Elon Musk nedávno predstavil plány na výstavbu Gigafactory pri Berlíne na lokálnom veľtrhu v malom nemeckom mestečku Gruenheide. Tak, ako celá Tesla, aj táto továreň má nielen vášnivých prívržencov, ale aj odporcov.
Kľúčovými otázkami vo verejnej diskusii sú, či bude automobilka dodržiavať všetky pravidlá rovnako ako tradiční silní výrobcovia áut v Nemecku a či v konečnom dôsledku týmto krokom Nemecko neohrozí svoje vlastné automobilky.
Tesla ohrozuje tradičný nemecký sektor
Ešte pred pár rokmi silnému nemeckému automobilovému priemyslu v Európe reálne nikto nekonkuroval. V súčasnosti sa však príchodom Tesly do Európy a jej zámeru vyrábať elektromobily karta obracia. Nový megalomanský závod blízko Berlína je veľkou výzvou pre domácich priemyselníkov.
Ak by sa fabrika postavila a úspešne fungovala, môže to znamenať ohrozenie tradičnej nemeckej kultúry výroby automobilov so spaľovacími motormi. Aj keď finálne schválenie firma ešte nemá, podľa mnohých je len otázkou času.
Do karát hrajú firme emisné záväzky
Príbeh Tesly je zatiaľ jasnou success story. Od roku 2014 trhová kapitalizácia firmy narástla na 800 miliárd dolárov, čo je trojnásobok hodnoty troch najväčších nemeckých automobiliek VW, Daimler a BMW.
Tesla sa po problémoch pri výrobe v prvých rokoch postupne profesionalizovala. V súčasnosti ťaží z jasnej výhody: záväzkov krajín znižovať emisie. Len v USA, kde výrobcovia áut takisto musia postupne redukovať emisie nových vyrobených áut, zarobila za posledných pár rokov 3,3 miliardy dolárov.
Dôvod je obchodovanie s emisnými povolenkami. Keďže americké automobilky nedokázali splniť ciele v oblasti znižovania emisií, museli si povolenky kúpiť od Tesly a ďalších spoločností, ktoré ich nepotrebujú, keďže ich produkcia má nižšie alebo nulové emisie CO2.
Tam, kde Tesla zarába, tradičné automobilky zaťažujú pokuty za nedodržiavanie prísnych emisných pravidiel. Napríklad Európska únia len v júli 2021 udelila nemeckým výrobcom automobilov pokuty v celkovej sume 875 miliónov eur, najmä v dôsledku kartelovej dohody o obmedzení vývoja a zavádzania systémov kontroly emisií v automobiloch.
EÚ stanovila enviromentálne ciele veľmi prísne a klasické automobilky čoskoro nebudú mať inú možnosť, ako nakupovať povolenky. Cestná doprava, ktorá v súčasnosti vytvorí približne 20 percent všetkých emisií skleníkových plynov v EÚ, musí do roku 2050 dosiahnuť klimatickú neutrálnosť. Alebo k nej aspoň výrazným spôsobom smerovať.
Veľká vízia a cena akcií
Vizionárovi Muskovi pravidlá a podmienky v Nemecku nevoňajú. Obáva sa byrokracie a prísnych regulácií. Napríklad v apríli 2021 v liste nemeckým inštitúciám napísal, že komplexné plánovacie požiadavky krajiny sú v rozpore s naliehavosťou potrebnou na boj proti zmene klímy.
Silné nemecké odbory zase pozorne sledujú vývoj okolo továrne a žiadajú, aby firma do bodky plnila všetky zákony na ochranu životného prostredia, stavebné zákony a v neposlednom rade aj pracovné zákony. A v ich kontrolovaní a vynucovaní sú nemeckí odborári dlhodobo úspešní.
Ekonómovia si, samozrejme, uvedomujú, že v krajine vzniknú výstavbou fabriky nové pracovné miesta a svojim výkonom prispeje k posilneniu ekonomiky Nemecka. Z novej fabriky by mohlo ťažiť aj Poľsko. Vzdialenosť k poľským hraniciam nie je veľká a je možné, že časť zamestnancov bude pochádzať práve od našich severných susedov.
Tesla tvrdí, že jej hlavným poslaním je urýchliť globálny prechod na trvalo udržateľnú energiu prostredníctvom stále dostupnejších elektrických vozidiel a energetických produktov. Je to odkaz, ktorý znie bezpochyby honosne a ušľachtilo. Bude zaujímavé sledovať, nakoľko sa jej v ďalšom období bude dariť tento cieľ napĺňať aj v súvislosti s nemeckou továrňou. „Zrkadlom úspechu“ však primárne zostane vývoj ceny jej akcií.
- Lucia Žárska
- Hlavná analytička brokerskej spoločnosti ProfitLevel. Do jej portfólia patrí webová stránka Mafinn, kde figuruje ako spoluzakladateľka. Jej oblasťou záujmu je vzdelávanie laického publika v oblasti investícii. V brokerskej firme sa venuje hlavne oblasti finančných trhov.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora