYD a Xpeng. A výsledky ukazujú, že Tesla v tomto „súboji“ ťahá za dlhší koniec.
Špeciálne pivo je už zberateľským kúskom
Priaznivci Tesly sú zvyknutí, že značka pri osobitných príležitostiach vždy príde s nejakým zberateľským kúskom, ktorý sa zvyčajne stane hitom internetu. Tentoraz je to limitovaná edícia piva GigaBier s cenou 89 eur, ktoré sa dá objednať na webe Tesly. Ide o balenie troch 330 ml fľašiek v tvare inšpirovanom modelom Tesla Cybertruck. Pivo sa varí v Berlíne; ide o plzenský ležiak, ktorý by mal obsahovať exkluzívnu odrodu chmelu pomenovanú „cyberchmel“ a špeciálnu príchuť.
Ide o istý druh marketingu pre nový závod v Nemecku a ďalší zo série bizarných produktov ako plameňomet Boring Company, tequila Tesla či parfém Burnt Hair. Aj v tomto prípade platí to, čo platilo pri týchto výstrelkoch v minulosti: produkt sa už teraz predáva na internete za niekoľkonásobne vyššie ceny, ako tomu bolo na webe Tesly. Návrhárom sa vďaka dizajnu podarilo stvoriť ďalší zberateľský kúsok pod značkou Tesla.
Akcie Tesly v tomto roku zásade posilnili
Ako to vyzerá s akciami Tesly? Za posledných päť rokov je Tesla jasne v zelených číslach. Akcie sa len v priebehu tohto roka zhodnotili o 78 percent. Napriek tomu sú na približne polovičnej úrovni oproti rekordu z novembra 2021.
Jasná perspektíva Tesly v segmente elektromobility
Elektromobilita má, zdá sa, otvorené dvere vo všetkých vyspelých ekonomikách. Legislatíva jednoznačne podporuje prechod na elektromobily a obmedzovanie spaľovacích motorov. Na túto skutočnosť reagujú výrobcovia plánmi na nové výrobné závody. A paralelne sa výrobcovia snažia udržiavať dobré vzťahy na kľúčových trhoch a ďalej podporovať prechod na elektromobilitu.
Napríklad, Elon Musk chce v apríli navštíviť čínskeho premiéra Li Čchianga v snahe upevniť pozíciu Tesly v Číne, ktorá je pre značku druhým najväčším trhom na celom svete. Nehovoriac o tom, že šanghajský závod je vôbec najväčším výrobným centrom firmy. Ak sa pozrieme na pozíciu a perspektívu Tesly, ide o značku, ktorá má významné miesto medzi technologickými firmami v segmente výroby áut. To z nej bezpochyby robí zaujímavý akciový titul pre každé investičné portfólio.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora