Nové stroje provokujú, nie sú po vôli a stávajú sa terčom kritiky a porovnávania. Nedá mi ako riaditeľovi prevádzky Správy ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) vyvrátiť informácie o nových moderných strojoch, ktoré sú vytrhnuté z kontextu. Staré tridsaťročné stroje sa museli nahradiť. Nie jedna osoba, generálny riaditeľ, ale celý projektový tím pripravil vstupné podklady a zadefinoval parametre na verejné obstarávanie. SC KSK neriešila konkrétnu značku techniky, čo ani nemohla. Bolo by to v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní. Preto zadefinoval predmet dodávky a vlastnosti.
V prípade traktorov to napríklad predstavuje výkon, pripravenosť na prácu s prídavnými zariadeniami, náhon, hydraulické okruhy. Do súťaže sa mohol zapojiť ktorýkoľvek dodávateľ z Európskej únie, pretože bola zverejnená v európskom vestníku. Čiže zapojiť sa mohli nielen dodávatelia traktorov značky Valtra, ale aj dodávatelia ktorejkoľvek značky z celej Európy. Jeden z kritikov porovnával traktory od víťazného dodávateľa so značkou Zetor, ale len pre zaujímavosť, dodávatelia tejto značky sa vôbec neprihlásili do súťaže, ktorá bola riadne vyhlásená v spomínanom vestníku. Porovnávať však možno len výkonovo a parametrovo rovnaké stroje. Aj preto je všetka kritika o netransparentnosti nekorektná.
Povedzme si fakty: Za sezónu kosenia (máj až október) v roku 2022 bola pokosená plocha cca 23,5 mil. metrov štvorcových. V prvej polovici sezóny kosenia roku 2023 to bolo 24,8 mil. metrov štvorcových. Ak to takto pôjde ďalej, tento rok by sme mohli pokosiť dva a pol násobne viac ako v roku 2022. A to stále nemáme úplne zaškolený personál na novú techniku, čo znamená, že v roku 2024 bude pokosených ešte viac metrov štvorcových. Nárast výkonu o viac ako 100 percent by nebol možný bez funkčnej techniky a dostupnosti náhradných dielov.
Pravdou je, že na jednom stredisku chýbali nože do kosačiek, ale problém bol interne vyriešený po vzájomnej komunikácii. Z celej situácie sme sa poučili a prijali opatrenia. Dnes, keď ešte sezóna kosenia nie je na konci, výkony už máme splnené. Ale kosenie nie je iba o výkonoch. Nemôžeme zabudnúť na bezpečnosť. Podobne ako napríklad v Rakúsku, aj my chceme kosiť viackrát do roka a ďalej od vozovky, aby naši vodiči po cestách II. a III. triedy bezpečne videli na cestu, najmä v zákrutách.
- Peter Vaľko
Peter Vaľko je prevádzkový riaditeľ Správy ciest Košického samosprávneho kraja
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora