Voľno počas letných mesiacov sa netýka len školopovinných detí, ale aj politikov. Na tom by v konečnom dôsledku nebolo nič zlé, keby nebolo potrebné riešiť investície za milióny eur v situácií, kedy si štát skutočne nemôže dovoliť plytvanie.
Vyhodené peniaze
Reč je o mýtnom systéme, ktorý Slovensko nutne potrebuje, keďže mu v koncom roka končí nevýhodná zmluva so súčasným dodávateľom, firmou SkyToll. Nevýhodná preto, že ide o firmu, ktorá od štátu podľa Najvyššieho kontrolného úradu za mýtny systém zinkasovala až 256 miliónov eur a ešte si ho ponechala vo svojom vlastníctve.
Aby toho nebolo málo, tak si vďaka nej firma zarobila až 760 miliónov eur, teda takmer polovicu vybraného mýta, čo zodpovedá aj otázku, prečo na Slovensku nemáme viac diaľnic. Na ich výstavbu totiž počas rokov 2014 až 2018 putovalo len desať centov z každého eura, ktoré sme za užívanie spoplatnených úsekov ciest zaplatili.
Stovky miliónov SkyTollu nestačili. Môže si vydupať viac, varujú mimovládky
A na záver, ak by platili zmluvné podmienky, ktoré v roku 2020 zverejnil vtedy ešte líder opozičného hnutia OĽaNO Igor Matovič a spolu s ním Ján Marosz, skončilo by pravdepodobne SkyTollu na účte ďalších 500 miliónov eur, k čomu našťastie nedošlo.
Zmena, ktorá neprišla
Voľby totiž priniesli novú vládu, ktorá sľubovala boj proti korupcii, a tak sa v decembri 2020 začal hľadať nový poskytovateľ mýtneho systému, ktorý sa mal vyberať transparentne. Posúďte sami. Predbežným víťazom sa stala spoločnosť CzechToll, ktorá sa so SkyTollom nachádza v spoločnej holdingovej skupine Intelligent Traffic and Infrastructure Solutions. Projektové riešenie, ktoré predložila, je založené na projekte tretej strany, s názvom Billien od spoločnosti Tollnet, teda podľa odborníkov nie je firma povinná odovzdať zdrojové kódy.
Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital preto svorne upozorňujú na to, že sa Národná diaľničná spoločnosť (NDS) opätovne nemusí dostať k produktu, za ktorý by zaplatila, ak sa rozhodne pre túto firmu. V praxi sa tak stane závislou na jednom dodávateľovi, ktorí môže situáciu zneužívať, napríklad si vypýtať takmer 50 percent zo zisku. Nepripomína tento scenár niečo?
Tlačovky sú o niečom inom
V dobe rastúcej inflácie či vojny na Ukrajine by sa však patrilo takému plytvaniu zamedziť. Kto by však čakal, že sa protikorupčná koalícia bude o mýtny tender zaujímať, ten ostane sklamaný. NDS ako aj Ministerstvo dopravy sa k veci budú vyjadrovať, až po uzatvorení zmluvy s úspešným uchádzačom výberového konania, čo politologička Darina Malová označila ako vyčkávaciu techniku.
„Je prirodzené, že minister dopravy mlčí. Má na to iste svoje dôvody, čaká kým sa kritika zametie pod koberec,“ uvádza. Rovnaký postoj zaujíma aj inokedy v médiách veľmi výrazný minister financií spolu s jeho straníckymi kolegami, za čo ho kritizuje súčasná opozičná strana Progresívne Slovensko, ktorá poukázala na ďalší z dodatkov medzi NDS a SkyTollom z marca tohto roka vo výške 11 miliónov eur.
“Vyzývame Igora Matoviča na zastavenie tohto biznisu. Ak tak neurobí, bude to ďalší dôkaz, že jeho boj proti korupcii celý čas iba predstieral, aby obalamutil voličov, ale smerácke biznisy pokračujú aj za jeho vlády,” uviedol na júnovej tlačovke Michal Truban.
Slovensko sa pri mýtnom tendri nepoučilo. Víťazom môže byť staronová spoločnosť
Zatiaľ však k ničomu takému nedošlo a vyzerá to, že ani nedôjde. Podľa D. Malovej totiž I. Matovič tejto otázke nevenuje pozornosť a pravdepodobne dúfa, že sa mu podarí budúce voľby nejakým zázrakom znova vyhrať. „ V aktuálnej komunikácii stavil všetko na rodinu, boj proti Sulíkovi, novinárom a marketing vlastnej geniality, takže iné otázky a kritické hlasy odborníkov mu unikajú,“ dopĺňa politologička, podľa ktorej téma verejného obstarávania spoločnosť až tak nezaujíma.
A je to pritom škoda, najmä ak si uvedomíme, že je platené z našich daní, ktoré by mohli byť použité lepšie. Napríklad na platy lekárov, sestier či učiteľov, ktorým by zopár ušetrených miliónov určite neuškodilo.