Segment hier a digitálnej zábavy je považovaný celosvetovo za mimoriadne perspektívny. A to napriek tomu, že po výraznom náraste počas pandémie prišiel následne istý pokles po jej odznení. V segmente hier má vysoký cveng firma Roblox.
Jej akcie sa nevyhli tento rok výrazným výkyvom, pred necelým rokom dosiahli historické maximum a následne utrpeli straty podobne ako akcie celého tech sektora. Posledné signály by však mohli naznačovať príchod lepších časov, čím sa prirodzene otvára otázka možnej investičnej príležitosti.
Roblox v kocke
Predstavme si stručne Roblox Corporation. Je to firma, vytvorila špeciálnu online zábavnú platformu, ktorá dáva hráčom možnosť jednoducho si vytvárať vlastné hry s otvoreným svetom. A tie môžu zdieľať so svojimi priateľmi a hrať online.
Tento koncept je v hernom svete priekopnícky. Roblox vznikol v roku 2004 a centrála dnes sedí v kalifornskom San Mateo. Firma aktuálne pôsobí na trhoch v USA, Veľkej Británii, Kanade, Európe, Číne, Ázii a aj v Tichomorí.
Po rekordnej cene nasledoval veľký pokles
Roblox sa na vlne veľkého záujmu verejnosti o hry niesol do novembra 2021, kedy sa jeho akcie vyšplhali na maximum 141,60 dolárov. Odvtedy akcie strácali. Avšak nečakane dramatický prepad prišiel 10. mája 2022 na hodnotu len 21,65 dolára za akciu.
Roblox vtedy doplatil na to, že investori sa masovo zbavovali nerentabilných akcií technologických firiem v reakcii na zvyšovanie úrokových sadzieb americkej centrálnej banky FED. Faktom je, že herná platforma Roblox zatiaľ veľmi nezarába, keďže jediným zdrojom príjmov sú nákupy virtuálnej meny Robux.
Preto na rozdiel od technologických firiem so stabilnými tržbami bola takpovediac „prvá na odstrel“. Po tomto „výplachu“ prišiel opätovný návrat k opatrnému rastu a hodnota akcií do augusta vzrástla o približne 110 percent na úroveň 45,53 dolárov. Odvtedy však akcie opäť oslabili.
Všetky oči sa sústreďujú na vývojársku konferenciu
Najnovšie finančné výsledky za druhý štvrťrok, ktoré Roblox zverejnil v auguste, ukázali spomaleniu rastu tržieb na 30 percent (pred rokom tržby rástli 100 percent tempom). Pri porovnaní so začiatkom roka ide stále o prepad až o 56 percent.
Dôvodom nepresvedčivých výkonov je fakt, že zdrojom príjmov firmy sú viac-menej len nákupy v samotných herných aplikáciách pomocou virtuálnej meny Robux. Avšak to by sa malo zmeniť, a tým potenciálne dostať akcie späť k trvalému rastu.
O čo ide? Firma chce zaviesť na svoju hernú platformu online reklamu ako nový zdroj príjmov. Dnes v odvetví online inzerovania vládne do istej miery chaos a giganti ako Meta a Snap sa snažia vysporiadať so zmenami GDPR v systéme iOS od Apple.
Aj herný segment by do budúcnosti rád profitoval z imerzívnej reklamy, čiže prepojenia reklamy s rozšírenou a virtuálnou realitou. V tomto smere bude kľúčový vývoj metaverse, kde by mali byť aj reklamy od Robloxu. V tomto virtuálnom svete, ktorý má ambíciu socializovať ľudí, by sa mohli reklamy vyskytovať ako digitálne billboardy, cez ktoré sa dá priamo kupovať rôzne produkty.
Dôležitá informácia o reorganizačných zmenách v Robloxe sa očakáva už na najbližšej výročnej vývojárskej konferencii, kde sa firma chystá poskytnúť viac detailov aj o zavedení reklám do svojej hernej platformy. Tento moment môže akciám výrazne pomôcť.
Napríklad v minulom roku akcie počas týždňa konania tejto tradičnej konferencie stúpli o 25 percent po tom, ako Roblox oznámil zámer stať sa lídrom v oblasti metaverse. Dnes je hodnota akcií približne 70 percent pod historickým maximom, čiže priestor na rast určite existuje. Uvidíme, či sa minuloročný silný impulz zopakuje aj tentoraz.
- Lucia Žárska
- Hlavná analytička brokerskej spoločnosti ProfitLevel. Do jej portfólia patrí webová stránka Mafinn, kde figuruje ako spoluzakladateľka. Jej oblasťou záujmu je vzdelávanie laického publika v oblasti investícii. V brokerskej firme sa venuje hlavne oblasti finančných trhov.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora