Začiatkom roka 2021 mali podnikatelia vrámci schém Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktoré predstavil šéf rezortu v polovici decembra 2020, začať čerpať milióny eur. Sľubné čísla hovoriace o veľkej pomoci pre jeden z najväčšmi pandémiou poznačený segment, sa zmenili na ešte silnejšiu nahnevanosť a nedôveru malých a stredných podnikateľov z Horeca oblasti na vládu. Takmer 40 percentám podnikov hrozí v budúcom roku existenčná kríza, a niektoré už zanikli.
Okienkový výdaj, ktorý ešte minulý rok skloňoval vo veľkom takmer každý podnikateľ z gastra a mnohým slúžil ako zábezpeka aspoň akého-takého prežitia, dnes spôsobuje viditeľnú alergickú reakciu. Tesne pred Vianocami sa totiž pre zaočkovaných a prekonavších otvorili maloobchodné prevádzky, fungovať začali dokonca aj fitnescentrá. Reštaurácie však naďalej vydávali jedlo len do obedových boxov a o ich otváraní sa uvažovalo len medzi miniatúrnou hŕstkou koaličných poslancov.
Opakuje sa scenár z minulého roka, ktorý nedáva podnikom v gastronómii a hoteliérstve nádej na skoré otváranie,"
Rok 2021 však začal sľubne. Prišla vakcína, ktorá mala zabezpečiť slobodu. Aspoň k tomu smeroval marketing rezortu zdravotníctva. Spustil sa, samozrejme, neskoro, až v druhej polovici roka. Postupne sa teda slovenská pandemická letargia prehlbovala a dnes už existuje len pár tichých bláznov, ktorí svoje biznisy stále vedú v domnení, že príde zázrak. V porovnaní so zvyškom Európy, kde percento zaočkovanosti už v lete dovoľovalo uvoľňovať opatrenia a tým aj zarábať podnikateľom v Horeca segmente oveľa rýchlejšie, sme my mohli len ticho závidieť. Rovnako ako aj pri pomyslení na rýchlosť a efektivitu pomoci od štátu.
Neznížiť DPH na gastro by znamenalo jeho pád späť do deväťdesiatych rokov, hovorí Oto Kóňa
Horeca horí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?