Zákazníci sú ochotní poskytovať dáta svojim značkám, ak získajú hodnotný benefit. Budúcnosť retailového predaja ukazuje zaujímavá americká spoločnosť Stitch Fix (SFIX). Poskytuje personalizované služby v segmente módy, čo v praxi znamená, že na základe big data (balíka osobných preferencií) algoritmus navrhuje zákazníkom oblečenie na mieru.
Čerešničkou na torte je fakt, že zákazník oblečenie prvý raz vidí, až keď mu príde domov balík. Následne sa môže rozhodnúť, čo sa mu hodí a ponechá si a čo chce vrátiť.
Bitcoinový ošiaľ sa opakuje. V porovnaní s rokom 2017 sa však mnohé zmenilo
Ľudia poskytnú osobné dáta, ak niečo získajú
Algoritmus tejto firmy vkladá do výpočtu viac ako 90 údajových bodov a kombinuje ich s predikciou nákupného správania, prognózy dopytu a optimalizácie zásob. Umelá inteligencia sa učí systémom „learning by doing“ – čím viac tovaru si zákazníci pomocou SFIXu objednajú a poskytnú spätnú väzbu, tým vyspelejší je algoritmus. Vďaka tomu presnosť odporúčaní SFIXu a konverzia klientov rastie.
Zo štúdie Forbesu vyplýva, že ľudia sú pri nákupe ochotní minúť až o 48 percent viac peňazí, ak je ich nákup prispôsobený na mieru. Pritom 57 percent ľudí nakupujúcich online je ochotných zdieľať osobné informácie so značkou, ak z toho majú lepší zážitok z nakupovania.
Aj napriek prísnej ochrane osobných údajov sú ľudia ochotní svoje údaje zdieľať s firmami, ak im prinášajú hmatateľný benefit. Príklad tejto modernej odevnej značky ukazuje, že firma, ktorá dokáže od klientov získať a efektívne vyhodnotiť dáta, sa vie rýchlo a efektívne prispôsobovať trhu.
Pre konkurenciu to znamená jasný odkaz: kto bude chcieť byť medzi lídrami sektora, musí zapracovať na tom, ako získať čo najviac informácií o nákupnom správaní svojich zákazníkov. Bez týchto dát budú retailové značky časom vyslovene „slepé“.
Rokovania o brexite sa podľa kuloárov blížia ku koncu. Na obzore sa črtá mäkký brexit
Algoritmus funguje, firma vykázala rast
Stitch Fix dokázal zvýšiť počet aktívnych užívateľov za posledný kvartál o 10 percent na takmer 3,8 milióna. Funkčnosť biznis modelu potvrdzuje pôsobivý konverzný pomer: skoro 80 percent kupujúcich, ktorí si pri prvej objednávke vybrali aspoň jednu položku s využitím SFIXu, následne využilo systém aj pri druhej objednávke.
Tento konverzný pomer je najvyšší za posledných päť rokov a svedčí o tom, že firma dokáže získavať osobné údaje, uspokojovať potreby a odhadovať preferencie klienta hneď na začiatku.
Úspech firmy sa jasne odzrkadľuje v cene akcií. Podľa neuveriteľného ročného rastu ceny akcií o viac ako 150 percent len za posledný rok sa zdá, že Stitch Fix zvládol nástrahy online predaja postaveného na personalizovaných dátach.
Novinkou je program Stylist Ambassador/Influencer, ktorý posúva úlohu stylistov od individuálneho štýlu založeného na výstupe algoritmu smerom k zdieľaniu štýlových tipov a obsahu na sociálnych sieťach. Tento systém umožňuje stylistom prilákať viac fanúšikov a zároveň zužitkovať stúpajúci trend ovplyvňujúceho marketingu.
Je fáza realitného boomu príležitosťou na investovanie?
Podhodnotená alebo nadhodnotená?
Aj keď niektorí analytici hovoria o aktuálnej cene akcií firmy ako nadhodnotenej, pri pohľade na pomerový ukazovateľ EV/Sales (hodnota spoločnosti k tržbám), ktorý je dnes na úrovni 3-násobku, môžeme oproti ostatným technologickým spoločnostiam v sektore hovoriť skôr o podhodnotení.
A potenciál firmy, zdá sa, nie je ešte zďaleka vyčerpaný. Vďaka novému CEO (bývalý CFO Amazonu) sa dá očakávať ešte mnoho zaujímavých nápadov zvyšujúcich podiel na trhu. Osobne očakávam aj potenciálny short squeeze, čiže uzatváranie pozícií na pokles investormi z dôvodu zvyšujúcich sa nákladov na držanie krátkych pozícií. Ten je v súčasnosti na úrovni 36 percent, postupné zatváranie krátkych pozícií by mohlo znamenať rast akcií spoločnosti.
- Lukáš Baloga
Popri štúdiu na Národohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave zbieral prvé skúsenosti ako junior analytik v brokerských spoločnostiach. Nedávno ukončil postgraduálne štúdium na NTU v Nottinghame. Ako hlavný analytik ProfitLevel a pracovník dealingu sa v súčasnosti venuje predovšetkým makroekonomickému dianiu a jeho aplikovaniu na finančné trhy. Jeho prácou je zároveň príprava podkladov pre investovanie do rôznych finančných nástrojov.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora