Netflix je dlhé roky zaslúžene synonymom pre streamovacie služby. Bola to táto firma, ktorá ako prvá ponúkla cez streaming mnohé seriály a filmy. Avšak ako v každom odvetví, aj v segmente objavenom Netflixom sa objavili konkurenti ako Warner Bros, Disney či Amazon. Novým hráčom, ktorý chce „zamiešať karty“, je Paramount a jeho rozšírená streamovacia služba Paramount+.
Showtime a Paramount+ v jednom balíku
Paramount Global je desaťročia silná značka v produkcii filmového obsahu. Aktuálne pracuje na spojení svojich aktivít v oblasti káblovej televízie Showtime (známej v USA populárnymi seriálmi ako Yellowjackets, Billions a Dexter) a video on-demand služby do jedného subjektu: streamovacej služby Paramount+. Kým doteraz sa dal predplatiť Paramount+ za 4,99 USD mesačne a Showtime za 10,99 USD mesačne, po novom bude spojený balík s oboma službami stáť 11,99 USD mesačne.
Ako naberať nových zákazníkov a znižovať náklady?
Spojenie dvoch exitujúcich služieb do jednej „superslužby“ je logický krok vo svete rastúcej konkurencie v mediálnom priemysle. Kým počas pandémie covid-19 obrovsky narástol dopyt po streamovacích službách, dnes je situácia oveľa náročnejšia.
Kľúčovým parametrom, ktorý sledujú investori, je nárast počtu nových predplatiteľov, avšak výzvou je zníženie výdavkov a udržanie ziskovosti. V snahe predbehnúť konkurenciu tak spoločnosti musia experimentovať s rôznymi stratégiami. Napríklad Netflix prišiel v roku 2022 s lacnejším predplatným, sčasti financovaným reklamou.
Disney zase zvýšil ceny a zároveň pridal variant lacnejšieho predplatného s reklamou. Spoločnosť Warner Bros. Discovery zase obmedzila výrobu nového obsahu pre službu HBO Max a plánuje už túto jar spustiť kombinovanú streamovaciu aplikáciu HBO Max a Discovery.
Ak sa pozrieme na počty predplatiteľov, do veľkej trojky patrí líder Netflix, dvojka Amazon Prime a Disney+:
1. Netflix - viac ako 223 miliónov predplatiteľov
2. Amazon Prime - odhadom 200 miliónov predplatiteľov
3. Disney+ - 164+ miliónov predplatiteľov
Číselne ďaleko za nimi je šiesty HBO Max (odhadovaných 80 miliónov predplatiteľov), ôsmy Paramount+ (46 miliónov predplatiteľov) a deviaty Apple (40 miliónov predplatiteľov).
Podobný vývoj Paramount Global aj Netflix
Pozrime sa na akcie spoločnosti Paramount Global, ktorá sa spájaním dvoch služieb snaží podporiť expanziu. Vstup na burzu sa odohral v roku 1990 s cenou 9,59 dolára za akciu. Najvyššiu hodnotu mala akcia v marci 2021 (94,94 dolára), následne však cena padala a dnes predstavuje 24,40 dolára.
Berúc do úvahy aktuálne snahy o zvýšenie atraktivity novej služby a rozširovania predplatiteľov, investori vidia priestor na možný rast. Všetko však bude záležať od prvých výsledkov spojených spoločností Showtime a Paramount+.
Líder trhu Netflix je na trhu výrazne kratšie ako Paramount (od roku 2002) a začínal s nižšou cenou za akciu (1,21 USD). Avšak zaknihoval si obrovský rast, keď historicky najvyššiu cenu dosiahol v októbri 2021 (690,31 dolárov). Odvtedy prešiel zásadnou korekciou, a dnes predstavuje cena akcie Netflix sumu 361,99 dolárov.
Paramount na ceste k pozícii jednotky?
V počtoch predplatiteľov aj cene akcií delí Paramount a Netflix veľká priepasť. Je to však logické, keďže Netflix bola prvá a dnes je stále najväčšia streamovacia platforma. Sedí však aj konštatovanie, že Paramount zo svojej produkcie vie osloviť seriálmi a filmami každú generáciu.
Ak dokáže Paramount využiť výhody svojho videoobsahu a dvoch spojených služieb, má šancu priblížiť sa k Netflixu. Vylúčené nie je ani to, že ho jedného dňa nahradí na pozícii jednotky. Paramount totiž len začína globálnu expanziu: len minulý rok napríklad vstúpil do Rakúska a Nemecka.
Jeho priestor pre rozširovanie služby do zvyšku sveta je veľký. Bude zaujímavé sledovať, ako Paramount dokáže naplniť deklarované ambície.
- Adam Austera
Vyštudoval vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ho zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr obchodoval súkromne, no neskôr sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora