Sú to primárne technologické akcie, ktoré ťahajú svetové indexy od úvodu roka nadol. A výsledky za 3. kvartál tento vývoj len umocnili. Uplynulý týždeň technologickí giganti reportovali aktuálne zisky a všeobecne sa dá povedať, že tieto boli veľkým sklamaním. Pre mnohých prekvapenie, pre investorov už oveľa menej.

S&P 500 trackuje ústup tech firiem z pozícií

Nedá sa povedať, že by technologické firmy nerástli alebo neboli v zisku. Opak je pravdou. Avšak rok 2021 „vyšpičkoval“ očakávania do výšin a všetko iné okrem silného rastu sa vníma ako ústup z pozícií. A nájsť podľa tejto optiky v technologickom sektore firmu so skutočne úspešným rastom je čoraz ťažšie.

Pôvodne sa predpokladalo, že zisk technologických spoločností z indexu S&P 500 poklesne v treťom kvartáli o vyše 4 percentá. Podľa najhorších prognóz (worst-case scenario) sa hovorilo o prepade ziskovosti o vyše 5 percent. Problémy a spomalenie hospodárskeho rastu spôsobuje nedostatok polovodičov a rastúce úrokové sadzby, ale aj jasne slabší dopyt po službách. V podstate môžeme konštatovať, že vidíme, ako sa technologický sektor zmenšuje nielen absolútne, ale aj v pomere k indexu S&P 500.

Časy neprajú Cloud Computingu

Pozrime sa bližšie na jednotlivé značky. K negatívnej nálade najnovšie prispeli aj výsledky Microsoftu. Ten hovorí o výraznom spomalení rastu v oblasti cloud computingu nielen v uplynulom kvartáli, ale aj v ďalšom období. Príčinou je „sekanie nákladov“ do tejto oblasti kvôli spomaľujúcej ekonomike. Po týchto vyhláseniach Microsoftu začali jeho akcie klesať a hodnota sa ocitla nižšie približne o 7 percent.

Výkonnosť akcií spoločnosti Microsoft Corporation za posledných 5 rokov.
Zdroj: Investing
Výkonnosť akcií spoločnosti Microsoft Corporation za posledných 5 rokov.

Ďalšie zlé výsledky prezentoval Alphabet. Táto firma, ktorá dlhé roky veľmi rýchlo rástla hovorí o spomalení tempa rastu svojho hlavného príjmu z reklám vo vyhľadávači Google, a to na najslabšie čísla od roku 2013. Alphabet je pritom najväčší predajca digitálnej reklamy v USA. Pritom digitálna reklama a elektronický obchod boli v poslednej dekáde trendami, ktoré „valcovali“ iné sektory v tempe rastu. Táto informácia preto logicky priniesla výpredaj akcií aj ďalších technologických spoločností.

Ak to zhrnieme, technologický sektor je od úvodu roka v ťažkostiach a situácia sa nezlepšuje. Aktuálne najmä kvôli spusteniu obmedzovania výdavkov na online reklamy. Firmy skrátka v čase hroziacej recesie čelia prudko rastúcim výdavkom kvôli inflácii a obmedzujú svoje investície do reklamy.

Tento trend potrvá minimálne dovtedy, kým budú firmy presvedčené, že situácia v ekonomike zostane zlá. Naopak, akonáhle sa sentiment otočí, je pravdepodobné, že technologické firmy prvé pocítia rast. Preto dnes môže byť správny čas, kedy aj drobní investori môžu získať relatívne hodnotné akcie za výpredajovú sumu a v budúcnosti na ich opätovnom náraste výrazne získať.

Lucia Žárska
Hlavná analytička brokerskej spoločnosti ProfitLevel. Do jej portfólia patrí webová stránka Mafinn, kde figuruje ako spoluzakladateľka. Jej oblasťou záujmu je vzdelávanie laického publika v oblasti investícii. V brokerskej firme sa venuje hlavne oblasti finančných trhov.
Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora